Economie vraag en aanbodcurve

He meiden!

Zou iemand mij met de onderstaande vraag kunnen helpen?

Qv= -2p+20
Qa= 2p-4

A. Bereken de evenwichtsprijs en hoeveelheid
Qv = Qa
-2p+20 = 2p-4
-2p-2p = -4-20
-4p = -24
-24:-4= 6 de evenwichtsprijs
-2x6+20= 8 de evenwichtshoeveelheid

B. Teken dit in een grafiek.

Nu moet ik dus de aanbodcurve en de vraagcurve kunnen tekenen. Maar hoe bereken ik die?
Q gelijk stellen aan 0?
Hopelijk kan iemand me helpen (:

Met Qv teken je de vraagcurve,
en met Qa de aanbodcurve.

Je kunt bij beiden gewoon 2 random punten nemen en uitrekenen en stippen in de grafiek zetten want een aanbod of vraagcurve is altijd een rechte lijn dus kan je die punten gewoon met elkaar verbinden.

Hoeveelheid, dus Q komt dan op de horizontale as en prijs p op de verticale. Je kan eerst berekenen wat de hoeveelheid is bij beide functies als de prijs 0 is, dus voor p=0 invullen. Dan weet je al in ieder geval waar je moet beginnen. Verder vul je inderdaad random (maar wel logische) punten in, bijv p=10,20,30 etc en dan steeds kijken wat daarbij de Q is enzovoort. Als het goed is krijg je dan een aantal punten waarvan je een grafiek (lijn) kunt maken.
Hopelijk snap je het nu een beetje :wink:

Ik dacht dat ik het begon te snappen maar het wordt alsmaar vager en vager haha.
Want als ik in de Qv zomaar dingen ga invullen kom ik sowieso steeds op een -getal

Ik heb overigens nog nooit economie gehad en volg het nu direct op 5havo
Volgens mij is dit echt een van de simpelste dingen, maar het staat nergens uitgelegd :hammer:

De Qv geeft weer hoeveel mensen een product willen kopen bij een bepaalde prijs. Als je bij Qv als prijs 0 invult, dan heb je het aantal mensen die het product willen kopen als het gratis is (-2 × 0 + 20 = 20). De functie van Qv is een lineaire funcie (rechte lijn). Je weet ook dat ie door het punt gaat waar de prijs € 6 is en de vraag 8 (dat heb je berekend).
Dus dan kan je die twee punten verbinden in je assenstelsel en de lijn door trekken (Q op de horizontale as, p op de verticale as).
Bij p = 10 is Q nul. Dan wilt niemand het product meer hebben. Als je dus een getal bij p invult groter dan 10 krijg je een negatieve waarde, maar dat is niet relevant (je kan geen negatieve vraag hebben), dus je moet de grafiek gewoon laten stoppen bij p = 10 :wink:

Ik hoop dat je dit een beetje snapt?