Een PhD doen of HBO verpleegkunde?

Hoi allemaal,

Ik ben nu 20 jaar, doe momenteel een master (psychologie) en vertrek in februari naar het buitenland om onderzoek te doen aan een universiteit (stage). Als het goed is ben ik in augustus klaar met mijn studie, alleen ik zit dus heeeel erg te twijfelen wat ik daarna ga doen. Er zijn twee opties:

• Een PhD: dit houdt in dat je gaat promoveren aan een universiteit en dus full time onderzoek gaat doen. Dit is het meest logische vervolg van de studie die ik nu doe (ik doe een master die erg op onderzoek gericht is)
  • HBO verpleegkunde (duaal): I know, dit is dus heeeelemaal anders en totaal niet logisch. Maar het lijkt me zo leuk en zó veel beter bij me passen dan onderzoek doen. Ik ben toen ik in de 6e zat uitgeloot voor geneeskunde en twijfelde toen heel erg tussen verpleegkunde en psychologie. Ben dus uiteindelijk psychologie gaan doen, maar na al die jaren lijkt verpleegkunde me nog steeds zo leuk. Ik heb altijd bijbaantjes in de zorg gehad en ik mis gewoon het zorg gedeelte in mijn studie. Alleen waar ik dan weer bang voor ben is dat ik de studie te makkelijk ga vinden of saai (oke dit bedoel ik dus totaal niet om stom te doen of te doen alsof ik heel slim ben, maar ik bedoel als je net je master hebt gedaan en onderzoek hebt gedaan is het wel wat anders zeg maar).

Dus eigenlijk mijn vraag, is het heel dom om na mijn master nog te beginnen met verpleegkunde? Ik ben gelukkig wel nog relatief jong (20), maar ja, je gooit toch een soort van je andere opleiding ‘weg’…

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ik vind het niet dom. Als jij het idee hebt dat de hbo-v meer naar je hart ligt, zou ik het niet laten liggen voor iets wat logisch zou moeten zijn.
En ook zou ik de hbo-v zeker niet onderschatten, want ook al is het een hbo studie, het is best een pittige opleiding qua kennis/stages etc! Ik zou vooral kiezen wat voor jou goed voelt en waar je zelf toekomst in ziet!

Dom vind ik het zeker niet, maar is het niet hartstikke duur om een tweede studie te doen? Als dat geen probleem voor je is zou ik zeggen: gewoon doen.

Thanks voor jullie reacties ! @ MoonChlyde: nee ik zou het dan duaal gaan doen in de stad waar ik nu ook studeer, ik zou dan geen collegegeld betalen :slightly_smiling_face:

Is opnieuw meedoen met de selectie van Geneeskunde geen optie?

Ik zeg doen, de combi van psychologie en verpleegkundige is heel erg nice! Ik denk dat het je een betere verpleegkundige maakt als je psychologische kennis hebt

@ Astrifer; ja zou inderdaad kunnen, maar mijn beeld van geneeskunde is ondertussen toch een beetje veranderd (en iets realistischer geworden denk ik) door wat ik hoor van vriendinnen die geneeskunde doen en wat ik bij mij op de uni zie. Dus verpleegkunde lijkt me toch iets meer wat voor mij,

Ik ben het helemaal eens met Intense! Volg je hart! En als het niet lukt, je bent nog echt heel jong voor iemand die al een master heeft.

Promoveren hoeft toch niet direct na je master? Je kunt ook verpleegkunde proberen, vind je het top dan doe je dat, valt het toch tegen dan ga je alsnog promoveren maar dan een jaar later.
Of je vindt vpk leuk en gaat promoveren op een onderzoek wat tussen vpk en psychologie in zit, dan heb je allebei :wink:

Volg je hart! En als ik het zo lees, dan neigt je hart naar HBO-V…

Je huidige studie heb je zeker niet weggegooid als je een andere studie gaat doen, je hebt hierin altijd dingen geleerd die je op andere plekken ook goed kunt gebruiken. In jouw geval denk ik dat een verpleegkundige met een psychologische achtergrond een hele goede combinatie is.

Ik heb zelf een studie P&O afgerond maar ik heb begin dit jaar een baan in de ICT geaccepteerd, iets heel anders dan mijn studie maar echt zo leuk! Tevens denk ik er over om binnen een aantal jaar met de Pabo te starten (weer iets totaal anders, maar dit wil ik ook al zo lang!). Nogmaals, ga op je gevoel af!

Ja dit dus, ik vind de combi helemaal niet raar!

Heel erg bedankt voor jullie reacties, had ik echt even nodig haha. @ Distel, aah pabo lijkt me ook zo leuk! Heb ik ook nog over na zitten denken :slightly_smiling_face:

Ik denk ook dat de combinatie van psychologie en verpleegkunde een goede combinatie is. Sowieso moet je je hart volgen denk ik en niet per se een PhD gaan doen omdat dat dan de gebruikelijke gang van zaken is zeg maar.

Idd wat hierboven al benoemd is, je vind verpleegkunde een veel leuker vak om uit te oefenen als ik je verhaal lees. En ik zou het idd niet onderschatten, ik doe ook hbo-v en misschien is de stof veel makkelijker dan bij psychologie. Maar de stages/opdrachten zijn 't moeilijkst bij deze opleiding omdat de praktijk hier heel belangrijk is.