Een onvoldoende voor gym

Hi,
Vandaag kwam ik erachter dat het allerlaatste cijfer wat ik heb gekregen voor gym mij net laat uitkomen op een 5. Hiermee mag ik geen examen doen heb ik begrepen. Heeft iemand hier ervaring mee? Laten ze je gewoon geen examen doen of geven ze je nog de kans om je cijfer op te halen d.m.v een verslag? Of ligt dit aan de school zelf?

Alvast bedankt, ik ben een beetje wanhopig atm :’)

Bij mijn weten laten ze je dan een verslagje maken over een gym-gerelateerd onderwerp! Als ik jou was zou ik er snel achteraan gaan, even met je gym leraar mailen. De definitieve SE punten moeten namelijk 22 april (bij ons in ieder geval) getekend worden en als je dan een onvoldoende hebt voor gym mag je niet op examen dacht ik. Succes!

Ik zou het inderdaad met je gymleraar of mentor bespreken. Heb je trouwens een onvoldoende omdat je je best ook niet deed, of alleen omdat je gewoon niet goed bent in gym? Want als het dat laatste is, is het sowieso al onterecht dat je een onvoldoende staat.

Ligt er denk ik ook aan waardoor je een onvoldoende hebt gehaald. Spijbelde je altijd? Of had het een andere reden waardoor je onvoldoende staat?

:bowing_man: wojow mijn laagste punt was echt een -1 omdat ik als eerste te laat kwam in de les en als 2e keihard schreeuwde door de klas :flushed:

er stond letterlijk -1 op magister maar uiteindelijk was het wel een 1

Ik had dat ook, maar had afgesproken met mijn gymleraar om 2 uurtjes mee te doen met de brugklas volgens mij :’) (toen ging ik van een onvoldoende naar een voldoende), was wel lekker 2 uur hel maar was er daarna wel vanaf. Misschien kan je dat voorstellen aan je leraar?

Ik ben heel erg slecht in gym, maar ik deed wel altijd mijn best. Maar door dan de cijfers die zo verschrikkelijk omlaag gaan door 3’en en 4’en worden maar een klein beetje opgehaald door de voldoendes voor inzet. Ik sta echt nét geen voldoende, een 5.3 volgens mij, en een goed cijfer zou al genoeg zijn.
Helaas is mijn gymleraar niet bepaald inschikkelijk, een beetje oudere man van het principe ‘ieder voor zich,’ en als je het dan niet red vind hij het jammer voor je, maar niet zijn verantwoordelijkheid.

Ik hoop maar dat hij wel naar de mentor en desnoods de afdelingsleider luistert.
Zijn scholen eigenlijk verplicht je een kans te geven je cijfer op te halen buiten de algemene cijfers om?

Dankjewel voor de reacties!!

Ik heb in m’n examenjaar nooit een cijfer gehaald voor gym, we kregen altijd een onvoldoende/voldoende/goed en de enigste mensen die een onvoldoende kregen waren degene die er nooit waren maar op het eind zorgde m’n leraar er wel voor dat iedereen een voldoende stond, hij vond het onzin dat iemand dankzij gym geen examen zou mogen doen. Superchill :’)

Maar overleg dit inderdaad met je mentor/afdelingsleider, hopelijk kunnen zij met een oplossing komen!

Ik mocht een aanvullende opdracht maken voor mijn net niet voldoende voor gym. Misschien is zoiets bij jou ook mogelijk? Als je gymleraar daar helemaal niet in mee gaat, kun je het ook nog aankaarten bij je mentor of decaan.

Hoezo? Bij wiskunde of Engels word je toch ook niet beoordeeld op inzet, maar gewoon op resultaat?

Omdat je er gewoon niets aan kan doen als je slecht bent in gym :’) Je kan dan als leraar lekker moeilijk gaan doen en zo’n leerling geen examen laten doen, maar daar wordt ze echt niet beter van. Als ze gewoon naar alle lessen is geweest en haar best heeft gedaan, is het echt belachelijk om haar voor zo’n onzinnig vak te laten zakken.
Als iemand geen aanleg heeft voor tekenen bijvoorbeeld in de schooljaren waarin tekenen verplicht is, geef je zo’n leerling toch ook geen onvoldoende. Als je bij wiskunde of Engels een goede inzet hebt en alsnog slechte cijfers haalt, heb je dyscalculie/dyslexie o.i.d. of zit je op een te hoog niveau.

