Een nieuwe hobby vinden - wat zijn die van jullie?

Hallo meiden,

Ik heb eigenlijk nog nooit een hobby gehad. Vaak als er bij bijv. een sollicitatiegesprek wordt gevraagd wat mijn hobby’s zijn weet ik nooit wat ik moet antwoorden. Meiden van mijn leeftijd zijn wel altijd heel fanatiek bezig met iets. De een zit op dansles, de ander op zangles of hockey/voetbal. Ze hebben na schooltijd altijd wel wat te doen en zijn er ook serieus mee bezig. Ik merk dat ik na school eigenlijk nooit wat doe. Vriendinnen zijn altijd bezig met hun hobby’s. Hierdoor voel ik me vaak eenzaam, nutteloos en waardeloos. Ik wil graag ook iets doen, ergens mee bezig zijn. Ik heb er echt spijt van dat ik op jongere leeftijd niets heb gedaan, ik ben nu namelijk 20 en ben bang dat ik voor de ‘meeste’ dingen te oud ben. Ik hoop dat er hier meiden zijn die een hobby hebben, of bij een vereniging zitten etc. gewoon zodat ik wat ideetjes op kan doen. Misschien zit er wat bij wat ik ook wel leuk vind. Wanneer ben je ermee begonnen? Hoe lang doe je het al? Wat houdt het precies in? Is het gewoon voor de leuk of ben je er ook echt serieus mee bezig?

alvast bedankt :wink:

Ik was ook nooit zo van de hobby’s op de middelbare school, maar ik zit n bij een aantal sportverenigingen en heb het erg naar mijn zin! Ben bij alles op mijn 23ste begonnen, je bent sowieso nooit te oud om iets nieuws te beginnen - behalve als je het op competitief niveau wilt doen.

Ik zit op paalfitness;
poses, routines en soms ook -moderne-dans. Ben er bijna een jaartje mee bezig en vind het echt heel leuk om te zien hoeveel progressie ik heb gemaakt. Het is een leuke krachttraining en sta altijd versteld van wat het lichaam allemaal kan, haha.

Daarnaast ben ik in september begonnen met modern ballet. Ik heb op de basisschool acht jaar klassiek ballet gedaan, maar dat is allemaal verleerd, haha, ik begin dus weer vanaf 0. Heb het echter heel erg naar mijn zin!

Verder doe ik mee aan veel groepslessen op de sportschool. Vooral BBB, wat ik vooral doe voor krachtopbouw en wat definitie in mijn lichaam zonder ervoor naar het krachthonk te hoeven in de fitnessruimte, dat vind ik toch altijd wat ongemakkelijk. En stretchclass, wat handig is voor zowel ballet als paalfitness omdat je dan aan je lenigheid werkt. Misschien biedt jouw sportschool ook wel zoiets aan? Doe mee aan wat groepslessen en misschien zit er wel iets voor je bij.

Ik denk dat je je gewoon eens moet oriënteren, bedenken wat je nu echt leuk lijkt om te doen. Houd je van een bepaalde sport, en wil je dan iets in groepsverband of individueel, balsporten of niet etc. Vind je muziek leuk, zou je willen leren zingen of een instrument kunnen spelen? Of theater, tekenen, schilderen, kookgroepen, er is zoveel te bedenken. Daarnaast kun je natuurlijk ook aan vrijwilligerswerk denken, dat is ook een nuttige invulling en daarnaast leuk voor je CV en als je graag onder de mensen bent.

Ik zit nu zelf in een voetbalteam met allemaal 20+ meiden die nog geen jaar bezig, het kan dus best wel. Daarnaast; verenigingen zijn meestal alleen maar blij met nieuwe leden, ook als je het nog niet eerder gedaan hebt. Als je de wil hebt iets te leren, en je doet je best, dan vinden teams etc het meestal helemaal niet erg dat je het nog niet zo goed kan.
Ik heb hiervoor wel langer gevoetbald en zit dus nu in een beginnersteam. Tuurlijk is het soms jammer dat niet iedereen hetzelfde niveau heeft en er gaat genoeg fout, maar als mensen hun best doen en zich gewoon inzetten, dan vind ik dat (als iets ervarener speler) ook helemaal geen probleem.

