economie of frans laten vallen?

[i]hallo meiden!

ik zit nu in vwo 4 en ik moet aan het einde van dit jaar economie of frans laten vallen, omdat ik anders te veel uren zal hebben (ik heb namelijk ook latijn en cambridge gekozen)
ik weet niet welk vak ik het beste kan laten vallen
ik heb een N&G profiel met natuurkunde
voor frans sta ik een 8,3 en voor economie een 5,8
ik vind het allebei wel leuk, niet super, maar het gaat.

• economie lijkt mij een belangrijker vak en als ik volgend jaar frans laat
    vallen heb ik meer tijd om op mijn economie te focussen

-ik ben heel goed in frans (behalve het luisteren dan), plus als ik geen latijn meer wil hebben en besluit naar het atheneum te gaan kan dat, omdat ik dan nog frans heb als taal

kunnen jullie aan de hand van deze informatie mij een advies geven welk vak ik het best kan laten vallen? :grin:
ik twijfel heel erg, ik ben benieuwd!

edit ik weet nog niet wat voor vervolgstudie ik wil gaan doen…[/i]

als je zo goed in frans bent en het leuk vindt, zou ik dat houden, je krijgt in de 6e vooral lees/luister dus als je dat ook goed kan.
Economie is wel pittig, denk ook na over wat je voor opleiding wilt doen,
vast niet economisch met een NG profiel? Ik weet het ook niet echt, succes

Ik zit in 6 vwo, en heb e&m als profiel. Duits heb ik als taal, en frans heb ik niet. Dus over Frans kan ik je geen advies geven, al weet ik wel dat klasgenootjes héél veel moeten doen voor dat vak.

Ik heb wel economie, en ik vind het super moeilijk. Als je nu een 5.8 staat, gaat het nog heel erg moeilijk voor je worden denk ik. Dus ik zou frans doen!

Met N&G heb je sowieso heel veel keuze wat betreft een vervolgopleiding, dus ik denk niet dat het echt nodig is om economie er bij te houden. Volgens mij kun je zelfs economische studies volgen zonder dat je economie in je pakket hebt gehad? (dat weet ik niet zeker hoor)

Succes met je keuze!

ohgod, ik zou het echt niet weten ;p
upp succes.

Wat wil je laten worden, welke beroepen?
Als je goed bent in frans en dit leuk vind, zou ik voor frans kiezen.
Economie is erg lastig, ik sta er een 5,3 voor. (niet dat dat iets zegt xD)
Economie moet je liggen denk ik. Vraag anders aan een decaan of coordinator wat hij/zij ervan vind.

Ik zou Frans houden en Eco laten vallen.
Ik zit in 6VWO; in de 4e stond ik een 8 voor eco, nu een 5.5.
Het wordt echt een stuk moeilijker!!
En Frans is handig omdat je dan nog steeds kan stoppen met Latijn.

Economie lijkt misschien belangrijker, maar uiteindelijk heb je het voor bijna geen enkele studie nodig. En mocht je wel echt iets economisch gaan doen als je van school gaat, kan je altijd nog zo’n inhaalsemester doen ofzo.

Economie voor bijna niets nodig? Ik heb een boekje over studiekeuzes en daar staan tabellen in met eisen voor studies: je moest eens weten, het zijn er best wat hoor.

Je zou daar eens naar moeten kijken, voor welke studies je economie nodig hebt. Volgens mij zijn het voornamelijk economische studies, en als je daar sowiezo niet in geintresseerd bent hoef je natuurlijk geen economie te kiezen. Maar ik denk dat het voor iedereen wel handig is om te weten hoe onze economie in elkaar zit.

Ik zou frans kiezen!
Ik kon ook kiezen tussen frans en economie, ongeveer dezelfde cijfers als jij haha.
En als je later dan toch iets wil worden waarbij je perse economie nodig hebt, kan je het inhalen in 6weken (dacht ik?) In ieder geval in een korte tijd. En als je frans toch goed kan en leuk vind…

[i]bedankt voor de reacties!
ik krijg nu een beter beeld, zoals het er nu naar uit ziet ben ik van plan om frans te kiezen en economie te laten vallen, ik vind het nu al vrij pittig en om daar ook nog examen in te gaan doen, hmmm.

nog argumenten vóór economie?[/i]

economie. daar heb je meer aan. bovendien vragen ze bij veel opleidingen dat je economie hebt afgerond. Ook als je niet de economie kant op wil; als je je bedenkt dan zit je en moet je het inhalen om het nog te kunnen gebruiken

Hoe toevallig!!!
Ik moet precies dezelfde keuze maken! Tussen economie en frans… omdat ik ook latijn heb. Ik neig ernaar om economie te laten vallen… vind het minder interessant en daarbij heb je het niet eens nodig voor economische studies… luister niet naar die anderen a.u.b. ik ben er echt achteraan gegaan!
Succes nog
xxx

Dat is niet waar. Als je op de universiteit een economische studie wil doen moet je meestal of M&O (Management & Organisatie) of economie hebben.

Klopt.

frans laten vallen

[i]persoonlijk zou ik economie houden, aangezien je aan dat vak later nog veel zal hebben.
misschien is het ook handig als je eventjes gaat kijken wat je hierna wilt gaan doen en of economie hier een vereiste voor is!

succes in ieder geval met je keuze.[/i]

Ik zou persoonlijk Frans kiezen en economie laten vallen, maar doe gewoon waar je meer geïnteresseerd in bent. Economie heb je wel veel aan, maar frans ook als je meer met talen hebt.

Kies voor Frans zou ik zeggen. Ik wilde zelf Frans en Duits hebben maar dat paste niet in mijn rooster (viel op hetzelfde uur), maar economie is volgens mij een super moeilijk vak, wat ik van mijn vrienden te horen krijg (5vwo). Je hebt met Frans nu nog altijd de keuze om naar atheneum te gaan wat ook wel fijn is. Economie heb je niet veel verder aan. Mijn vader zei dat alles wat je bij economie leert je niet gebruikt als je een economische vervolgstudie doet.

Het ligt natuurlijk aan je interesses en aan wat voor een vervolgopleiding je wilt gaan doen, Frans is wel handig, dan kan je bijv. makkelijker Spaans leren. Economie is ook wel handig en leuk(basiskennis enzo, conjunctuurgolf (: …

maar op zich, ik heb dit jaar al veel geleerd over belastingen enzo,
en ik denk eigenlijk niet dat ik later iets economisch wil gaan studeren,
maar juist iets wetenschappelijks (vandaar mijn profielkeuze)
ik weet het nog steeds niet allemaal, maar toch bedankt voor jullie reacties! :grin:

ik zit nu in 6 gym, ook n&g met natuurkunde, latijn, frans en economie. frans is bij ons in de bovenbouw echt heel erg in niveau gezakt, echt heel slecht gewoon. hoewel ik het eerst wel echt wilde houden, heb ik dat nu alleen nog maar voor het geval latijn dus niet zou gaan. ik heb echt het gevoel dat ik er niks mee op ben geschoten de laatste 2 jaar. miss kun je aan wat mensen in de 5e/6e vragen of ze nog veel aan frans hebben. persoonlijk heb ik altijd economie willen houden om gewoon wat basiskennis te hebben op dat gebied, daar heb ik ook echt geen spijt van dat ik dat heb gehouden. ik zou gaan voor het vak dat je gewoon het leukst vindt, als het écht moet, kun je altijd nog iets bijleren na je middelbare school. succes met kiezen iig!