Economie laten vallen, beperking in studie of niet?

Ik zit in 5 Gymnasium en heb onder veel omstandigheden besloten dat het beter voor me in om economie te laten vallen. Ik houd dan meer tijd over om me te focussen op andere vakken, ook vind ik economie niet leuk en wil ik geen economische studie doen. Ik heb genoeg extra vakken om economie te laten vallen en sta er onvoldoende (4.3) voor.

Mijn moeder is het er echter totaal niet mee eens, ze vindt dat ik mezelf beperk dat ik beter m’n best moet doen (wat overigens niet gaat lukken, ik doe m’n uiterste best ondanks dat zij vindt van niet), en nu blijkbaar later geen studie en baan zou kunnen krijgen alleen omdat ik economie laat vallen.

Ondanks dat mijn keuze steenvast staat doet het me toch twijfelen. Ik heb naar toelatingseisen van studies gekeken en daar staat dat C&M overal gewoon prima is, meestal wel +wisA maar dat heb ik, en houd ik.

Is er iemand die er iets meer van weet? Nemen universiteiten je bv eerder aan als je ook economie hebt? Zouden er nog andere nadelen zitten aan het droppen van economie?

Als je zeker weet dat je niet de economische kant op wilt zou ik me geen zorgen maken als ik jou was.

Meestal heb je zelfs voor economische studies geen eens economie nodig, laat staan voor niet-economische studies.

Ik doe nu bedrijfskunde en economie, en wiskunde was de harde eis, economie boeide echt nul komma nul.

Dus als je zelfs voor economische studies geen economie nodig hebt, zal je voor niet-economische studies het al helemaal niet nodig hebben.

Veel succes met je moeder overhalen, ik hoop dat het lukt!

Ik doe bedrijfskunde en heb ook nooit wat aan economie gehad, dus wat dat betreft hoef je je inderdaad geen zorgen te maken denk ik.

Stuur anders je decaan een mailtje met je vraag, als je moeder van hem zwart op wit ziet dat het niet uitmaakt is ze vast wel overtuigd.
Desnoods ga je eerst eens mondeling met hem/haar praten en vraag je of hij je vraag wil bevestigen per mail voor je moeder.

Heb precies hetzelfde profiel(CM met wisA), heb vorig jaar ook economie laten vallen en toen moest ik van mijn decaan ook kijken of er studies waren die dan weg zouden vallen als economie zou laten. Blijkt dus dat het inderdaad echt alleen het wel of niet hebben van wiskunde A is die bij een maatschappijprofiel bepaalt of je een studie wel of niet kan doen.(betastudies kan je toch niet doen met een maatschappijprofiel).

Bij wiskunde A krijg je trouwens wel dingen die mensen met economie en natuurkunde al gehad hebben dus ik zat daar zo van eh maar het is niet heel moeilijk dan opeens, het is alleen makkelijker voor de mensen die die vakken wel hebben.

Apart, ik studeer nu bedrijfskunde en heb 2 economische vakken (algemene economie en bedrijfseconomie) en merk een enorm verschil met de mensen die van havo komen omdat ik nooit fatsoenlijk economie heb gehad.

Niet dat ik zeg dat jullie liegen ofzo (misschien verschilt het per opleiding?), maar ik zou niet iemand adviseren om zomaar economie te laten vallen.

Het studieprogramma van bedrijfskunde verschilt heel veel per niveau en onderwijsinstelling, daar zal het wel aan liggen. Ik heb maar 1 keer (in mijn hele bachelor) economie als vak gehad, maar dat was echt een simpel basisvak, dus ook daarvoor was economie op de middelbare niet noodzakelijk.

Toen ik in klas drie zat, was ik heel erg aan het twijfelen tussen economie en Frans als extra vak: Frans vond ik heel erg leuk, maar economie leek mij belangrijker.
Ik doe NG/NT dus ik dacht dat met economie erbij mijn pakket het breedst was. Mijn decaan raadde economie af, omdat het veel tijd kost en je kunt bv zelfs economie studeren zonder economie op de middelbare.
Heb nu ook spijt dat ik wel economie heb en geen Frans…

Conclusie: Succes met je moeder overhalen, bij studies is economie niet noodzakelijk.

Aldus de TS: ‘ik wil geen economische studie doen’. Dus in mijn ogen vind ik het niet echt ‘zomaar’ iemand adviseren. Als vaststaat dat ze geen economische studie wil doen dan moet ze zeker economie laten vallen als ze dat echt wil. Ik zit nu in 5vwo en zoveel mensen zijn jaloers op mij omdat ik ervoor heb gekozen om economie te laten vallen en niet een ander vak zoals hen omdat ze het echt heel saai vinden.

Dus TS: ga voor wat je wil, niet voor wat anderen willen

Enorm bedankt voor al jullie reacties, is weer een soort steuntje in de rug voor mij.
Mijn moeder gaat morgen mijn coördinator bellen en zal dan waarschijnlijk precies hetzelfde te horen krijgen als ik vandaag: goede keuze, meer tijd voor andere vakken etc.

Ben benieuwd… Zover ik trouwens nu heb georiënteerd gaat m’n voorkeur uit naar sociale geografie en planologie op de UVA (Of e.v.t UU) en ik vind sociologie ook erg interessant. Is er iemand die ervaring heeft met die studies?

Ik studeer ook bedrijfskunde. Bij ons was het ook niet verplicht om economie te hebben gehad. Ik moet wel zeggen dat ik een voorsprong had doordat ik economie en m&o had gehad. Degene die dit niet hadden gehad moesten er gewoon net wat meer voor werken, maar nog steeds te doen.

Voor de studies die je noemt heb je sowieso geen economie ‘nodig’.

Ik ga een niet (echte) economische studie doen en daar word dan wel weer verwacht dat je economie hebt gehad. Bij mijn vorige taal opleiding kreeg ik ook economie en al mijn klasgenoten die geen economie hadden gehad hadden daar zichtbaar meer moeite mee.
Dat je niet een economische studie gaat doen zegt dus niks.