Een paar vraagjes over macbooks

hee meiden,
eventjes een paar vraagjes over macbooks.
Ik ga volgend jaar aan mijn opleiding media grafisch vormgeving beginnen en daarvoor heb ik een macbook (of een imac) nodig. Ik wil graag een macbook, omdat ik dan ook eventueel in de trein huiswerk e.d kan maken.
nu heb ik een paar vraagjes voor de meiden die dit weten:

-Zit er standaard op elke macbook een programma waarmee je documenten aan kan maken? (zoiets als word dus)
-Zit standaard op elke macbook Adobe Photoshop?

of moet je die dingen er allemaal appart bijkopen? Want ik heb ook indesign nodig ofzo, maar moet je die ook er apart nog bijkopen?

alvast bedankt!

Nee, die zitten er beide niet standaard op.

Je kunt OpenOffice voor de mac downloaden (die is gratis en is bijna hetzelfde als MS Office). MS Office heb je ook wel voor de Mac, maar daar moet je weer voor dokken.
Je kunt ook gewoon Google docs gebruiken, maar ik weet zo niet of je daar offline ook wel bij kan.

Adobe Creative Suite (het Photoshop, Indesign, Illustrator pakket) staat er sowieso niet op, want dat is van een heel ander bedrijf dan Apple. Zit ook niet standaard op Windows computers, trouwens. Is gewoon een apart softwarepakket.
Ik doe ook een grafische opleiding en ik kan je vertellen dat dat heel erg veel kost. De meeste studenten downloaden het illegaal om het te leren. Als ze eenmaal geld gaan verdienen met deze software, kopen ze het. Als je het niet illegaal wilt downloaden, kun je het nog kopen met studentenkorting en/of maandelijks “huren”.

Ik doe dezelfde opleiding en heb ook een macbook

Er zit alleen tekst editor op… geen word, excel en powerpoint
en je moet indesign, photoshop, flash, dreamweaver en illustrator zelf aanschaffen :slightly_smiling_face:

Ja kan office voor mac en CS… zelf downloaden. Je kan het ook op marktplaats kopen. Ik had cs5 voor 25 euro gekocht Ofzo iets, dat stond dan op 3 cd’s en kon je zelf installeren.
Op de website van Apple staat trouwens wel welke programma’s er wel bij je mac zitten.

en hoeveel gaat dat kosten…?
want een vriendin van mij heeft ook macbook enzo en zij heeft er photoshop en alles opzitten.
stel dat zij daar een cd’tje van heeft, zou ik die programma’s dan zo op mijn macbook kunnen downloaden?

Hangt er natuurlijk vanaf welke programma’s je nodig hebt. Hier kun je er info over vinden (wel ff naar de onderwijssectie gaan voor de studentenprijzen):

http://www.adobe.com/nl/products/creativesuite.html

En je kunt met een cd’tje maar een paar keer installeren, dus ik weet niet of je vriendin dat wel wilt.

bij bol.com stond deze:

http://www.bol.com/nl/p/a…00099#product_description

dat vind ik niet echt bepaald duur, eerlijk gezegd…
weet iemand of dit een goede versie is, en een volledige versie? (dus geen proefversie die na een maand verloopt o.i.d)
hier staat alles op wat ik maar moet hebben

^Dat is alleen de cd. Je hebt dan GEEN licentiecode en dus kan je niks installeren (en doet niks het). Je moet dan apart de licentiecode kopen. (Vind ik wel een beetje raar, maarja)

Voor wat betreft de grafische programma’s zou ik gewoon even afwachten wat ze bij je opleiding daarover zeggen. Zij weten precies wat je nodig hebt en hebben waarschijnlijk ook bepaalde aanbiedingen voor studenten om daar zo goedkoop mogelijk aan te komen.

Dat is wel raar en vooral goedkoop ja :’). Maar hoeveel kost die licentiecode los dan? Net zoveel waarschijnlijk dat het op het ‘normale’ bedrag uitkomt zeker.

Zit Pages er niet standaard op?

En wat houdt pages in dan, want ik heb het gegoodeld, maar zonder bijzonder resultaat