Eczeem

Heyhey!

Ik heb sinds ik klein ben al last van eczeem. Maar sinds een paar maanden neemt het weer enorm toe, zo erg dat ik zelfs pigment vlekken op m’n armen ervan heb. Nu is het eindelijk weg van mijn armen maar zit het op mn bovenbenen tot zelfs aan de onderkant van mijn billen.
Heeft iemand tips tegen het krabben? Want ik kom er echt niet meer vanaf. :cold_sweat:

Een goede crème erop smeren en geen producten met parfum en alcohol gebruiken.

Een crème zonder alcohol of stoffen of iets van babypoeder, zwitsal crème of sudo crème

Naar de huisarts voor een corticosteroïdzalf, en zelf de huid goed vet houden door het meerdere keren per dag in te smeren met vaseline/lanette/cetomacrogol. De huid verder ook liever niet wassen met zeep/douchegel/badschuim etc. en niet te lang en warm douchen. Om het krabben te beperken kan je je nagels kort knippen.

Iemand een idee hoelang het ongeveer duurt eer eczeem wegtrekt nadat je begint met een corticosteroïdzalf? Ik heb hier zelf geen idee van dus ik weet niet of ik al na 2 weken of pas na een maand zou moeten teruggaan naar de huisarts als het niet wegtrekt…

Bij mij 2-3 dagen. Zeker geen maanden, mag het maar 1-2 weken gebruiken anders wordt je huid te dun oid

Ken de struggles helaas. Ik heb er ook veel last van in mijn gezicht bij mijn ogen en rond mijn hals, en armen, handen. Wat voor mij goed helpt is dat ik ben overgestapt naar baby producten, omdat hier geen parfum, kleurstoffen en parabenen inzitten. Ik gebruik het van neutral, wash gel, lichaamsolie en gezichtsreiniging, Het ligt er trouwens ook wel aan wat voor eczeem je hebt. Ik heb allergisch eczeem, zo kan ik bijvoorbeeld niet tegen wasverzachter. Dus dat is ook wel belangrijk om te weten. Bij mij wordt het ook erger als het weer verandert en als ik gestrest ben.

Met corticosteroïdzalf trekt het bij mij ook snel weg, ik mag het ook maar max 10 dagen gebruiken en dan weer stoppen. Ik probeer het zo weinig mogelijk te gebruiken, omdat het je huid heel dun maakt.

Nog een andere tip is kleding van goede stof kopen. Trui met een glittertje erin is en wol is bij mij echt een no go.

& Gebruik goede vochtinbrengende crèmes, aanrader is het merk rexaline, is wel prijzig maar werkt bij mij super goed, vooral hydrashock masker, en je kan dat ook op andere plekken smeren dan alleen je gezicht .

Hoop dat je er iets aan hebt! :slightly_smiling_face:

Ben je hier mee naar de dokter geweest? Ik heb nl al een half jaar last van ecxeem (wist niet dat het exceem was) op mijn vinger. Naar de dokter geweest en het was binnen een week weg.

Als je dat al gedaan hebt, dingen als talkpoeder en vooral het zalfje nestocyl (kun je gewoon bij de drogist kopen) werken goed tegen jeuk. Je kunt dat proberen.

Ik moet de costereïdzalf 6 dagen gebruiken van de dokter. Ik zit nu aan de 4e dag en de roodheid en de irritatie is al een stuk minder maar zeker nog niet weg. Volgens mij gaat het ook niet na de 6 dagen weg zijn… Kan ik dan beter afwachten of terug naar de dokter gaan?

wat ik merk dat heel erg helpt is zout zeewater, bijvoorbeeld in kroatie ging bij mij de eczeem bijna helemaal weg. wat ik nu af en toe doe is water waar ik zeezout in heb opgelost op de eczeem deppen. het prikt soms maar dat is aan de andere kant ook weer een teken dat je huid ermee bezig is.

Ik heb zelf ook eczeem. Ik gebruik zelf hormoonzalf van de apotheek en draag katoenen handschoenen als ik ga slapen. De hormoonzalf werkt trouwens blekend dus je ziet wel een verschil in kleur op mijn arm. Ik raad je ook aan om je nagels kort te knippen.