Economie opdrachten.

Moet een paar opdrachten maken voor school van economie ): het is belangrijk voor m’n overgang, dus ik moet het afhebben… alleen sommige vragen begrijp ik gewoon niet helemaal.
Kan iemand me helpen met deze vragen?

1. Hoe druk je de brutowinst/nettowinst én inkoopwaarde van de omzet uit in procenten? Er is vast een formule voor, maar google is deze keer niet handig helaas…
  2. Hoe bereken je een minimale premie die een maatschappij aan elke verzekerde moet vragen?

de school is net begonnen en het is nu al belangrijk voor je overgang? :open_mouth:

Ik kan dit niet, nu ik nog vakantie heb, dus upje voor jou :stuck_out_tongue:

ik wist het…
je moest iets delen en dan keer 100 procent doen… zoiets…

UPJE!

Ik heb medelijden met je!
En ik heb helaas geen antwoord voor je.

Meestal bij zo’n opdrachten moet je eens verder in je boek bladeren, dan kom je de antwoorden meestal wel tegen (bij ons toch)

Nou, nee :blush: ik denk dat ik de brutowinst en nettowinst wel kan begrijpen, maar hoe moetj e dan de inkoopwaarde van de omzet in procenten uitdrukken?
Want, ik denk dat het met de bruto en nettowinst gewoon dit is:
brutowinst/omzet x 100%
nettowinst/omzet x 100%

maar met de inkoopwaarde zou ik 't niet weten ):

En dan die 2e vraag, my mind is blocked.

1.is het niet iets van brutowinst/nettowinst delen door inkoopwaarde (of andersom) x 100 % ?

1. geen idee

oef gelukkig is mijn school nog niet begonnen

Bij mij was het altijd zo dat de nettowinst de winst exlcusief de btw is. Deze is altijd 100%. De nettowinst bestaat uit de IWO en het brutomarge/winst. Oftewel de IWO en brutomarge/winst moet altijd samen 100% zijn.

En ja hoe je dat uitrekend. Ik doe het altijd als volgt:
Nettowinst: 1000 euro = 100%
IWO: 600 euro = ?
Brutomarge: 400 = ?

Berekening IWO in procenten:
100 % x 600 : 1000 = 60%

Berekenig brutowinst:
100% - 60% = 40%

of ik het goed heb durf ik niet te zeggen :wink:.

Wauw, dat IWO heb ik nog nooit gezien.
misschien moet ik gewoon inkoopwaarde van de omzet/omzet x 100% doen?

De iwo is gewoon de inkoopwaarde.