economie vragen, HELP!!!!!

Ik kon geen ander topic vinden, maar slotje en linkje als het er al is hoor :slightly_smiling_face:

Ik heb morgen een economie toets en kom er echt niet uit!! Dus ik spui al mijn vragen even hier en als je op een ervan een antwoord weet zijn ze van harte welkom :slightly_smiling_face:

Oke, deze vragen zijn uit een opgave waarbij je een grafiek met dalende prijsafzetlijn ziet. Daarbij krijg je de functie MO=-4q+60 en MK=20 en bij P=20 heb je q=10 (MO=MK).

1. Waaraan kun je zien dat deze producent niet produceert op een markt van volkomen concurrentie?
    Volgens het antwoord boekje is dit omdat de grafiek dalend is, maar wrm is dat zo?

2. Leg zonder berekening uit dat zijn omzet (totale opbrengst) toeneemt als hij zijn productie uitbreidt.
    volgens het antwoord is dit omdat bij q=10 MO groter dan 0 is. En daarom TK stijgt. Maar ook bij deze wrm?

Alvast heel erg bedankt en als ik nog meer vragen heb drop ik ze gwn hoor :wink:
X

Oké ik ben niet zo goed in economie, maar heb wel toevallig deze toets dinsdag gehad, dus wie weet kan ik je ietsje verder helpen.

1. Op de markt van volkomen concurrentie is de prijsafzetlijn altijd horizontaal. Dit is omdat de prijs hierbij een gegeven is. Waarom de prijs een gegeven is? In een markt van volkomen concurrentie zijn er zoveel aanbieders, dat een individuele producent klein is en geen invloed heeft op de prijs. Hierdoor is er op deze markt maar 1 prijs mogelijk; de laagste. Op een monopolistische markt heeft een aanbieder juist wel veel invloed op de prijs, aangezien hij de enige is (= dalende prijsafzetlijn)

En 2 is voor mij nu even enorm onduidelijk, dus kan ik je niet verder mee helpen (misschien als ik straks wat minder slaperig ben :’))

Succes!

1. MO is de marginale opbrengst, de opbrengst die de ondernemer krijgt als hij 1 product meer verkoopt. Bij q=10 is de MO 20, dit betekent dat wanneer hij 1 extra product produceert 20 extra opbrengst heeft, dus als hij meer produceert krijgt hij meer opbrengsten

hopelijk is dit duidelijk!

Ja ik snap het allebei!!! Dank jullie wel, echt heel erg fijn!!!

Mooi, succes morgen met je toets!
en als je nog meer vragen heb, wil ik ook wel proberen om ze te beantwoorden