een BFF die me gebruikt als speelgoed???

ik ( 14 jaar) heb dus een BFF( 13 jaar) die ik héél tof vind
alleen !
zij doe beroeps … ( ik weet niet hoe je dat in NL zegt dat is dus een richting maar het makkelijkst en je wordt er voor bereid om op je 18 te gaan werken) dus ze heeft niet zo veel huiswerk
ik wel! en zij snapt niet dat ik niet altijd voor haar kan springen als ik mijn huiswerk maak het is altijd " mag je bij mij binnen " ( we wonen dicht bij elkaar) en ik antwoord " nee kan niet " zei antwoord " pffff!! "

het is ook als ze zich verveelt dan moet ik er zijn om haar niet te laten vervelen!
ben ik er niet dan gaat ze “naar een irritant kind( 10 jaar)” ( mijn BFF zegt dat zij daar naar moet maar eum… zij is wel oud genoeg om thuis te blijven

onze interesses zijn ook helemaal anders … is dit wel vriendschap of gebruikt ze mij als speelgoed??
ze behandeld mij ook niet heel goed ( vind ik toch) ik moet voor haar springen maar als ik aan haar iets vraag dan moet zij niet voor mij springen)

kan iemand me helpen ?? tipss??

Euh…
Dunno eerlijk gezegd.
Misschien moet je het er eens over hebben met haar? Dat je je zo voelt?

praat er met haar over. ik had vroeger een vriendin waarvan ik vond dat ze de baas over mij speelde. op een gegeven moment pikte ik het niet meer, heb ik haar helemaal verrot gescholden en 1,5 jaar niet meer gesproken. daarna kwam ze bij mij op school. toen heb ik sorry gezegd en nu zijn we hele goede vriendinnen :’) was niet de beste manier maargoed…

upje dus.

Dan is het geen bff, hè.

Heb’k helemaaaal met mijn vriendin alleen,
ik ben dat vriendinnetje in jou verhaal en ik volg handel xD
& dan ga ik niet naar iemand van 10 (?!) maar naar m’n -nu- Bf van 14 (:
Ze wil gewoon tijd met je doorbrengen om jullie
vriendschapsrelatie ‘closer’ te maken…
Ze bedoelt het helemaal niet slecht ofzo,
& volgens mij gebruikt ze je helemaal niet.
Weet je wel de betekenis van gebruiken (?!)

geen idee, ik ben niet zo into dat hele bff gedoe…

Praat anders eens met haar ?
Volgens mij bedoelt ze het niet zo maar komt het er gewoon verkeerd uit,

-

bedankt voor jullie reacties!! het is miss de beste oplossing om met haar te praten maar misschien pakt ze het fout op …

Bij de titel dacht ik even aan een verkeerde vorm van speelgoed. Je kunt het beste met haar praten, maar je moet niet naar haar wijzen, het juist op jezelf betrekken. Niet “jij gebruikt mij alleen maar…”, maar “ik heb het gevoel dat ik bij jou niet net zo’n belangrijke plaats inneem als jij bij mij”.

Ik ook niet.

Ik heb het trouwens veel erger met een vriendin van mij, ze is zo claimerig en zo, en wordt boos als ik geen hoi zeg. Ik weet niet of jij (TS) dat ook hebt?

dat is by mij ook …
wat ze ook doet is ze behandeld mij als een klein kind " gy zijt zo schattig!!! " ik ben een jaar ouder dan haar! en dan met haar hand door mijn haar om die in de war leggen alsof zij dat tof zou vinden …

probeer er met haar over te praten. maar pak dit voorzichtig aan! je wilt natuurlijk niet dat ze het verkeerd op vat en dat jullie hele vriendschap kapot gaat.
een beste vriendin hoeft niet te betekenen dat jullie hetzelfde moeten zijn. dat zal best wel saai zijn als ze in alles hetzelfde denkt en doet als jij toch? het is juist leuk dat jullie anders zijn en anders over dingen denken! dan zie je ook eens dingen van een andere kant en zijn jullie haast nooit uitgepraat over iets toch?
het gaat er om dat jullie elkaar aardig en leuk behandelen en dat je het gezellig samen hebt. jouw vriendin is gewoon van een ander soort niveau om het zo maar eens te zeggen.
ik kan me wel voorstellen dat als jij 5 avonden per week bezig bent met school en zo en zij zich 5 avonden per week bezig is met televisie kijken dat ze zich gaat vervelen. ze probeert je gewoon een beetje jaloers te maken met dat 10 jarige kind. natuurlijk niet goed van haar maar ze weet dat ze daarmee aandacht van jou krijgt en dat is alles was ze wilt! ze wilt een vriendin die altijd voor haar klaar staat en die er altijd voor haar is.
nu kan jij dat niet altijd voor haar zijn omdat jij ook zo je eigen dingen hebt.
vertel haar dat dat je bezig bent met school en dat je nu even geen tijd voor haar hebt maar vergeet er ook niet bij te vertellen dat wanneer je klaar bent dat je dan naar haar toe zal gaan / met haar leuke dingen gaat doen want dat vind jij ook leuk om te doen en ook belangrijk.
zie het een beetje als een kind opvoeden. wanneer je kind iets fout heeft gedaan moet je hem straffen. maar je moet niet alleen foute dingen zeggen maar ook goede dingen wat je kind wel goed heeft gedaan.
bijvoorbeeld: je kind gooit een vaas om en komt naar jou toe: mama ik heb de vaas kapot gemaakt. dan zeg jij: foei pietje ik geef je straf want je mag geen vazen breken maar mama is wel heel blij en trots op je dat je het me toch gezegt hebt.
oke dit klinkt misschien heel gek en je vriendin is natuurlijk niet je kind maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. dus wanneer je je vriendin iets wilt vertellen wat je vervelend vind moet je er wel bij vertellen wat je je juist leuk aan haar vind.

bedankt voor deze (lange :p) uitleg het helpt me!!
al deze uitleggen trouwens …

xxx