Economie - Kan iemand me dit uitleggen

Ik heb maandag een toets, zit wat opgaven te maken, maar ik kom niet uit opgave 5…

Edit: Ik heb wel formules etc. Maar ik snap niet echt waar ik de xijfers in moet vullen…

Wat is nic/ric/pic? :stuck_out_tongue:

reëel inkomenscijfer = nationaal inkomens cijfer / prijsindexcijfer

Met die formule kom je al een heel eind

Ja, maar ik snap dus niet wat ik moet doen. Heb die formules in mn boek…

Is het prijsindexcijfer dan 105?

Begrijp er echt helemaal niks van :confused:

Of is dat 0.9?

Ik voel.me echt heel dom…

Of is dat 0.9?

Ik voel.me echt heel dom…

Begin post even aangepast.

Dat waardeer ik!

Up

Als je toch gewoon 100 pakt als basis voor zowel het nominaal nationaal product als het prijspeil, kan je met behulp van genoemde formules de vragen berekenen. Er staat duidelijk aangegeven of het gestegen of gedaald is en met hoeveel.
Ik mag hopen dat er in je boek gewoon staat uitgelegd hoe je de formules moet invullen.

Taar, dat staat er dus niet. Het is geen echt boek maar een reader… ik heb ook maar 2 perioden economie…

Ja ik had ook altijd readers, maar daar stond toch gewoon alles in wat ik moest weten. Maar dan zou ik de formules op google opzoeken. Normaal vind je daar wel een website waar ze dat soort dingen uitleggen en anders wikipedia.

Dit heb ik gehad en ik snapte het ook, maar ik ben het vergeten ):

Beschouw dit maar als een up.

Ik heb allabg gegoogled :’) ik kom er gewoon niet uit hoe ik de formules moet toepassen

Is er iemand die de uitwerking kan geven en uitleggen?

Ik ben geen ster in economie maar ik kan je proberen te helpen.
Je snapt dus heel dat nic/ric gedoe niet?

De formule is indexcijfer reëel inkomen (ric) = indexcijfer nominaal inkomen (nic) : prijsindexcijfer (pic).

Het reëel inkomen is wat je werkelijk met je geld kan kopen (Koopkracht), het nominale inkomen is wat je bijvoorbeeld op de bank hebt staan. (Loon bijv)
En het prijsindexcijfer heeft met de prijzen te maken, een prijs kan stijgen maar ook dalen. (Dus inflate, deflatie).

Om die formule te kunnen invullen moet je dus gaan rekenen met indexcijfers.
Als je met indexcijfers gaat rekenen neem je als uitgangssituatie het basisjaar, en het basisjaar is (eigenlijk altijd) 100.

Stel je hebt deze vraag:

In 2009 stijgt het nominale loon van Piet ten opzichte van 2008 met 6%, terwijl de prijzen met 3% stijgen. Bereken met behulp van indexcijfers hoeveel procent het reële loon van piet in 2009 stijgt ten opzichte van 2008.

Je gaat nu dus de formule ric=nic:picx100

Hoe pak je dit aan?
Je wilt ric weten, dus je hebt eerst nic nodig. Je ziet staan dat er een stijging is van het nominale loon. Dus het prijsindexcijfer van nic is 106, ook zie je in de vraag staan dat er een stijging is van de prijzen (inflatie, dus het prijsindexcijfer), dus het prijsindexcijfer is 103. Je wilt ric weten dus vul je de formule in.

RIC = 106
___
103 x 100 = 102.91 Als het getal groter is dan 100 dan is er sprake van een stijging, is het getal kleiner dan honderd dan is er sprake van een daling.
Om de stijging te berekenen doe je gewoon 102.91 - 100 = 2.91% gestegen.
Dus het reële loon van Piet is ten opzichte van 2008 met 2.91% gestegen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar ik ben zelf geen ster in economie. :’)

b) zou dan 105 zijn…
c) zou dan 105 : *a* x 100 zijn…
Maar wat is a dan? 90?

Als het goed is wel, maar dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen.

OKay, dankjewel.