Een spiraaltje of het anticonceptie staafje?

Vandaag ben ik bij de dokter geweest omdat ik klachten had over mijn pil. Ik heb veel bloedverlies/bruine afscheiding tijdens de periode van het slikken van de pil. Het was al de 2e keer dat ik overgestapt was naar een andere pil soort. De dokter raadt me geen zwaardere pil aan, maar een andere soort van anticonceptie.
De mirena spiraal en de implanon, het staafje in je arm.
Op moment weet ik echt nog niet wat ik wil. De voordelen van het spiraaltje is dat ik 5 jaar niet er aan hoef te denken en heel waarschijnlijk geen menstruatie meer, of nog een klein beetje.
Het voordeel van de implanon werkt 3 jaar en ik hoef niet met mijn benen wijd bij de dokter. Er is er iets minder grote kans dat ik niet meer ongesteld word.

He liefste wil ik helemaal niet meer ongesteld worden i.v.m. mijn stages, werk en andere hobby’s. Het is enorm irritant om op zulke dagen ongesteld te zijn.

Zijn hier meiden die ervaring hebben met de spiraal en staafje?
Wat zijn jullie voor- en tegens?

Ik heb geen ervaring, maar als ik die keuze zou moeten maken zou ik voor de implanon gaan. De kans is iets groter om ongesteld te worden, maar er is ook een kans bij het mirena spiraaltje. Alleen die is echt onwijs klein, maar een kans is maar een kans. Het ligt er ook aan hoe je lichaam erop reageert.

Ik ben voor beiden voor, maar ik zal het niet bepaald fijn vinden om iemand aan je vagina te laten zitten om een spiraaltje erin doen, nothanks.

Ik heb geen ervaring…maar een implanon die zie je toch goed zitten? Tenminste bij mijn biologie docente wel…

De zus van een vriendin van me had er ook één, en daar zag je hem helemaal niet zitten. Dus ik denk dat het ook aan de dikte van je huid of zoiets ligt.

Ik heb een spiraaltje momenteel, ik kan het wel vergelijken met de pil… Ik heb geen implanon gehad.

Ik heb ongeveer 4 jaar de pil geslikt en heb heel veel last van bijwerkingen gehad, maar dat zag ik achteraf pas. Ik had een chronische schimmelinfectie. Ze hebben alles geprobeerd, kuur gehad van 6(!!!) maanden, alle zalfjes gehad etc. maar niks hielp. Ook had ik rare bulten bij mijn schaamlippen gekregen waarvan ze niet wisten wat het was.

Ik heb dus nu een mirena en omg het is zooooveeel beter. Ik word bijna niet meer ongesteld, heb geen buikkrampen meer. Schimmelinfectie is zo goed als weg, bulten zijn weg. Minder stemmingswisselingen. En met je benen wijd, joh… Dat is echt niet eng!

Aaaa, dank jullie wel voor die reactie’s! Zo word het toch allemaal wat duidelijker voor me.
@antimatter, ik weet niet of je seks hebt, maar voel je of je vriend dat dan zitten tijdens de ‘daad’?

Ik heb sinds november een Implanon en ben nog steeds niet ongesteld geweest. Oke, na twee maanden heb ik één druppeltje bloed gehad, en in maart/april ergens heb ik 's ochtends een keer menstruatiekrampen gehad maar er kwam niks uit. Best wel chill! Maar daar kun je niet vanuit gaan. Er zijn ook meiden die maar ongesteld blijven. Die verhalen vind je veel op internet, omdat vooral de negatieve ervaringen gedeeld worden. Dus niet bang zijn als je op ‘implanon ervaringen’ googlet je veel horrorverhalen tegenkomt met drie maanden achter elkaar ongesteld zijn.

Hij is bij mij met verdoving gezet, aangezien de naald waar hij mee ingebracht wordt toch wel 3-4 mm doorsnede is. Ik heb hem bij de huisarts laten zetten. Hij zit nog steeds op dezelfde plek, en ik kan hem ook voelen. Het blijft wel een beetje een gevoelig plekje en vooral de eerste dagen heb je spierpijn (tja er komt toch ineens een naald en zo’n staafje in je spierweefsel.
Ik zit er wel een beetje tegenop als ik 'm over 2,5 jaar moet laten vervangen, aangezien dat nog wel eens een flinke klus is om 'm te pakken. Je hebt namelijk kans dat hij ‘ingekapseld’ wordt door spierweefsel. Maar dat gebeurt ook onder verdoving natuurlijk.

De reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat ik de helft van de week bij mijn vriend sliep en met al dat op en neer gereis ik de pil weleens vergat. Ik vind het ideaal! Ik denk dat ik hem hierna nog één keer laat zetten, dan ben ik bijna 26 als hij er de tweede keer uit moet. Afhankelijk van of er dan de mogelijkheid is, denk ik dat ik dan binnen 3 jaar wel aan kinderen wil beginnen en hopelijk woon ik dan ook niet meer thuis dus dan is de pil wat minder erg. Of ik ga dan over op de prikpil van eens in de 3 maanden, dat kan ook. Dat zie ik dan wel weer.

