Een nieuwe HBO/Universiteit studie (bachelor) na afronden hbo studie?

Hee!

Ik zit te twijfelen of ik een nieuwe HBO (bachelor) studie zal gaan starten, nadat ik mijn huidige opleiding Bedrijfseconomie heb afgerond. Ik zou het heel fijn vinden als jullie mij advies zouden kunnen geven. Ik weet natuurlijk dat ik zelf de keuze moet maken, maar ik vind het altijd wel fijn om advies te krijgen.

Ik ben 4de jaars student Bedrijfseconomie (HBO), ik heb deze studie gekozen omdat ik economie en M&O gemakkelijke vakken vond, ik vond deze vakken toen ook leuk (misschien omdat ik ze makkelijk vond) en ik echt niet wist welke studie ik anders moest gaan doen. Ik ben nu 20 jaar (wordt 21 in mei).

Ik twijfel al lang of ik mijn studie wel zo leuk vind en vooral het beroep later. Ik vond eerlijk gezegd mijn stage best saai en van de vakken op school werd ik ook nooit enthousiast. Ik twijfel ook steeds meer of een kantoorbaan wel echt iets voor mij is.

Ik maak deze studie natuurlijk wel gewoon af. Wat ik hierna ga doen weet ik alleen nog niet zeker. Ik twijfel tussen de volgende opties:

→ Master op de universiteit op het gebied van Bedrijfseconomie (ik moet daarvoor een 7,5 gemiddeld staan, dit haal ik wel). Ik weet alleen niet of ik deze master wel zo leuk vind.
→ Nieuwe HBO opleiding: Docent Wiskunde (ik geef al een langere tijd bijles, dit vind ik heel erg leuk om te doen) Ik vond wiskunde altijd een van de leukste vakken op school.
→ Nieuwe HBO opleiding: Lerares basisonderwijs. Ik vind het erg leuk om te werken met kinderen, ik geef training en ik ben vorig jaar animator geweest op een camping in Nederland. Natuurlijk is dit heel anders dan lesgeven, maar omdat ik bijles geven ook erg leuk vindt lijkt mij dit zeker ook een optie.
→ Universitaire studie Academische Pabo (ALPO) Bij afronding van deze studie heb ik zowel de bachelor Onderwijskunde (WO) als de bachelor PABO
→ Deeltijd opleiding docent Wiskunde of Pabo. Overdag zou ik dan kunnen werken en s avonds een opleiding volgen.
→ Gaan werken (na mijn opleiding Bedrijfseconomie)

Ik heb al een dagje meegelopen op mijn oude basisschool, dit vond ik echt super leuk!
Ik heb eigenlijk nog niet zoveel zin om al te gaan werken.

Aan de andere kant, ik ben wel 21 als ik start met een nieuwe bachelor en dus pas 25 als ik klaar ben.
Bovendien is de baankans klein als ik de pabo ga doen (zeker als ik al 25 ben). Ik heb wel al een afgeronde hbo opleiding bedrijfseconomie, dus ik zou wel aan een baan kunnen komen.

Financieel gezien kan ik het betalen, omdat mijn tweede opleiding dan in het onderwijs is en ik daardoor nog steeds het wettelijk tarief betaal.

Ik vind het wel lastig, haha. Ik twijfel vooral of ik een opleiding deeltijd of voltijd zal gaan volgen, want ik heb eerlijk gezegd nog niet zoveel zin om nu al fulltime te gaan werken.

Wat zouden jullie doen?

Alvast heel erg bedankt alvast voor het reageren!

X

Het is lastig om je hier advies in te geven omdat de keuze toch echt vanuit jouw voorkeur moet gaan, maar ik vind dat je altijd maar het beste kunt kiezen voor de dingen die je echt leuk lijken - en je maakt vrij duidelijk dat Bedrijfseconomie dat niet voor je is. Als het onderwijs jou echt ligt, dan moet je daarvoor gaan. Ga nog eens kijken bij die verschillende opleidingen, praat met studenten en hopelijk kun je op die manier uitvinden waar in het onderwijs je precies heen wil. Maak desnoods lijstjes met voors en tegens.

Er zijn genoeg mensen die vanaf 25 jaar pas met een studie beginnen dus leeftijd moet je sowieso al niet naar kijken. Als je nog een studie wil doen, en het is mogelijk, dan moet je dat gewoon doen. 21 jaar is voor veel mensen inderdaad nog vroeg om fulltime te gaan werken.