Maargoed, dan moet je het wel echt willen natuurlijk. Dus zul je iets moeten zoeken wat jou echt trekt om te doen en niet omdat iedereen een hobby heeft, want dan wordt je er waarschijnlijk alleen maar ongelukkig van. Er is vast iets voor je te vinden en als je er maar echt zin in hebt en je best doet, dan maakt je leeftijd niks uit! :slightly_smiling_face:

Ik herken mezelf heel erg in je. Vroeger zat ik op zoveel sporten en nu niks nada noppes. Vaak zit ik thuis niets te doen achter de computer. Soms doe ik wel eens pilates thuis en dat vind ik heel erg leuk om te doen. Het is alleen moeilijk om die start telkens te maken.

Maar twee of drie jaar geleden werd ik gek van mezelf en van het niets doen en besloot mijn tuin aan te pakken. Ik houd van tuinieren en dat is ook mijn hobby. Het enige nadeel is dat ik het niet kan doen als ik niet thuis ben. Het lijkt me ook leuk om aan bonsai te beginnen, aangezien je niet elke dag bezig hoeft te zijn met tuinieren en wel met bonsai.

Als ik weer geld heb ooit, dan wil ik wel kijken voor paalfitness of pilates bij een sportschool. Ook lijkt het me dan leuk om kookworkshops te doen.

Ik doe klassiek ballet (he wat een verassing) en ook moderne dans!
Ik zou inderdaad gewoon wat rondkijken en naar verenigingen gaan. En daar kan je misschien bij verschillende verenigingen verschillende proeflessen doen en kijken wat je het leukst vind!

Ik rij al 14 jaar paard, maar dat is ook alles wat ik altijd heb gedaan. Bij ons zijn er regelmatig nieuwe leden die al ouder zijn en net pas beginnen en die worden gewoon allemaal bij elkaar in de groep gezet zodat ze niet bij de kinderen komen. Je bent nooit de enige, helemaal niet als je “pas” in de 20 bent.

Ik doe niet aan sport, ik heb wel een aantal creatieve hobbies :slightly_smiling_face:

Ik vond het altijd jammer dat mijn ouders mij nooit gemotiveerd hebben om wat te gaan doen toen ik jong was. Ik wilde het graag, maar op jonge leeftijd heb je toch echt steun nodig van je ouders en dat had ik niet.

Hoe ouder je wordt, hoe demotiverend je wordt, aangezien er een fabel rondgaat dat je jong moet beginnen om goed te zijn in iets. Onzin.

Ik ben erachter gekomen dat je op elke leeftijd kan beginnen, zolang je er maar plezier in hebt. Daarom heb ik besloten op moderne dans te gaan. Het trok me gewoon aan. Buiten dat doe ik aan kickboksen. Dit heeft voor mij andere redenen (zelfverdediging, etc.).

Kijk gewoon even rond. Wat trekt je aan? Wat ligt je? Waar heb je tijd voor en waar niet? Wat kun je betalen en wat is te duur? Het is echt iets persoonlijks.

Mijn tip is in ieder geval dat je met dansen nooit verkeerd kan zitten, tenzij je dansen niet leuk vind. Dansen is namelijk iets wat iedereen kan.

Ik heb geen wijs advies, haha.
Je kan ook een keer Krav Maga proberen, dat is een israëlische vechtsport. Het is heel effectief en je krijgt er ook conditie van. Ik heb zelf jaren zitten zoeken, en tijdens mijn eerste les dacht ik; dít wil ik doen.
Het is vrijwel contactloos, je bent niet bv aan het sparren. Met stoten en trappen (mijn specialiteit :cold_sweat: ) gebruik je kussens. Ik denk dat je vast wel een keer een proefles kan doen bij een vereniging bij jou in de buurt!

