Een aseksuele man met een vraag die ik niet bij mannen neer kan leggen

Hey meiden/dames,

Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen, ik ben een hetero aseksuele man in een lastige situatie die ik niet bij mannen neer kan leggen. Daarbij ben ik er sinds een half jaar achter dat er ook nog een flinke dosis hsp bij zit waardoor ik over alles en nog wat veel te veel nadenk en nog wat vertrouwens issues door dingen uit m’n verleden. Niet jaloers ofzo maar vertrouw mensen in het algemeen niet zo snel. Een lekker wrak dus en daarom ook anoniem hier :).
Hoe dan ook, ik denk dat vrouwen mij in dit geval veel beter kunnen helpen en ik beloof plechtig dat ik dit forum alleen voor deze vraag zal gebruiken.

Ik ben ondertussen 33 en nooit echt verliefd geweest. Wel eens lichte gevoelens na een hele lange tijd maar die verdwenen telkens weer braaf. 1 x seks gehad wat ik echt gedoe vond en eigenlijk gewoon helemaal niks. Ik kan wel opgewonden raken en val op vrouwen maar geen interesse in seks.
Nu denk ik dat ik na al die jaren toch gevoelens voor iemand krijg. Moeilijk te zeggen omdat ik dat nooit echt heb gehad, maar waar ik nu mee zit is het volgende,
Ik begin nu gevoelens te ontwikkelen voor een hele goede vriendin van me. Ik ken er nu een jaar of 3 en zit dus lekker diep in de friendzone. Omdat ik echt compleet gevoelloos ben voor seintjes heb ik geen idee of zij ook wat voor mij voelt. We liggen wel goed op 1 lijn met veel dingen en soms heb ik het idee dat er wel wat speelt maar kan dat verschrikkelijk slecht inschatten en de vriendschap is mij gewoon heel veel waard.
Nu weet ik wel dat ze op oudere mannen valt (en ze is ouder dan ik) en het liefst niet Nederlands (wat ik ben) maaaar, en dit heb ik ooit gevraagd, als de “ware” nu toch Nederlands en jonger is dan gaat ze dat niet uit de weg.
Ik weet wel dat ze van seks houdt en graag kinderen wilt. Iets waar ik ook niet over uit ben.

Mijn gedachtegang nu is, ik kan haar niet geven wat ze wilt dus ik laat het hierbij, maar wat als ik hier nu dus gruwelijk naast zit en door het stomme overdenken iets laat schieten waar ik later spijt van ga krijgen.
Ik kan het er uiteraard over hebben maar de kans dat het daarna mega ongemakkelijk wordt is vrij groot. Echter, als ze wel gaat daten straks dan is de kans er weer dat ik dat niet trek en dat die vriendschap alsnog minder wordt.
Zoals ik het nu zie als ik het erover heb dan kom ik op de volgende uitkomsten,

Eerst de negatieve kanten:

• Ik vind haar leuk en zij mij niet = ongemakkelijk en vriendschap wordt lastig.
  • We vinden elkaar blijkbaar leuk maar door de aseksualiteit of iets anders werkt het niet en vriendschap valt weg omdat 1 van de 2 het er niet mee eens is.

Maar gelukkig weet ik dat het ook positief uit kan vallen:

• We proberen er wat van te maken maar lukt van beide kanten niet, vriendschap blijft.
  • We vinden elkaar leuk en leven nog lang en gelukkig.

Jullie begrijpen misschien wel dat dit lastig is om met mannen hierover te praten. Een man die niet van seks houdt is bij voorbaat raar en een vriendschap met een vrouw ook. Daar probeer je relaties mee aan te gaan als je er wat voor voelt en anders is het jammer dat de vriendschap dan voorbij gaat.

Ik weet in ieder geval even niet hoe ik hier mee om moet gaan en omdat vrouwen naar mijn idee een stuk begripsvoller zijn en misschien beter advies hierbij kunnen geven hoop ik dat jullie een uitzondering voor mij kunnen maken en me kunnen helpen :).

Als je later over 20 jaar terugkijkt op je leven. Waar ga je meer spijt van krijgen? Dat je wel iets hebt ondernomen of dat je niks hebt ondernomen in deze situatie?

Tja, daar zit ik dus mee. Aan de ene kant zou ik er spijt van hebben als ik er nu niet voor ga. Aan de andere kant zou ik misschien meer spijt hebben als ik hierdoor een goede vriendschap verkloot. En die kans is dus vrij groot (in mijn hoofd dan).

Tja, lastige situatie inderdaad. Waaruit blijkt dat je soms denkt dat er wat meer speelt dan vriendschap?