Als dit niet is wat je later wilt en je hebt de mogelijkheid om nog een studie te doen, dan zou ik dit zeker doen! Maar aangezien je twijfelt zou ik vooral met mensen uit je omgeving erover praten. Ik heb dit zelf nooit gedaan en merk nu dat het veel fijner is om erover te praten. Daarnaast zou ik ook eerst open dagen bezoeken en meeloopdagen doen om erachter te komen of het echt iets voor je is. Toch zul je van tevoren nooit zeker weten of dit het echt voor je is, maar als je het niet probeert zul je het nooit weten!

Ze zit in het laatste jaar, zou wel heel erg zonde zijn en weggegooid geld.

Is er een specifieke reden dat je docent wiskunde zou willen worden en geen docent economie? Met een afgeronde hbo-bacheloropleiding bedrijfseconomie kun je namelijk een kopopleiding volgen en in een jaar een tweedegraads bevoegdheid halen.

Ik zou denk ik gaan voor docent wiskunde, dan kun je zowel lesgeven als je specifiek op een vak richten wat je leuk vindt. PABO betekent dat je van alles wat moet weten, dus ook van geschiedenis/aardrijkskunde/begrijpend lezen… alles. Dat moet je wel kunnen en willen.
Als wiskunde je specifiek interessant lijkt en lesgeven ook, dan is docent wiskunde de ideale combo.
Maar ik zou gewoon zo snel mogelijk meeloopdagen doen van zowel pabo als docent wiskunde, dan merk je vanzelf wat je het meeste aanspreekt!

Maar ik zou sowieso niet iets met bedrijfseconomie doen, dat vind je gewoon niet leuk dus waarom dan er ook nog een master in gaan doen?

oja dat is ook een goeie.

Even vet toevallig dit.

Ik zit dan in mijn derdejaar. Alleen ik doe ook bedrijfseconomie en ik twijfel of een kantoorbaan ook wel iets voor mij is. Vooral nu ik stage loop.

Ik zat zelf overigens te denken aan kopopleiding economie
Maar ik weet niet wat je minor is geweest? Alleen soms kun je daar ook nog een master voor volgen als je minor wel leuk was.

Ik ga nu een minor kiezen wat niets met BE te maken heeft en misschien kan ik daar nog iets van een master doen.

Lijkt de opleiding economie leraar je niks? Aangezien je aangeeft goed te zijn in economie en m&o en je een opleiding bedrijfseconomie hebt gedaan. (bijna dan haha)

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb er eerlijk gezegd nog niet goed over nagedacht of ik misschien de kopopleiding economie zou kunnen gaan volgen, waardoor ik na een jaar een tweedegraads bevoegdheid kan halen. Dit is zeker ook een optie en komt op m’n lijstje! :slightly_smiling_face:
Binnenkort zijn er veel meeloopdagen en open dagen dus die ga ik zoveel mogelijk bezoeken en hopen dat ik daardoor een keuze kan maken. Ik vind het wel lastig haha, soms heb ik het gevoel dat je nu een keuze moet maken voor de komende 40/50 jaar, maar dit is natuurlijk niet zo.

Maar je geeft aan dat je bedrijfseconomie niet zo leuk vindt; het overgrote deel is hier toch ook economie van? :’) Je vindt het lesgeven leuk, maar economie niet zo - dan zou ik geen docent economie worden.
Als ik je overwegingen zo lees, lijkt mij dat je het best voor een docentenopleiding wiskunde kunt gaan. Daar ga je waarschijnlijk ook zonder al te veel moeite doorheen, met een afgeronde opleiding bedrijfseconomie. :wink:

Ah zo. Nee dat lijkt me ook geen fantastisch plan inderdaad.

Op je eenentwintigste beginnen met een nieuwe bachelor is helemaal niet ongewoon hoor. Ik ben zelf ook rond die leeftijd begonnen met een andere opleiding en er zijn best veel mensen die dat doen. Er zijn bij sommige opleidingen ook zat mensen tussen de 25 - 40 die nog aan een (nieuwe) opleiding beginnen en ik denk dat er ook zat mensen zijn die juist op latere leeftijd een opleiding volgen om ook nog voor de klas te mogen staan.

Ik zou de Pabo niet doen er is een overschot aan studenten die die opleiding volgen.

Ik zou of een master aan de universiteit gaan doen aangezien je qua cijfers er zeer goed voor staat of de opleiding docent voortgezet onderwijs wiskunde gaan volgen. Die opleiding biedt meer baanperspectief al kom je ook wel aan het werk met je al behaalde HBO opleiding.

Ik ben 22 en ben eerstejaars op mijn eerste hbo opleiding en hierna wil ik misschien nog een universiteit opleiding nog doen. Is helemaal niet zo raar dus