Een IQ test voor docenten moet verplicht worden.

Stelling: Een IQ test voor docenten moet verplicht worden.

Wat de laatste tijd vaak aan de hand is, is dat docenten vaak zelf niet weten waar ze het over hebben. Dat heb ik in mijn geval tenminste ervaren.
Tijdens een college vroeg een mede-student of de docenten een IQ test hadden afgelegd, naast het eindexamen voor docent in opleiding, dat bleek dus niet het geval. Maar zou dit werken denken jullie? Of is het totaal overbodig?

Een IQ test zegt helemaal niks over hoe goed jij zou kunnen lesgeven.

Het lijkt me niet dat een IQ-test echt van toepassing is.
Ze zijn geslaagd voor hun opleiding in welk vak ze ook geven dus wat dat betreft zouden ze over dat specifieke onderwerp genoeg kennis moeten hebben.
Ik denk namelijk niet dat een geschiedenisdocente er iets aan heeft om een IQ-test af te leggen.

Docenten hebben toch gestudeerd voor hun beroep? Dan is zo’n IQ test toch niet nodig lijkt me.

een muziek docent hoeft toch ook geen IQ test af te leggen? die moeten gewoon goed zijn in de praktijk :’)

Heel offtopic maar hoeveel topics ga je nog aanmaken?

IQ test geeft niet aan of jij goed kan lesgeven. Maar je moet er wel van uitgaan dat de docent de stof zelf begrijpt. Wat ik zelf op de PABO heb ervaren (van de leraren-opleiding weet ik verder niks hoor) is dat toetsen soms wel 8 keer herkanst mogen worden. Sorry hoor, maar als jij de stof na drie keer herkansen nog stééds niet snapt dan ben je gewoon niet geschikt om die stof later aan leerlingen uit te leggen.
Zo ook met onderwijzers met dyslexie… Ik snap niet waarom deze mensen worden toegelaten… Ik kan wel begrijpen dat iemand heel graag voor de klas wil staan. Maar dat zo’n leraar vervolgens kinderen moet leren lezen. Eh, dat gaat mijn pet te boven. Het niveau is vaak niet hoog genoeg vanuit de leraren-opleidingen. Zoveel mensen zijn eigenlijk niet geschikt om voor de klas te staan en toch halen ze alle stages en uiteindelijk een diploma. Lesgeven is zoveel meer dan alleen “kinderen leuk vinden”. Ik denk dat een IQ test niet de beste oplossing is. Men moet eens kritisch naar het niveau van de opleidingen kijken en naar de mensen die daar op toegelaten worden.

Sterker nog, ik denk doordat je een opleiding op HBO hebt afgerond je een bepaalde intelligentie hebt bewezen.

Ik kan uit eigen ervaring wel zeggen dat ik vind dat leraren best wat strenger opgeleid mogen worden, maar een IQ test is echt niet de manier.

Een IQ test is een momentopname, net zoals een CITO toets of een examen… Die kan je ook verknallen. Dus nee, ik vind niet dat dat nodig is.

Lulkoek.

Precies dit.

Onzin! Naast dat een IQtest een momentopname is, moet de docent kennis hebbev na zijn vak en vind ik het nogal overbodig om te weten hoe zijn ruimtelijk inzicht is…
Ik ben het erg wel mee eens dat docenten veel strenger opgeleid moeten worden, maar dat bereik je niet door middel van een IQtest.

Waarom? IQ zegt niet alles (EQ is ook erg belangrijk voor een docent) en docenten hebben sowieso HBO of Universiteit gedaan. Dat lijkt me voldoende bewijs dat ze slim genoeg zijn.

Het zou iig fijn zijn als alle leraren ook echt een lerarendiploma hebben :’)
ik heb serieus een leraar gehad die er nooit voor heeft gestudeerd…

IQ zegt trouwens niets over de hoeveelheid kennis die je hebt dus je beginpost snijdt al geen hout.

Wat heeft een IQ test ermee te maken?