Hooii,
ik had een vraagje voor mijn mondeling Nederlands over het boek ‘‘Een schitterend gebrek’’.
Ik heb het gelezen, maar het is al een tijdje terug. Er staat mij iets bij dat het verhaal gebaseerd is op de werkelijkheid, maar wat is er allemaal waar gebeurd en wat is verzonnen?
Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden!
X
https://decasanova.wikispaces.com/Analyse+'Een+schitterend+gebrek'
De relatie tussen werkelijkheid en fictie[font=arial]Arthur Japin geef aan in een interview dat hij soms niet meer weet wat van zijn boeken nou werkelijkheid is, en dus feiten bevat, en welk gedeelte fictie is, wat hij verzonnen heeft. Wat is de relatie tussen werkelijkheid en fictie in ‘Een schitterend gebrek’?[font=arial][font=arial]Werkelijkheid[font=arial]Als we naar de werkelijkheid kijken, kijken we naar gebeurtenissen en feitjes in het boek die waar zijn.[font=arial]dat Lucia Giacomo heeft ontmoet is waar. Dit meldt Casanova zelf in zijn memoires. Ook daGiacomo vanit Pasiano terug gaat naar Venetië, en dat hij later naar Amsterdam vertrekt.[font=arial]Wat we ook als waarheid kunnen aanstrepen zijn kenmerken van de tijd waar het boek zich afspeelt. Het verhaal speelt zich vrijwel de hele tijd af in de tijd van de Verlichting. In deze periode is ratio erg van belang. Dit zien we terug in het verhaal wanneer Lucia bij Monsieur de Pompignac in de leer gaat.[font=arial]Wat ook een kenmerk is van die tijd zijn de bordeels in Amsterdam. Dat Galathée dus een prostituee is geworden kunnen we ook als werkelijkheid aannemen.[font=arial][font=arial]Fictie[font=arial]De fictie in het verhaal is eigenlijk het hele verhaal zelf. Arthur Japin heeft feiten uit de geschiedenis gehaalt en heeft daar zijn fantasie op los gelaten. De hoofdpunten van het verhaal zijn dus gebasseerd op werkelijkheid, maar het verhaal dat deze punten aan elkaar knoopt is de fictie.[font=arial]Wat ook geen werkelijkheid kan zijn, zijn de opgeschreven gedachtes van de mensen die in het boek een rol spelen. Arthur Japin kan onmogelijk de gedachten van de desbestreffende persoon lezen in een bepaalde situatie.