Persoonlijk zou ik geen relatie kunnen hebben met iemand die aseksueel is. Daar vind ik seks te belangrijk voor. Je zegt dat ze van seks houdt, weet zij ook dat jij aseksueel bent?

Waaruit dat blijkt, ja zijn wel eens van die momentjes ofzo geweest en misschien toespelingen. Vind ik moeilijk uit te leggen omdat ik dat gewoon echt niet herken.
En heel misschien dat ik seks wel ok vind met iemand waar ik echt vertrouwd bij ben maar dat weet ik dus niet omdat dat nog nooit is gebeurt. Seksuele gevoelens heb ik in ieder geval niet. En als die al opkomen dan komt het in m’n gedachte altijd uit op een ‘meh laat maar’.
Ze weet in ieder geval niet hoe ik er tegenaan kijk. Ze weet wel dat ik er vrij gereserveerd mee ben en niet met random vrouwen naar bed ga. En dat ik er niet vaak over praat :sweat_smile:.
Daarbij komt natuurlijk dat ik zo ervaren ben als een aardappel dus stel al die bruggen zijn overkomen dan moet ze daar ook nog mee leven.

Bij mannen die rond hun 18de op ouder vielen, kan het zomaar zo zijn dat ze rond hun 35ste op jong vallen. 2x meegemaakt dat iemand zei dat diegene vroeger oudere vrouwen datete en toen ze zelf ouder waren daten ze opeens met mij :wink: Ben 21.

Misschien gebeurt dat andersom ook wel. Dat jouw vriendin op een gegeven moment op jonger gaat vallen. En dat je dus kans maakt.

Aan de andere kant: ik heb zelf nog nooit het idee gehad dat ik een relatie wilde met iemand die eerst een vriend was. Ook heb ik niet het idee dat ik ooit op jonger ga vallen.

Soms moet je wel laten blijken dat je een relatie ziet zitten. Want als zij nog geen gevoelens heeft voor jou, kan dat in gang worden gezet als je haar op dat idee brengt. Ik lees weleens van die berichten hier op girlscene dat zo’n meisje iemand heeft afgewezen en een tijd later alsnog helemaal verliefd is geworden :slight_smile:

Hmm, wat zouden jullie het liefst willen, dat als een goede vriend van jullie gevoelens heeft dat ie dat dan vertelt of liever onwetend blijven en verder met het leven zoals het is?

Ligt eraan.

Als ik zelf ook gevoelens heb voor diegene, is het fijn dat die de eerste stap zet.

Maar als ik geen gevoelens heb, dan wordt het een vervelende situatie. Soms wordt een vriendschap dan verpest.

Vervelend dat je er met je eigen vrienden niet over kan hebben, maar gelukkig zijn er inderdaad andere kanalen.

Het is altijd makkelijker te zeggen vanuit de zijlijn maar als ik zelf die persoon was waar iemand gevoelens voor zou hebben, zou ik het wel graag willen weten. Ook al heeft ze deze gevoelens misschien niet zou ze het denk ik heel eerlijk vinden dat je het wel met haar deelt. Dus in dat geval kan het misschien niet van beide kanten komen maar dat hoeft niet te betekenen dat een vriendschap meteen naar de klote is.
Je kan aangeven dat dit nieuw voor je is vanwege je a seksualiteit en dat je niet zo goed weet wat je ermee moet doen. Basicly zoals je nu ook aan ons verteld.

Tuurlijk zou het (neem ik aan?) uiteindelijk moeilijk zijn om in een relatie te zitten waarin je andere seksuele behoeftes hebt. Maarja daar kan je alleen achterkomen als je het probeert.

Over de vriendschap tussen mannen en vrouwen; dit kan gewoon, mijn vriend heeft ook vrouwelijke vriendinnen en hij vind het fijn omdat hij goed met ze kan praten. Zoals jij al zegt kunnen mannen dit soms helaas minder goed.

Denk dat in dit geval de zijlijn juist beter is omdat jullie onafhankelijk en dus eerlijk zijn :). Zullen m’n vrienden/vriendinnen ook wel zijn maar die zullen toch altijd voor mijn geluk kiezen en ik vind het gewoon lastig om over te hebben.

Ik denk dat ik maar een tactische manier moet bedenken om dit te vertellen. Voelt inderdaad wel het eerlijkst en denk toch dat ik er later spijt van ga krijgen als ik niks zeg.
Moet er maar uit zien te komen op de een of andere manier want hoe ik nu bezig ben is ook niet alles :sweat_smile: