Economie, hypotheken

Haai. ik heb overmorgen een proefwerk van economie en het gaat met name over het aflossen van een lineaire hypotheek en een annuiteitenhypotheek.
Ik heb filmpjes gekeken, allemaal voorbeelden gelezen en het is me al zo vaak uitgelegd maar ik begrijp maar niet hoe je dat kunt uitrekenen.
Ik probeer het dus hier maar haha, weet iemand hoe je een van die hypotheken kunt berekenen?
bedankt (:

ik ben hier slecht in, sorry.

Ik haat economie, en snap er ook helemaal niets van. Dus ik kan je niet helpen.

Lineaire hypotheek is heel simpel. Je hebt een bedrag, bijvoorbeeld 20000 euro. Je lost de hypotheek af over 20 jaar. Interestpercentage is 6%.

Per jaar los je af: 20000/20=1000 euro.
Per maand is dit dan 1000/12=83.33 euro.

Je aflossing op het bedrag blijft dus elk jaar hetzelfde, alleen de rente veranderd wel.

De rente bereken je als volgt:
(Openstaand bedrag/100)x interestpercentage.

In dit geval is dit voor het eerste jaar: (20.000/100)x6%=1200 euro.
Voor het tweede haar is dat (20.000-1000) /100))x6%=1140 euro.

Het kan overigens ook anders: Openstaand bedrag x 1,06.
Alleen dit ben ik niet gewoon dus zo werk ik bijna nooit, omdat ik persoonlijk weet dat ik dan de fout inga.

De annuteitenhypotheek is wat ingewikkelder.
Je hebt een jaarlijks te betalen bedrag die ieder jaar gelijk is: De annuiteit. Deze bestaat uit een aflossingsdeel en een interestdeel. Deze verschillen echter elke keer weer, maar samen totaal blijven ze het bedrag van de annuiteit vormen.

Dit doe je ook met een formule. Ik heb hier alleen niet mijn aantekeningen liggen van twee jaar terug dus ik kan je niet de formule geven, maar als het goed is heb je die zelf wel gekregen als aantekening?

Anders kan je ook even hier kijken, het is vrij duidelijk uitgelegd:
http://www.wiskundebijles…n/annuiteit/annuiteit.htm

onwijs bedankt :grinning: dat annuiteiten ding begrijp ik nog niet helemaal, maar daar ga ik me dan wel even in verdiepen op die site. Lineair begrijp ik nu in ieder geval! (:

ik heb dat net gehad
maar ik weet niet hoe ik het uit moet leggen…
En ik had het bij M&O…
Heb je der iets aan dat je bij annuiteit steeds hetzelfde vaste bedrag moet betalen?
die annuiteit bestaat uit het rente bedrag en aflossing
Dan moet je van het begin bedrag van het jaar x de rente doen
dan heb je dus het eerste deel
annuiteit - rente deel = aflossing

misschien heb je um wel helemaal niet zo… maar meestal is de eerste paar jaar al gegeven bij ons

Als je nog een vraag hebt, post maar hoor. Ik ben wel redelijk goed in die hypotheken. Maar het is vooral bij de annuiteiten de formule weten en invullen :’)