Een jaar naar het buitenland~

Algemene titel, maar wat ik dus wil:

In één jaar mijn MA (MAster) doen in Engeland. Kent iemand iemand die ook een jaar in het buitenland heeft gezeten (op universitair niveau), het liefste in Engeland natuurlijk, maar andere ervaringen ook welkom!

Het probleem is dus, ik wil wel, ik heb een MA gevonden, en als ik ga ken ik zelfs al iemand (huisgenootje wilt ook naar dezelfde universiteit gaan). Het nadeel? Het kostenplaatje is niet mooi. Ongeveer 25.000 euro in totaal (voor collegegeld en leven etc) HOOP IK. En dat is dan nog aan de lage kant, ben ik bang.

Dus, ervaringen, meningen, wat zouden jullie doen in deze situatie?

-

als je er enthousiast over bent, gewoon doen. :grinning:

ik ga er maandag heen maar gewoon om mn engels te verbeteren :stuck_out_tongue: succes xxx

mmm… een beurs proberen te krijgen. Lenen! (een master op een beetje goede universiteit in engeland staat vast goed op je CV → betere baan → beter salaris → terugbetalen mogelijk) Of kijken of er in schotland een leuke Master is, daar hoef je namelijk weinig/geen collegegeld te betalen.

Nouja, de Schotste universiteiten geven volgens mij geen masters die mij aanspreken/bij mijn BA passen :stuck_out_tongue:
Ik heb me ingeschreven voor de open dag *nerveus* dus zo snel mogelijk ook een hostel en een vliegticket regelen. AAAAAH.

Ik ben nu buitenlandse student in Nederland =D
Het lijkt misschien een beetje een eng idee in het begin, maar het is heus niet zo erg. Vooral sinds jij naar Engeland gaat, dat is niet zo ver.

Ik zou je alvast aanraden om een jaar daar te blijven, je moet bijvoorbeeld niet tussendoor op vakantie naar Nederland gaan. Op die manier kan je je volledig aanpassen aan het klimaat en de cultuur. Als je wél naar Nederland gaat is de kans dat je heimwee krijgt wanneer je eenmaal terug bent groot.
Daarnaast kan je, als je eenmaal in Engeland bent, je het beste bij een vereniging aansluiten (studentenvereniging, sportvereniging e.d.) zodat je mensen van dezelfde interesses leert kennen, buiten je studie. Anders kan het eenzaam worden daar…

Hopelijk helpen deze tips je, succes!

Oeh, vet. Waar kom je dan “origineel” vandaan?
En hoe heb je dat geregeld met visa’s en studentenfinanciering enzo? Even wat praktische vraagjes, omdat dat natuurlijk ook geregeld moet worden :3

Volgens mij heb jij geen visa nodig, omdat Engeland deel van de EU is, toch? Dat dacht ik altijd, ten minste.

Je kunt overigens een deel van je kosten vergoed krijgen door Marco Polo beurs of een andere waarvan ik de naam zo even vergeten ben, dan kom je al een heel eind. Maar misschien wist je dat al :slightly_smiling_face:

Is helaas alleen voor studenten aan de Groningse Universiteit :frowning_face:
Maar ik ga nu wél even kijken of mijn uni (Leiden) ook zoiets biedt, dankje voor de tip.
Volgens mij heb je trouwens wel een visum nodig om een jaar te studeren en verblijven in Engeland. Kortere periodes maken inderdaad niet uit, maar zodra het meer dan 3 maanden wordt krijg je problemen, dacht ik.

Wanneer het kan zou ik zeker je master in Engeland gaan doen, het schijnt echt een hele leuke ervaring te zijn om gewoon een tijd in het buitenland te zitten. Het geld is echt balen idd. Maar er zijn blijkbaar best veel beurzen die je kan aanvragen wanneer je naar het buitenland gaat! M’n zus had het laatst over de Rotary Foundation bijvoorbeeld. Veel googelen en navragen…
Succes!

Ik heb trouwens ook gehoord dat het mogelijk is gewoon je studiefinanciering te behouden. Ik weet niet precies onder welke voorwaarden dat is, maar dat zul je waarschijnlijk wel op de site van DUO kunnen vinden, en anders inderdaad op de site van je eigen universiteit.
Er bestaan overigens ook particuliere fondsen die een studiejaar in het buitenland kunnen bekostigen en je zou zelfs kunnen kijken of er een mogelijkheid bestaat of je in Engeland zelf een ‘grant’ kan krijgen. Er moeten wel sites voor zijn, maar ik weet niet precies welke sites dat zijn, haha.

Origineel kom ik uit Suriname, dat zit mee met de taal =P
Het hele proces kan ik me niet zo goed herinneren maar als het goed zit moet de school je visa en je verzekering voor je regelen (het kan verschillen per school). Ik moest kopiën van mijn paspoort, ID-bewijs, e.d. opsturen zodat ze dat in orde konden maken en dan stuurden ze mijn verzekeringspas op voordat ik vertrok. Voor mijn visa moest ik een paar keren naar de Nederlandse ambassade gaan (voor aanvraag, controle, afhalen) totdat ik die uiteindelijk kreeg.
Wij hebben in Su geen stufi dus mijn ouders betalen alles zelf; ik denk dat je voor info daarover in een ander topic kan kijken, over studeren in België. Misschien dat ze het daar weten.

Ik heb er ook naar gekeken en het is inderdaad heel erg duur.
Ook Australië en Amerika… maar, nieuw-zeeland was een tikkeltje goedkoper! Misschien moet je eens kijken, er was er een die de goedkoopste was weet even niet uit mn hoofd.

even een upje voor jou! Ik wil dit waarschijnlijk zelf ook gaan doen als ik mijn HBO opleiding heb afgerond. Dus alle informatie is van harte welkom.

Ja, je kunt je studiefinanciering gewoon houden, zelfs als je buiten de EU gaat. De belangrijkste voorwaarde is dat de bachelor/master in Nederland ook gewaardeerd zal worden als een bachelor/master. Daarvoor moet je gewoon even mailen, voor de rest zitten er geen strenge andere voorwaarden aan dan die in nederland gelden, ja je mag natuurlijk niet je studiefinanciering voor de aantal geldige jaren voor jou al hebben gehad, maar dat lijkt me duidelijk.