Een klein beetje hulp...

Zaterdagavond at ik bij mn vriend, dat is altijd wel gezellig. En het gesprek draaide uiteindelijk uit op studie. Zijn ouders zeiden dat hun mijn vriend en zijn broertje later onwijs veel geld gaan verdienen omdat mijn vriend universiteit doet en zn broertje doet een studie met een onwijs mooie toekomst. Ik zou volgens zijn vader daarentegen geen geld verdienen. Ik doe een HBO studie docent geschiedenis, iets waar ik bewust voor gekozen heb en wat ik al 3 jaar voor dat ik ging studeren leuk vond.
Dit schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. Dat je je eigen kinderen op hemelt, okee, mijn ouders zijn ook trots op mij. Maar dan zeggen dat ik geen geld ga verdienen als docent…?! Ik vind dit echt niet leuk, want ik heb er bewust voor gekozen en ik doe onwijs mn best om goede resultaten te halen…
Dit gebeurde niet alleen van de week, maar het is altijd! Altijd moet er tijdens zulk soort gesprekken duidelijk worden gemaakt dat ik een mindere studie doe.

Dit is nu al de zoveelste keer, en op zulk soort momenten kan ik me eigenlijk niet beheersen en wil ik gewoon iets zeggen in de zin van: “nou ik ben blij dat uw zoon dan een goede studie doet, want ik verdien later dan toch niets” of iets van “ik kan de hoer gaan spelen, dan verdien ik wel veel geld!” Maar ik weet als ik zulk soort dingen zet dat ik waarschijnlijk op straat geschopt wordt.
Zou iemand me kunnen helpen hiermee, want ik ben er zo klaar mee… ik ben het zat om alles maar te nemen en er dan vervolgens gezellig bij te moeten zitten!

Neemt je vriend het dan niet voor je op?
Anders gewoon ja en amen zeggen, en het verder lekker negeren.

Nee, hij neemt het niet op voor me… anders was er ook niet echt dit probleem denk ik…
Ik wil het wel, maar ik vind het gewoon niet leuk meer, ik pik het gewoon niet meer. Ik kan niet bij mensen gaan zitten die mij tot op mn botten toe beledigen…

Proberen toch in te houden want ik ken het gevoel.
Ikzelf doe pabo en veel mensen hebben of commentaar op rekenkwaliteiten van de nieuwe generatie basisschool juf of het salaris.
Ik zeg altijd maar zo: als je van je interesse/hobby je beroep kan maken is je werk later geen probleem, los van inkomen.
Hoe frustrerend voor nu, laat z’n ouders lekker lullen, over aantal jaar zal jij beter weten.

Praat er dan met je vriend over al ben je gewoon met hem alleen. Als je het dan uitlegt dan zal hij het vast voor je opnemen!

Ja, natuurlijk is dat zo. Natuurlijk wordt je multi millionair met docent of pabo… maar ik heb bewust voor deze studie gekozen, niet om de reden ik moet toch wat. Kijk als dat het geval was okee, maar ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik het leuk vond en daarom pik ik het niet.

trek je het niet aan! Hbo is ook hartstikke goed. Maar kan je het niet op een rustige en vriendelijk manier tegen z’n ouders zeggen. Dat je dit zulk opmerkingen niet leuk vindt

En als je nou zegt tegen z’n ouders dat je de studie ook niet hebt gekozen om het geld? Wat zeggen ze daar dan op?

je kan toch voor jezelf opkomen?
vraag dan waarom ze dat denken, en dat je het leuk vind wat je doet en dat het daar toch om draait?

ik kan hier zo niet tegen he!

wat erg! Ik zou er wel iets van zeggen, want dit is niet normaal. Je kan bijvoorbeeld als reactie geven, dat een leuke studie voor jou belangrijk is dan een hoog inkomen! Waarom neemt je vriend het eigenlijk niet voor je op? Heb je hem gezegd dat je dit vervelend vind?

Ik zou ze lekker klem praten. Je vriendje en zn broertje kunnen dan wel zo’n hoge studie doen, maar dan kan ook juist een valkuil zijn. Zo hebben hbo’ers meestal meer praktijkervaring, en hebben ze misschien wel sneller een baan, aangezien er meer banen zijn waarbij ze iemand met een hbo-achtergrond dan banen waar ze iemand met een wo-achtergrond zoeken. En ga zo maar door!

Ik zou zo mijn hbo studie de hemel in kunnen prijzen met onzinnige argumenten, misschien moet jij dat ook eens proberen?

En anders zou ik gewoon na zo’n vervelende opmerking een keertje zeggen: dan hoop ik maar voor u dat uw zoon het snel uitmaakt.

Je laat je toch niet zo kleineren? Al zou je een opleiding op mbo niveau doen… wie is die man om daar over te oordelen?

ik zou zeggen hoe materialistisch ben je wel niet als je denkt dat alleen geld je zo gelukkig maakt en als mijn vriend zoveel geld gaat verdienen dele we dat wand ik maag hem gelukkig

maar ik zou ook heel boos zijn soms praten mensen ook te min over mij omdat ik nu al gestopt ben et studeren en de zorg inga

Ik zou daar eigenlijk zo klaar mee zijn, kom op zeg, HBO is hartstikke goed!
Er zijn minder mensen werkloos met een HBO opleiding dan met universiteit.

Ik zou echt iets zeggen in de trant : Nou, ik word later in ieder geval wél gelukkig.

wees trots op wat je doet. je doet tenminste wat je zelf wilt, misschien doen je vriend en zn broertje wel wat hun ouders willen dat ze doen, misschien moet je zeggen ik doe mn eigen keuze en laat me ouders tenminste niet voor mij kiezen en ik ben trots erop’.

Als die ouders weer zoiets zeggen, kan je dan niet gewoon vragen waarom zij rijk worden zoo belangrijk vinden? Als geschiedenis docente kan je genoeg verdienen om jezelf te onderhouden. Daarnaast doe jij nog iets wat je leuk vindt. We kunnen toch niet allemaal multimiljonair worden? En daar gaat het ook helemaal niet om. Maar blijkbaar hebben die ouders een andere mening, misschien kan je erachter komen waarom?

Idd, nogal materialistische mensen
Alsof rijk worden zo belangrijk is…

EDIT: Wat Sohightonight zegt dus!

Wat een rare opmerking sowieso, er zijn zat universitaire studies waar je geen bal mee verdient, of stel je wordt nergens aangenomen. Rare kerel.

wat een rare vent.
ik zou iets zeggen meer iets willen zeggen in de zin van: oh, ik hoop dat uw zoon later niet zo bekrompen denkt als u. (maar ik zou het nooit durven, haha)

dubbel.