Een jaartje 'niets doen'?

Halloo,

Ik behaal als het goed is over een paar weken mijn diploma maatschappelijk zorg niveau 3. Ik zit te twijfelen of zit beroep eigenlijk wel bij mij past maar ik heb ook geen idee wat ik anders zou willen. Ik zat te denken dat ik er misschien een jaartje tussen uit moet gaan voordat ik verder studeer. Bijvoorbeeld gaan werken, naar het buitenland o.i.d. om er achter te komen wat ik verder wil gaan doen.

Zijn er hier meiden die zoiets hebben gedaan?
(Tips, ideëen??)

Ik doe nu een jaartje niks. Deels omdat ik niet wist wat ik wilde, en deels omdat het verstandiger was (qua gezondheid) om rust te nemen.
Heel veel mensen zeggen dat je het nooit moet doen, maar ik raad het juist aan. Ik kan nu in september gemotiveerd beginnen aan een opleiding, en anders had ik een soort gevoel gehad van ik moet verder leren.

Ik doe nu een halfjaartje “niks”. Mijn tip is om het alleen te doen als je echt discipline heb, je raakt zo snel gewend aan het geld wat je verdient met werken of de vrijheid die je heb als je in het buitenland zit. Dan moet je echt sterk in je schoenen staan om weer naar school te kunnen.

Succes ermee!

Doe ik ook, alleen het is nu al bijna uitgelopen op 2 jaar. :slightly_smiling_face: Het word voor mij wel moeilijker om nu weer met school te beginnen dus daar moet je wel opletten.

Ga reizen! Ik ken een jongen die naar Bali, Australie en naar nog meer plekken van de wereld is geweest en hij vond het echt de geweldigste ervaring van z’n leven.

Ik ben zelf meteen doorgegaan met mijn studie. Dan zit je nog in een ‘ritme’ waarin je gewent bent om te leren en dan stroomt dat denk ik makkelijker door. Zoals hierboven al werd gezegd is het moeilijk om weer terug in het ritme van school te komen, dan moet je erg veel discipline hebben. Je moet jezelf gewoon afvragen of je denkt dat je dat kan opbrengen. Als je dat wel denkt kun je gerust een jaar niks gaan doen.

Ik ken mensen die een jaar gaan werken er uiteindelijk zo aan gewend zijn dat ze niet meer een opleiding willen starten (: dus je moet die motivatie wel echt hebben om weer aan de slag te gaan met een nieuwe opleiding.

Ik was eerst ook van plan om een halfjaar te gaan werken ipv meteen door te studeren. Ik wilde gewoon even voor mezelf bedenken in welke richting ik nu verder wilde studeren.

Ik ben toch meteen doorgegaan omdat er inderdaad gezegd werd dat het erg moeilijk is om weer te gaan studeren als je aan het geld wat je verdiend met werken gewend bent etc. Nu bevalt het me wel goed, maarja ik weeet ook wel dat ik in de goede richting studeer, dat is bij jou misschien anders.

Als je zeker weet dat je voor jezelf zoveel discipline hebt om terug te gaan naar school kan het wel goed zijn denk ik. Het zou alleen echt heel erg zonde zijn als je dadelijk gewend bent aan bijvoorbeeld een baan en je daar blijft, want ik denk dat je daar over een aantal jaar wel spijt van krijgt.

Het wordt heel duur hoor, een jaartje “niets” doen en je bent alleen maar later klaar.
doe anders even deze test:
http://forum.girlscene.nl…ou/list_messages/178352/1

Misschien dat je dan op ideeën komt.

^heel duur? Dat valt toch wel mee?
Anyway, ik ga volgend jaar ook een jaar niks doen, maar ik doe het na de middelbare school, wat toch wat anders is dan wat jij wilt doen.
Je hebt inderdaad discipline nodig en je moet je jaar ook goed invullen, anders ga je heel snel weken op de bank hangen. Maar reizen is wel leuk en het staat ook goed op je cv (teken van zelfstandigheid).
Dus denk nog maar eens goed na. En doe de test van MJ555 :slightly_smiling_face:

Ja duur als in, studievertraging is duur ivm met politiek enzo :slightly_smiling_face:

^oja, dat was ik alweer vergeten :S

Ik heb ook een jaartje thuis gezeten, van alles gedaan en uitgezocht wat nu wel echt bij me paste, weet nu wat ik wil en ga in september verder studeren ! :slightly_smiling_face:

Als je niet weet wat je wilt doen zou ik een jaartje niks doen! Ik heb mijn vorige opleiding eigenlijk te snel gekozen en ben er in november mee gestopt… Natuurlijk een beetje zonde van mijn tijd en geld! Heb wel heel veel zin om weer naar school te gaan in september.

Ik ben ongeveer een half jaar niet na school geweest nadat ik na 2 weken al was gestopt met m’n opleiding. Ik heb wel echt keihard gewerkt in de fabriek toen maar vond het ook leuk om te doen.
Ik zou dus niet alleen maar thuis zitten en uit je neus lopen vreten maar wel iets doen waarbij je een doel hebt. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je echt verder moet leren als je iets wilt bereiken, om te voorkomen dat je niet in de fabriek terecht komt met zeer zwaar lichamelijk werk.
Je zou ontwikkelingshulp kunnen doen met bijv. een organisatie/project.
Ik zou inderdaad niet te lang ‘niets’ doen omdat je dan steeds moeilijker word gemotiveerd weer te gaan studeren/ werken.
Ik had na mijn half jaar ontzettend zin om weer te beginnen met mijn studie.

Ohja, wel dingen doen inderdaad. Ik heb één maand vrij genomen om even bij te komen en ben in januari begonnen met werken.

Denk ook niet dat je ouders/voogden je constant op de bank willen hebben ;p

^ hahaha true, herkenbaar… :'D

Na het beëindigen van mij studie, ben ik maar gaan werken, omdat ik dus niet wist wat ik wilde. In september wist ik het nog niet, toen in februari niet toen een jaar later in september nog niet en in februari dit jaar nog niet. Nu werk ik dus al twee jaar. Maar ik heb er nooit spijt van gehad. Ik heb iets van… zonder passende studie kom ik er ook wel!
Over dat van dat het moeilijk is om weer te gaan studeren: DAT KLOPT!

^voor anderen klopt dat niet :wink: