Een goede/slechte fokker herkennen

Heey iedereen

Mijn vader en ik willen heel graag een puppy. Onze hond is namelijk begin maart overleden en we missen gewoon een pluizenbol die vrolijk om ons heen huppelt.

Nu heeft mijn vader mij de opdracht gegeven een puppy te zoeken maar ik heb hier totaal geen ervaring mee want in die tijd dat mijn ouders onze oude hond gingen halen was ik nog best klein.
Aangezien wij met de fokkers van onze oude hond een slechte ervaring hadden wil ik nu graag een goede fokker vinden. Ik lees namelijk veel over broodfokkers laatste tijd en fokkers die zieke hondjes verkopen en omdat het mij zoveel pijn deed dat mijn hondje vaak ziek was wil ik absoluut voorkomen dat we weer een ongezonde puppy meekrijgen.

Nu wil ik graag weten hoe je een goede fokker kan herkennen en hoe je een slechte fokker en een ongezonde pup kan herkennen. Iemand adviezen? :slightly_smiling_face:

Ik denk, dat dat sowieso best lastig te herkennen is. Behalve de prijs meestal, die is niet goedkoop. Als je een rasechte hond wil van een goede fokker, betaal je al gauw extra voor stambomen, chip, onderzoeken naar ogen/heupen, vaccinaties etc.

Daarnaast heb ik eens gelezen over de moederhond. Als die niet aanwezig is, of die zie je niet bij het ophalen van de pup is dat meestal ook een rood sein.
+ dat je de pup niet eerder zou kunnen mogen ophalen dan 8 weken, dat is ook wel belangrijk.

Misschien een idee hier te posten naar wat voor een hondje je zoekt? Heb zelf toevallig nog contact met de fokster van onze hond, wie weet dat er meer mensen hier zijn die je een naam kunnen geven, dan heb je ook wel zekerheid.

Waarom ga je niet een keertje bij het asiel of een opvang kijken? Daar zitten ook geweldige beestjes tussen!

Ik ben niet echt op zoek naar een specifiek ras. Wel een kleine hond :grinning:

Kijk ook eens naar hoeveel nestjes de fokker per jaar heeft, hoe minder hoe beter.

Heb ik al eens eerder gedaan maar meestal hebben ze in asiels geen puppy’s (iig in mijn buurt) naar mijn ervaring en ik wil wel echt een puppy want die kan je nog zelf opvoeden.

Ik snap helemaal wat je bedoelt!

https://hondenbescherming.nl//nieuws/2012/03/13/malafide-fok-herkennen-pupleed-voorkomen/ Misschien kan deze link helpen?

Waar je sowieso op moet letten is hoe de fokker praat over de honden en hoe hij met de honden omgaat. Als je alles mag zien, dan is het vaak geen broodfokker. Een broodfokker laat nooit zien waar de pups zelf slapen. Net als dat je de moederhond vaak niet ziet, de vader al helemaal niet. De broodfokker wil vaak direct van de pup af terwijl een goede fokker je de hond niet eens direct mee laat nemen, ook al heeft de hond de juiste leeftijd.

Toen wij onze hond namen, zijn m’n ouders eerst gaan kijken toen de pups net konden lopen. Toen was heel snel duidelijk dat het een goede fokker was: de beide ouders van de pups waren aanwezig en hij had maar 1 nestje. de pups werden niet in huis grootgebracht, maar in de schuur met ouders en andere honden er bij. Toen we een tweede keer zijn wezen kijken liepen alles honden lekker los op het terrein en mochten we met de pups spelen en alles. Toen hebben we onze keuze vastgelegd en alle papieren getekend. Toen hebben we ook iets in het nest achter gelaten zodat onze hond een geur van thuis zou hebben als hij bij het derde bezoek met ons mee zou gaan. Het ging bij ons wel om een rashond, maar ik denk dat het zo voor iedere hond moet gaan.

^ Bovenstaande inderdaad. Veel nestjes in een jaar, geen vader- of moederhond in de buurt, per direct mee naar huis nemen, goedkoop, geen papieren, dit zijn allemaal waarschuwingen dat het vaak niet goed is. Eigenlijk kun je het vaak niet vooraf zien, aan bijvoorbeeld de advertentie, maar merk je het pas als je langs bent geweest. Let er ook op hoe ze over de honden praten, broodfokkers zien het vaak niet als levende wezens.