Ik ben van mening dat je gym net zo goed kan trainen als bijvoorbeeld wiskunde. Begrijp me niet verkeerd, ik vond gym ook het meest onzinnige vak ever. Maar als gym nou eenmaal afgesloten dient te worden met een voldoende vind ik dat je die voldoende ook moet verdienen en niet omdat je zielig bent en het niet kan.

Om 1 ding duidelijk te maken: je mag niet buitengesloten worden van het centraal examen als je een onvoldoende staat voor gym. Je hebt altijd recht om examen te doen als je in het laatste jaar zit. Dus maak je daar geen zorgen over. Je moet even naar het LAKS bellen of mailen dan gaan ze je helpen.

Ik vind dat echt idioot, dat je een onvoldoende krijgt voor gym terwijl je gewoon je best doet. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo sportief, zelfs al zou je dat gaan oefenen. Ik haatte gym ook altijd, maar wij kregen sowieso een voldoende als we ons goed inzetten. Ik weet niet hoe andere mensen dat in de vredesnaam voor elkaar kregen om drie, vier rondjes rond het voetbalveld te rennen. Ik moest na een rondje al aan de beademing. :’)

Bij ons kreeg iedereen standaard een voldoende, gewoon omdat ze het lullig vonden als iemand onvoldoende zou staan voor gym. Wel sneu van die leraar zeg.

Je kunt gym gewoon niet onder dezelfde categorie als wiskunde gooien want in tegenstelling tot wiskunde, gaat het bij gym ook niet om het resultaat, hoe graag jij misschien dan ook zou willen zien dat alle vakken precies gelijke behandeling krijgen. Gym bestaat niet om ervoor te zorgen dat iedereen in onze maatschappij een salto en een handstand kan. Gym bestaat om ervoor te zorgen dat jongeren lichaamsbeweging krijgen en kennismaken met sport, als ze dat zelf buiten school om niet doen. De cijfer-eis bestaat om ervoor te zorgen dat mensen zich inzetten en dus is in het geval van gym inzet alleen wél voldoende, want daarmee behaal je gelijk de grootste vereiste van het vak.

En “omdat je zielig bent en het niet kan”? Je klinkt wel erg sympathiek zo. Als je zo nodig precies gelijke behandeling tussen vakken wil, vraag ik me ook af of je dat zo zeggen als iemand moeite heeft met wiskunde, of natuurkunde, of Duits.

Anyway, mijn school gaf altijd inzetcijfers waarmee je gemiddelde sowieso omhoog werd gehaald naar een 6 - mits je je voldoende ingezet had dan natuurlijk. Hoger dan een 6 kwam je nooit als je daar zonder inzetcijfers niet kwam, maar dat vind ik ook logisch. Ik vind niet dat je gelijk een 10 voor inzet moet krijgen, maar je moet het vak wel kunnen halen.

Niet alles van gym valt te trainen. Ik zie na trainen echt niet opeens wel diepte zodat ik wel kan zien waar een bal naartoe gaat. Ik zak na trainen echt niet opeens niet meer door mijn polsen heen. En mijn scoliose is na trainen ook niet opeens op mysterieuze wijze helemaal verdwenen.

Hoe kan je dat nou met elkaar vergelijken? Als je vet onhandig bent waardoor je veel dingen niet goed kan, maar wel sportief bent(ik sportte altijd meerdere malen per week en was een van de sportiefste van de klas maar was super onhandig) dan heeft dat niks met trainen te maken. Ik heb gym net gehaald omdat ik super onhandig ben en de leraar inzag dat ik er niks aan kon doen. Ik heb die oog-handcoordinatie gewoon niet, moet zeggen dat ik nu ik ouder ben het wel beter is geworden maar dat is niet gebeurt door te “trainen”

Dit inderdaad. Als je mij bijvoorbeeld één les liet badmintonnen, kon ik daarna een week niet meer schrijven omdat ik zo hypermobiel ben. Bovendien gaat gym ook over samenwerken, en als je geen leuke klas hebt en de leraar niets doet heb je pech.