Bij mijn sportschool zijn er kickboks groepslessen (zowel sparren als kickboksconditietraining op een bokszak). Hier zitten eigenlijk alleen volwassenen bij, ik ben zelf de jongste (18) en veel van hen zijn ook beginners. Het doel daar is ook niet wedstrijden, maar meer gewoon lekker trainen en beter worden. Zelf vind ik dit heel erg leuk en ik kan je aanraden om te kijken of er een sportschool bij jou in de buurt is die ook groepslessen geeft (in wat voor sport dan ook). Vaak zijn er volwassenengroepen waar je zo bij kan stappen.

Verder loop ik hard, zit ik op yoga en fitness ik, misschien is zoiets iets voor jou?

Als iemand om mijn hobby’s zou vragen dan zou ik gamen zeggen. Dat is toch iets waar ik veel van weet en vaak mee bezig ben. Ik heb ooit gelezen dat het niet verstandig is om gamen te noemen bij een sollicitatie maar daar ben ik het niet echt mee eens.

Ik heb vroeger vooral veel aan sport gedaan: zwemmen, ballet, ritmische gymnastiek (competitie) en paardrijden. Het enige waar ik in verder ben gegaan is paardrijden. Maar nu 1,5 jaar geleden heb ik mijn paard moeten verkopen waardoor dat ook wat is afgezwakt… hier en daar kon ik nog eens rijden op iemands paard en ik had ook een paar maand een bijrijdpaard maar ik ben verhuisd en die staat nu veel te ver weg. Geen sport meer dus voor mij.

Verder ben ik wel altijd heel creatief bezig geweest. Ik teken en fotografeer al vele jaren!
En dan misschien de gekste maar de leukste hobby: stormjagen! Twee jaar geleden is extreem weer mij enorm beginnen interesseren (en zeker het fotograferen ervan). Ik heb 1 seizoen in een team gezeten maar nu doe ik het vooral met mijn vriend en vrienden die ik heb gemaakt door deze hobby :wink: Nu is dat niet echt een voor de hand liggende hobby dat je zomaar even kunt doen natuurlijk haha. Vereist veel kennis van het vak (en ik ben er nog laaang niet). Wel ga ik misschien voor het eerst echt gaan stormjagen tijdens het tornado seizoen in de VS volgend jaar. Dat gaat zeker spannend worden.

Ik herken het wel! Ook heel lang niet echt een hobby gehad.
Sport was ik nooit goed in, heb vroeger wel af en toe wat geprobeerd maar is nooit wat geworden.
Maar een aantal jaar terug door muziekles op school wilde ik heel graag piano leren spelen. Ik heb toen pianoles genomen, en heb het nog steeds. :slightly_smiling_face: Daardoor is mijn liefde voor muziek ook steeds meer gegroeid, en heb toen ook zelf een gitaar gekocht om wat te oefenen.

Door dus wat te oriënteren op verschillende vlakken, en veel proeflessen te nemen kom je vaak wel bij iets dat je leuk vindt. Het is ook niet erg als je hobby’s van jaar tot jaar wisselen, zolang je maar iets doet wat je op dat moment leuk vindt. :slightly_smiling_face:

Wat iedereen hier idd zegt wat rekt je aan sport,creatief bezig zijn,muziek,theater?

Zelf doe ik aan kickboksen,verder ben ik laatst weer begonnen met legpuzzels (bijv. van jan van haasteren die zijn makkelijk). Ook kleur ik af en toe in de kleurboeken voor volwassen,ook puzzelboekjes vindt ik soms leuk.

Ikzelf zit op Hockey, Pianoles en Textiel, dus een beetje van alles wat. Met textiel ga ik btw naar een centrum en daar maak ik dan kleren en andere dingen van textiel. Het is erg leuk en je hebt er ook echt wat aan maar ik denk niet ze dat op veel plaatsen hebben.