Een kamer onderhuren

Hallo allemaal,

Ik ga volgend jaar studeren en een vriendin van mijn zus is toevallig in diezelfde stad op zoek naar een onderverhuurder voor 3-5 maanden.
Nu zou ik deze kamer natuurlijk deze maanden kunnen huren. Ik wil het eerste jaar (nog) niet op kamers maar op deze manier hoef ik nog niet alles zelf aan te schaffen en kan ik wel al kennis maken met het op kamers wonen, voordat ik écht op kamers ga.

Mijn vraag is alleen, betaal ik dan altijd dezelfde huur als de huurder nu doet, of komt het ook wel eens voor dat er een deal wordt gesloten voor bijv 70% van de huurprijs?
Zij krijgt namelijk gewoon studifinanciering terwijl ze (gratis) in Italie bij een vriendin ‘woont’ tijdens haar stage. Ik zou voor deze kamer extra moeten lenen. Maar ik zit te twijfelen of het raar is om te vragen :cold_sweat:

Meestal betaal je gewoon 100% van de kamerhuur omdat diegene zelf ook kosten maakt ergens anders en als je de kamer gewoon zou huren die prijs ook moet betalen. Je kan het voorstellen maar ik zou het persoonlijk niet doen want je weet niet of zij die vriendin ook betaalt.

Ik vind het heel raar als je dat gaat vragen. Anders kan ze net zo goed iemand zoeken die haar kamer wil onderhuren die wel gewoon de volle prijs betaalt.

Het is niet normaal inderdaad. Meestal moet je gewoon betalen wat diegene voor de kamer betaalt.

Je kunt niet vragen of je voor minder kan huren. Als je er maar 5 maanden gaat wonen moet je er rekening mee houden dat terug keren naar je ouders na 5 maanden niet chill is. Mijn ervaring heeft me geleerd dat het beter is om alles voor jezelf te hebben en te regelen als je uit huis gaat zodat je ook uit huis kan blijven.