een tweede tussenjaar, ja of nee?

Hee meiden, (ik weet niet of ik hier een nieuw topic over aan mocht maken dus als dat niet de bedoeling was, let me know)

Ik zit in een dubio en ik zou graag jullie advies willen.
In juli 2016 ben ik geslaagd voor mijn VWO en ik weet al een paar jaar zeker dat ik psychologie wil gaan studeren aan de uni van Utrecht. Wel stond al vast dat ik een tussenjaar zou gaan nemen, ik wilde namelijk een jaar als au-pair in Amerika gaan werken, dit was/is echt mijn droom. Maar doordat ik niet op tijd geslaagd was voor mijn rijbewijs heb ik die droom moeten laten varen. Ik heb nu wel een tussenjaar, ik heb 4 maanden in Turkije gewoon en gewerkt (wat ook echt een súper gave ervaring was) en nu werk ik en wil ik wat tripjes naar het buitenland gaan plannen. ik wilde dit tussenjaar namelijk om wat van de wereld te zien.

De bedoeling was dat ik na mijn tussenjaar weer aan mijn studie zou gaan beginnen. Maar nu sta ik ingeschreven voor mijn studie en begint het idee om nóg een tussenjaar te nemen en tóch naar Amerika te gaan (ik heb nu wel mijn rijbewijs) aan me te knagen. Dit lijkt me zoo gaaf en ik wil het echt heel graag maar toch twijfel ik, aangezien ik dan nog 'n tussenjaar moet nemen en 2 tussenjaren wel erg veel is. En omdat ik dan ook 20 ben als ik op de universiteit start.

Ik zou dus heel graag van jullie horen wat jullie adviseren/zouden doen.

vragen e.d. mag je gerust stellen,

Groetjes

Ik zou het gewoon doen. Ik denk dat als je het niet doet, je later spijt gaat krijgen.

Nu heb je de kans om dit te doen… dus ik zou ook gewoon gaan voordat je er spijt van krijgt.

Met 20 starten aan de universiteit is helemaal niet raar, er zijn er nog veel meer van die leeftijd (bijvoorbeeld mensen die eerder op het HBO hun propedeuse gehaald hebben of eerder een Hbo-opleiding hebben afgerond).

Ik zou het doen. Je bent nog jong en op je 20e aan een studie beginnen is helemaal niet raar.

Gewoon doen. Op je 20e starten op de universiteit is helemaal niet raar. Veel anderen doen dit ook.

Je hebt er nu de kans voor, dus ik zou hem nu ook grijpen. Op je 20e aan je universitaire studie beginnen is echt niet oud. In mijn eerste jaar zaten meerdere studenten van 25+ in de collegebanken.

hee gewoon doen! ik heb zelf ook twee tussenjaren gehad en ik ben er echt gelukkig van geworden. En dan beginnen als je 20 bent is helemaaaal niet gek (ik was ook 20 en dat was de gemiddelde leeftijd!)

Je kan natuurlijk ook nu gewoon gaan studeren en dan kijken of je na je P nog iets kan doen, of na je studie; alleen weet je dan nooit hoe je dan in het leven staan :wink:

Ik zou het inderdaad ook doen. Ben zelf ook pas begonnen toen ik al bijna 21 was en ook twee tussenjaren gedaan :’)

Doen!!!

Heb je geen selectie voor de opleiding? Of weet je al dat je direct toelaatbaar bent?
Als je aan de selectie mee moet doen, dan zou ik ingeschreven blijven op de studie. Als je niet toegelaten wordt dan kan je alsnog tussenjaar houden. Als je wel toegelaten wordt, dan kan je nog tussen je bachelor en master een tussenjaar houden.
Als je weet dat je direct toelaatbaar bent, dan zou ik nu een tweede tussenjaar doen!

Heey,

Ik zie dat veel mensen zeggen dat je het gewoon moet doen, maar ik wil toch ook even de andere kant van het verhaal bekijken. Twee tussenjaren vind ik eigenlijk best lang, en starten als eerstejaars op je 20e best oud. Hoewel de reiservaringen die je dan op doet heel mooi en leerzaam is voor jou persoonlijk, denk ik dat het ook goed is om iets te doen dat waardevol is voor je latere carrière.

Is er geen manier om te beginnen met studeren en alsnog je Amerika-droom waar te maken? Is het mogelijk om bijvoorbeeld dit jaar nog te gaan, in de zomer? Of kan je via de opleiding een uitwisseling of stage in het buitenland doen?

^ ik ben ook op m’n 20e begonnen met m’n huidige studie en er zijn nog meer eerstejaars die zo oud zijn. Je bent nooit te oud om te studeren :blush:

Ik heb mensen in mijn klas van 24 en in andere klassen van dezelfde opleiding zit zelfs iemand van 30… Maar ik moet dan wel zeggen dat ik nu in het 2e jaar van het MBO zit.
Maar als je het graag wilt, gewoon doen. Ik vind het niet raar om op je 20e aan een studie te beginnen hoor!

Ik ben het hier ook deels mee eens, ik zou het denk ik niet doen. Ik weet niet of je leren leuk vind, maar wat nou als je twee jaar lang niet de structuur van leren en naar school moeten hebt, heb je dan nog voldoende motivatie om te gaan leren. Je hebt nu nog steeds wel 6 maanden over om au-pair te worden, ik zou dit nu nog doen en dan in september met je studie beginnen.
Succes met het maken van je besluit! Vaak weet je stiekem al het antwoord!

Ben het niet echt eens met de reacties hierboven :’) Ze weet al zeker dat ze psychologie wil gaan doen, dus de motivatie is er al wel. Het wordt alleen anders als ze ook door een selectie moet, dan zou ze zich voor dit jaar in kunnen schrijven en anders alsnog naar Amerika kunnen.
Ze leert ook door in de tussentijd, niet door letterlijk uit boeken te leren, maar door wat ze wil doen (in het buitenland werken) kan ze ook ervaringen opdoen die je niet leert door alleen te studeren.

Lastig om te zeggen wat je wel of niet moet doen, maar ik kan je wel vertellen wat ik zelf heb ervaren. Mijn opleiding heeft in het derde jaar ongeveer een half jaar stil gelegen ivm een verhuizing, en ik vond het daarna ontzettend lastig om weer de discipline bij mezelf op te brengen om elke dag naar school te gaan en te studeren… De eerste paar maanden echt opstartproblemen gehad, waardoor ik nu wel wat achterloop, terwijl ik hier de afgelopen jaren nooit last van heb gehad.

Ik denk dus dat té lang uit het hele studentenritme ook nadelen heeft… :zipper_mouth_face: Maar wat je ook gaat doen, heel veel succes en plezier!