Een profielkeuze maken

Ik zit nu in 3VWO en moet dus dit jaar een profielkeuze maken. Dit duurt nog wel eventjes, maar ik heb dus echt gewoon geen enkel idee. Mijn mentor is tot nu toe eigenlijk alleen maar mentor geweest van een tweedeklas en snapt helemaal niks van de profielkeuze en legt ook niks uit, dus daar heb ik niet heel veel aan. Als je iets aan der vraagt is het: ‘Oh, ja, nee, dat weet ik niet’ en ze verwijst je dan niet door naar iemand die het wel weet ofzo. Ik ben nu eigenlijk vooral benieuwd of economie en biologie veel moeilijker worden in de bovenbouw?

Ik wil heel graag biologie kiezen, maar ik ben totaal niet van de bétavakken dus ik ben eigenlijk een beetje bang dat dit in de bovenbouw ineens veel te moeilijk wordt. Maar ik vind sommige onderwerpen wel heel interessant opzich. Ik heb nu alvast bij de tijdelijke profielkeuze E&M ingevuld, maar iemand vertelde dat het echt veeeel moeilijker wordt en daar word ik dan wel een beetje bang van. Dan heb ik nog een kleine twijfel over N&G. Ik sta nu wel een 8,5 voor scheikunde, maar we hebben pas 2 toetsen gehad en daar kwamen iig weinig berekeningen in voor en volgens mij ook vrij weinig inzichtsvragen en ik denk dat dat wel een beetje een struikelblok wordt

Natuurlijk is het voor iedereen anders, maar ik vond economie een stuk makkelijker worden in de bovenbouw. Nu ik in de zesde zit begin ik toch wel moeilijkere dingen tegen te komen, maar economie is echt een vak waar ik bijna niets voor doe en alsnog een acht voor sta. Vaak is het rekenen niet zo lastig, maar gaat het meer om het lezen en hoe het allemaal werkt.

Over biologie kan ik niet veel zeggen omdat ik het altijd al lastig heb gevonden en het heb laten vallen, maar wat ik echter van klasgenootjes hoor is het wel lastiger geworden.
Maar misschien kan je twee extra vakken kiezen, dus biologie en nog een, zodat je biologie nog altijd kunt laten vallen als het te moeilijk wordt? Natuurlijk moet wel de last van een extra vak dan niet te hoog worden, anders kan je het dan meteen het beste laten vallen.

Ik heb ook E&M gedaan met als keuzevakken Biologie, Duits en CKV.
Het niveau van economie vond ik heel erg meevallen, het wordt wel iets moeilijker (maar dat vind ik ook normaal aangezien je uiteindelijk ook richting een universitaire studie op economiegebied moet kunnen) maar het is vooral een kwestie van goed lezen.

Biologie vond ik zelf wel erg moeilijk. Bij ons kwam er namelijk ook veel scheikundige stof bij en laat ik daar nou heel slecht in zijn. Ik heb uiteindelijk in de 5e klas ook besloten het vak te laten vallen.

Heb je niet de mogelijkheid om met iemand anders over je keuze te praten? Een decaan of andere persoon op school die er iets meer kennis van heeft? Je kunt dit gewoon aangeven bij je mentor hoor, dat je graag een gesprek wil met iemand anders die net iets meer kan vertellen.

Ik heb ook economie in mijn vakkenpakket zitten en, samen met een kwart van mijn klas, sta ik nu, in de zesde, onvoldoende, dit hoeft zeker niet zo te zijn voor jou maar naar mijn ervaring wordt economie echt veel lastiger in de bovenbouw. Dit kan echter ook aan onze leraar liggen hoor, als ik puur naar de theorie in de boeken kijk valt het echt mee maar de toetsen zijn bij ons ontzettend ingewikkeld.
Als tip wil ik je eigenlijk vooral meegeven: oriënteer je een beetje in wat voor studies je geïnteresseerd bent, je hoeft nu nog lang niet te weten welke studie je gaat doen maar oriënteer je een beetje, kijk even rond op sites van universiteiten/hogescholen en kijk wat voor sector je aanspreekt. Dit voorkomt dat je er in de zesde pas achter komt dat jouw interessegebied bij (bijv.) biologie ligt en dat je dan biologie hebt laten vallen…
Kijk daarnaast niet té veel naar wat voor vakken je nu makkelijk vind of later makkelijk zijn, in principe heb je dit niveau tot nu toe gehaald en zal dit in de bovenbouw (uitzonderingen daargelaten) met evt. hier en daar wat bijles, ook wel gaan.
Sorry voor het onsamenhangende verhaal, hoop dat je er toch wat aan hebt.
Maak je vooral niet teveel zorgen en lees je een beetje in.

