Een gemene zus.

Ik maak toch maar een apart onderwerp, want ik zie dat ik het nergens anders kan plaatsen.
Ik heb een hele gemene zus. Als ik bijvoorbeeld een topje ga passen begint ze bespottend te lachen en zegt dat hij oerlelijk is. De volgende dag loopt haar vriendin ermee en zegt ze “Owwh, wat een leuk topje!” Ze doet altijd erg schijnheilig maar ze kraakt me in alles af. Heel vaak zegt ze “Ik snap dat niemand je leuk vindt” of “Je was te dom voor gymnasium, ik gelukkig niet.”
Nou kijk, mischien vindt je het niet zo erg klinken maar het wordt steeds erger en ze heeft zelfs een op de spiegel geschreven in het vocht “-mijn naam- is een trut”. Me vader kwam thuis en ze begon helemaal nep te huilen dat het niet waar was. Ik heb nu best een laag zelfbeeld en vergelijk me altijd met haar.
Elke dag is het het zelfde. Vandaag zij ze dat ik niet mee naar de stad mocht met mijn vader en haar voor een winterjas omdat ze niet zo een “irritante afleiding naast haar wou hebben” na uren gezeur ben ik nu dus alleen thuis en is zij dus in de stad.
Als ik probeer te praten, over dat ik het niet leuk vindt dat ze me uitscheld zegt ze altijd “Ja had je maar beter je best moeten doen” en dat soort dingen
Beetje lange tekst,
maar wat kan ik doen?

Jeetje, geen idee.
Porbeer er anders met je ouders over te praten als je zus er niet is?
IK weet niet hoe oud ze is, misschien is hetde puberteit ook wel ofzo…?

Weet je nog wat er op girlscene stond?
If people are trying to get you down, it only means you’re above them.

En als ik jou was zou ik gewoon harde reacties teruggeven, hoe moeilijk het op dat moment ook is.

ik heb alleen me vader in huis, en dat is ook een probleem; hij snapt niet dat meisjes zich er zoveel van aantrekken enz. enz.

En… je moeder dan? Of een ander familielid? Oma, tante of iets dergelijks?

Zij vergelijkt zich duidelijk met jou en is zelf denk ik gewoon onzeker en jaloers. Mijn broer scheld me ook altijd uit, zeg dat ik lelijk/dom ben enz. Maar ik weet zelf ook niet goed hoe je dat kan oplossen. Het ligt ook denk ik aan de leeftijd, want ik kan me niet voorstellen dat ze dat over 10 jaar nog zal doen.

pak dr aan, het is je zus! zusjes houden van treiteren ( ik treiter mn zus ook vaak ) als ik me verveel:$ maar ze scheld me altijd helemaal verrot en dan ik nog ff en dan is het weer goed, mischien moet je idd eens reacties gaan geven?

je zus: omg wat een lelijk shirtje.
tegen vriendin: leuk shirtje!!
pak je shirtje er dan bij en zeg dan: ach, heh? volgens mij zei je net tegen mij dat dat shirtje er niet uit ziet:O
of: jij bent te dom blabla
jij: nee ik geniet van mijn leven:) ik doe namelijk minder voor school dan jij.

haha je moet wel harder worden iig! succes xx

Hadden jullie eerst wel een goede band?
Ik heb soms heel erge ruzie met mijn zus (1,5 jaar ouder) en soms zijn we elkaars beste vriendinnen.
Probeer wat afstand te creeren tussen jou en je zus, misschien wat meer je eigen ding doen. Bijvoorbeeld vaker met vriendinnen naar de stad ipv met haar. Dat ze zegt dat je dom bent doet ze waarschijnlijk bang is dat je juist wel slimmer of succesvoller gaat worden dan zij.

Oh, en nog een advies: Vertel haar geen geheimen of andere heel persoonlijke dingen die ze of door kan vertellen of waar ze mee kan chanteren wanneer ze erg boos is.<Ja, dat gebeurt ooit.

Al zou je jezelf met je zus vergelijken… Denk ik niet dat jijzelf van die dingen uithaalt. Zeg gewoon eens tegen haar dat als ze nuttige dingen kan bedenken dat je dan pas weer met haar praat. Als ze weer eens iets op je spiegel heeft geschreven en ernaar vraagt, zeg je gewoon heel onverschillig; wat bedoel je?
Hoe oud is ze eigenlijk?

14

Is zij 14? En hoe oud ben jij dan?

Dan dnek ik dat ze er sowieos wel overhee groeit

Wat een puber. Gewoon niks van aantrekken (ik besef me nu wel hoe makkelijk broertjes van 1 jaar jonger zijn). Zodra ze volwassener wordt zal het ook wel minder worden. Had een vriendin van mij ook met haar zus, die was ook heel vervelend en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar.

-

Doet mijn zusje ook, alleen iets geniepiger. Gaat ze geheimen over mij doorvertellen aan mn moeder enzo. Net zó, dat mijn moeder niet boos op haar zou kunnen worden. Als ik iets nieuws heb gaat ze het eerst totaal afkraken, om vervolgens precies hetzelfde te kopen.
Wat je kan doen is dit:

1. Als ze weer zo rot doet, vraag je waarom ze dat doet, alsof je helemaal verbaasd bent over wat ze zegt en dan geef je rustig je weerwoord, of je dist haar gewoon. (helpt bij mij wel, niet altijd)
  2. Als dat niet helpt, kan je haar net zo verrot schelden als zij, zodat ze een keer echt moet huilen. Hard tegen haar zijn dus.
    Succes!

Misschien is ze wel jaloers op jou? Aan die reactie’s van haar tezien… zo klinkt het wel. Ik zou er met iemand over gaan praten, uit je omgeving. Die jij vertrouwt. Hoeft niet perse je ouders te zijn. Maar het kan ook gwn en vriendin of en kennis ofzo. Suc6 meid! :grinning:

ik denk dat ze tegen je op kijkt en je daarom onder je probeert te krijgen… misschien moet je er eens serieus met je vader over proberen te praten, en dan samen met je vader tegen je zus… misschien ziet ze dan dat een zusje hebben eigenlijk heel leuk is als ze gewoon aardig tegen je doet!

Met mijn broer was dat eerst ook zo. Maar bij ons ging het gewoon hard tegen hard, als hij mij uitschold schold ik hem nog tien keer zo hard uit. We maakten elkaar vroeger echt finaal af, we sloegen elkaar ook enzo. Maar nu kunnen we niet zonder elkaar, dus je moet denken dat het nooit goed komt :slightly_smiling_face:

haha volgens mij bedoel je iets anders

irriteer haar gewoon, geloof me.
zeg bijv 100x dat ze dik is en lelijk en geen vriendinnen heeft :’)
het klinkt heel lullig maar doe dat gewoon. dan voel jij je beter want zij gaat zich dan heel kut voelen.
maar misschien doet ze gewoon zo omdat ze heel onzeker is en voelt ze zich zo onbelangrijk dat ze beter probeert te zijn dan tenminste 1 persoon en dat moet jij dan zijn.
ik spreek uit ervaring