Veel succes met je keuze, en nogmaals: trek je niet teveel aan van de negatieve verhalen op internet, juist degenen bij wie het niet goed gaat delen hun ervaringen op internet.

Bedan

Bedankt voor je reactie, dit helpt me echt ontzettend goed! Ik denk dat ik de Implanon wil, aangezien ik het toch een beetje ‘genant’ vind om met mijn beentjes wijd te gaan.
Ook ik zit veel tijd in de week bij mijn vriend, het is alleen al makkelijker om er niet aan te hoeven denken dat ik de pil moet meenemen!

Ja ik reageer niet zo heel vaak op dit soort topics maar ik weet uit eigen ervaring dat als je internet afzoekt naar ervaringsverhalen dat je dan redelijk ontmoedigd raakt.

Je moet er wel rekening mee houden dat het zo’n 100-120 euro kost en van je eigen risico af gaat, als dat al op is wordt het vergoed. Dat is zo t/m je 21e dacht ik, daarna is het voor eigen rekening. Weet ik niet helemaal zeker, maar kijk het even na of bel even naar je zorgverzekering. Die weten precies wat en hoe :wink:

[size=2]Beide zijn betrouwbaarder dan de pil, je hoeft er niet aan te denken, diarree en antibiotica hebben geen invloed, en je menstruatie is vaak helemaal weg (ongeveer 90% van de gevallen). [size=2]Ook hoorde ik dat de Implanon soms gewoon niet beschermt, ook al zit hij gewoon goed in je arm. Dit alles heeft mijn huisarts vertelt, en ik ben op haar advies ingegaan. Daarnaast hebben vriendinnen van mij, die de Implanon hadden, er veel klachten van gehad. Heel veel bloedverlies (als in, meer dan een normale menstruatie), en pas na 3 maanden dat dat een beetje minder werd. Je ziet op internet heel veel gruwelverhalen van beide methoden, neem die met een flinke korrel zout. Die verhalen lijken af en toe net een horrorfilm waarin mensen de meest vreselijke klachten eraan overhouden, maar wat ik zo zie in m'n omgeving valt dat allemaal reuze mee. Nogmaals, ik zou met je huisarts overleggen. [/font]

Ik heb een implanon gehad maar had constand doorbraak bloeddingen daao ben ik over gegaan op de mirena. en de zwangerchaps kanzen zijn NOG kleiner.

Alleen is het inbrengen van een iplanon vrijwel pijnloos en voel je een spiraal zetten goed, Ik vind het het helemaal waard.

Anyway als je vragen hebt kan je me noten. aangezien ik et beide ervaring heb :slightly_smiling_face:

ik dacht iets van 138 ofzo, maar bij mij werd het volledig gedenkt omdat ik idd nog geen 21 ben.

Ik vind het mirena spiraaltje ook helemaal geweldig, geen ongi meer, geen buikpijn, je voelt m niet en hij zit 5 jaar. echt geweldig

Eh nou, hij is heel groot geschapen en ik ben echt heel klein… Dus nja in het begin wel het touwtje, maar die gaat vanzelf om je baarmoederhals ofzo heen. Dus we hebben er niet echt last van :slightly_smiling_face:

Mirena

Ik wil niks anders meer.
En tijdens de sex voel je niks en ook je vriend niet.

Hoe zit het met de hormonen in het Mirenaspiraaltje? Meer of minder hormonen dan de acp?

Minder hormonen
En meer betrouwbaarder dan de pil.
En vijf jaar beschermd
Weinig tot niet meer ongesteld
Mirena is goedkoper dan implanon
En minder klachten dan implanon.

Ooo wat moeilijk joh, jullie maken me weer aan het twijfelen. Nou neig ik weer meer naar de kant uit van het spiraaltje.
Mijn eigen huisarts zou dat zetten had ze gezegd vanmorgen, dus op zich is dat wel fijn.
Het kan allebei gaan zwerven in je lichaam, daar is geen ontkomen aan.
Bij de mirena heb je grote kans dat je niet meer tot weinig ongesteld word vergeleke bij de implanon. Dat is echt een enorm pluspunt.
Ik lees ook dat hij minder hormonen heeft, dat is ook wel een pluspunt aangezien ik het allemaal maar troep vind.
Ik ga maandag denk ik maar bellen naar de huisarts voor de mirena.

Laat je even weten wat je gekozen hebt.
Ben wel benieuwd.
Ik moet dit jaar weer voor een nieuwe.

Een dokter ziet 100en vagina’s op een medische manier per jaar. Als je het toch geen lekker idee vindt dat er een man naar kijkt kun je vragen of een vrouwelijke dokter het in kan brengen.