een vraag over de cavia hihi

hoi meiden,
na een lange tijd mag ik eindelijk een cavia, jippie!
we zijn vandaag langs de dierenwinkel geweest en we hebben een aantal vraagjes gesteld,
onder andere de vraag ‘‘moet je persé 2 cavia’s nemen of kunnen ze alleen leven, omdat we dat weleens gehoord hebben dat dat niet zo leuk is voor de cavia’’
hierop antwoordde de verkoper van de dierenwinkel dat je er niet persé 2 hoeft te kopen, ze kunnen prima alleen leven.
dus ik had net wat informatie opgezocht en ik zag overal staan dat ze in groepjes moeten leven van minimaal 2 cavia’s.

mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft, moeten cavia’s persé in groepjes leven of kun je ze ook prima alleen laten leven. aangezien ik niet wilt dat de cavia depri wordt ofzo.

(sorry voor deze vraag, past niet echt bij girlscene maar ik hoop zo op een goed antwoord)

kusjes

Ik lees ook overal dat dat beter is voor konijnen, maar ik heb een konijntje, is nu volgens mij 5 jaar en altijd hartstikke vrolijk en niet depri.
Dus volgens mij kan het wel hoor.

Had er eigenlijk nog nooit van gehoord dat die met z’n 2en moeten zijn? Denk dat ie t in zn eentje ook wel red hoor!

Mijn cavia stond ook alleen, het kan prima mits je hem wel voldoende aandacht geeft.

Beter is inderdaad om twee cavia’s te nemen, dan zijn ze lekker onder soortgenoten en hebben ze altijd elkaar. Dit geldt overigens ook voor konijnen, maar in het begin had ik er ook maar één en die was ook heel gelukkig. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je er veel meer tijd in zal moeten steken, ze hebben nu eenmaal aandacht nodig.

Ik heb ook 2 cavia’s omdat mij toentertijd is gezegd dat het beter was dan een cavia in zijn eentje. Cavia’s zijn erg sociale beesten dus dan is een maatje erbij beter voor ze.

Let op: alleen maar 2 vrouwtjes bij elkaar zetten
2 mannetjes wordt 9 van de 10 keer alleen maar vechten
vrouwtje en mannetje weet je zelf ook wel waarom beter niet :stuck_out_tongue:

Ik had ook een cavia en die vermaakte zich prima. Ik haalde hem dan wel iedere dag uit de kooi om even te aaien :slightly_smiling_face:

Minimaal 2 iid, is voor de cavia’s vele malen beter en leuker :wink:

ik had er 1 en heb er later een konijn bij gekocht. ging prima samen, ook vermaakte hij zich prima aleen!

Ik had er eerst 2, toen ging de ene dood en de andere leefde helemaal op nadat de eerste dood was, ook omdat die andere cavia een beetje de baas was. Dus het kan wel, maar je moet net een type hebben dat alleen zijn aankan. Sommige cavia’s hebben echt gezelschap nodig, andere niet. Tip: kijk in de dierenwinkel welke een beetje alleen zit/staat, bij die heb je eerder kans dat die alleen zijn aankan.

Cavia’s zijn sociale dieren, dus ze kunnen niet alleen zitten, dat is zielig

Haha

Wij hadden een hamster en die kon prima op zijn eentje leven en die was niet depressief of zo. Maar ik weet natuurlijk niet in welke mate een hamster en een cavia dezelfde eigenschappen hebben.

Het is gezelliger voor de cavia om een vriendje bij te hebben. Ze zijn tenslotte bekent als sociale dieren.
Ik zou het zelf niet leuk vinden als ze mij wel mee namen en mijn vriend niet

Ze kunnen gewoon goed alleen leven, maar dan moet je ze wel veel aandacht geven natuurlijk, anders is het een beetje sneu.

Hamsters en Cavia’s zijn het tegen over gestelde hihi. Hamsters leven allen. Cavia’s het liefst samen of groepje

Mijn cavia redde het prima zonder maatje. Maar je moet hem denk ik wel genoeg aandacht geven.

uhm… als het overal staat dan lijkt me gewoon dat dat zo is…
ja nee ze zullen niet dood gaan als ze alleen zitten, maar het is gewoon zo sneu, kleine moeite toch om er dan 2 te kopen ipv 1? doe je ze veel plezier mee!

Het zal waarschijnlijk wel beter/gezelliger zijn voor je cavia, maar ik had er ook maar ééntje en die werd gewoon 5 jaar.

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik heb ze allemaal gelezen, de meningen zijn over het algemeen een beetje verdeeld.
Maar mijn moeder zei ook al dat ze het een beetje zielig vindt voor die cavia, en ik vind eerlijk gezegd stiekem zelf ook leuker als ik er 2 heb!
Dus het worden er waarschijnlijk 2 hihi!