Ik zit op havo en heb als profiel n&g, maar ik heb ook aardrijkskunde en economie daarbij, terwijl deze vakken niks met n&g te maken hebben. (Ik volg geen extra vak) Dus misschien kun jij e&m kiezen (of een ander profiel) en daarbij ook biologie volgen als je dat wilt?

Ik heb biologie gekozen in de 4e en heb dit in de 2e en 3e klas ook gehad. In de 2e en 3e klas bestonden de toetsen vooral uit stof die we letterlijk moesten leren, maar dit jaar bestaat eigenlijk de hele toets uit inzicht vragen… er komt (bijna) niets meer in voor wat letterlijk in het boek staat. Ik vond dit best wel lastig maar ik denk dat het wel te doen is door veel met examen vragen te oefenen ! Dat doen wij ook in de klas.

Maar een extra vak is toch een extra vak? Ik moest mn tijdelijke profielkeuze iig invullen en toen hoefde ik niet persé een extra vak in te vullen

Ik denk dat ze bedoelt dat je naast je eerste ‘‘extra vak’’(vwo heeft 1 vak meer dan havo)(wat dus eigenlijk je 2e keuzevak is) nog een extra vak kiest. Bij ons op school is het zo dat als je boven de 7 gemiddeld staat, je een extra vak mag kiezen. Dus stel je kiest als extra vak biologie en als 2e keuzevak aardrijkskunde. Je altijd (vraag even na hoelang dit mag!) een van deze vakken nog kan laten vallen.

Als je nog uberhaupt twijfelt over of je een natuur profiel gaat kiezen of een maatschappij profiel kan je misschien eerst daarnaar kijken. Je moet er wel rekening meehouden dat als je een maatschappijprofiel kiest je alleen nog maatschappelijke studies kan kiezen, maar als je een natuur profiel kiest je alle studies nog kan volgen. (vindt ik persoonlijk oneerlijk!!)

Ik zit nu in de vierde klas van het vwo, en ik vind dat economie lastiger is geworden. ik sta nu een 4.9 voor economie. ik moet wel zeggen dat ik niet zo goed op let in de les en bijna nooit huiswerk maak omdat ik de laatste tijd niet gemotiveerd ben, dus wie weet als je goed je best doet haal je het zo! Ik vond economie sowieso altijd al wel lastig.

succes met kiezen!

Dit bedoelde ik inderdaad, bij ons op school mag je altijd een ‘tweede extra vak’ kiezen en het laten vallen tot en met de kerstvakantie in de zesde en als je vanwege het vak niet slaagt, halen ze het dan nog weg. Dus vandaar dat ik het voorstelde.

Ik heb zelf N&T gekozen vorig jaar, het wordt inderdaad moeilijker in de bovenbouw, maar dat is in principe met alle vakken. Als je al enig idee hebt welke kant je op wil qua opleiding moet je vooral de vakken kiezen die daarbij passen.
Weet je dat niet zoals ik, dan is het verstandig een breed pakket te kiezen.
Als je zegt dat je biologie erg leuk vind zou ik niet een cultuur profiel nemen maar dan toch echt de bèta kant op gaan.
Ik wist zelf ook niet of dat verstandig was en of dat niet heel lastig zou worden maarja, dan moet je er maar iets langer voor zitten. Althans zo denk ik.
Ik vind zelf de moeilijkheid in 4 vwo nog wel meevallen maar dat verschilt per persoon

Ik wil heel graag iets ‘‘sociaals’’ gaan doen later, en dan dacht ik al aan psychologie of pedagogische wetenschappen. Dus dat is niet erg natuurachtig en daar heb je het niet voor nodig. Maarja, je hebt wel een bredere keuze met een natuurprofiel