Economie - Arbeidsmarkt - VWO 4

Hallo !

Ik heb morgen een economie toets, en ik heb een vraagje. Ik hoop dat iemand me hier zou willen helpen (:
Dit is de vraag:

Onderneming Borandsky heeft een omzet van ¤8 miljoen.
De grondstofkosten bedragen ¤2 miljoen.
De winst is 20% van de productiewaarde, de rest is loon.
In een jaar stijgt de reële productiewaarde met 4% en zijn de lonen met nominaal 3% gestegen.
De verkoopprijzen, de inkoopprijzen en de werkgelegenheid veranderen niet.
Wat kun je concluderen over het loonaandeel en het winstaandeel in de productiewaarde?

Antwoord:
Het loonaandeel daalt en het winstaandeel stijgt.

Ik heb geen idee hoe ze daar bij komen? Zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen?

Bedankt voor het lezen.

xxx

Iemand ? Ik snap dr echt niks van :frowning_face:

Ik heb geen economie dus kan je niet helpen! Sorry! Succes nog.

Dankjewell (:

Ik zit ook in VWO 4, maar ben hier volgens mij nog niet! Staan er geen formules die je kunt gebruiken?

De omzet is 8 miljoen. De omzet wordt verdeeld over het loon, de winst en de grondstofkosten. Dus:
8 miljoen = loon + winst + grondstofkosten
8 miljoen = loon + (20% van de omzet ) + 2 miljoen
8 miljoen = loon + 1.6 miljoen + 2 miljoen
Dus het loon is 4.4 miljoen.
Vervolgens neemt de omzet toe met 4%. De nieuwe omzet wordt dut 1.04 * 8 miljoen. Dat is 8.32 miljoen. De lonen nemen toe met 3%. De nieuwe lonen worden dus 1.03 * 4.4 miljoen = 4.532 miljoen. De winst is nog steeds de omzet - lonen - grondstoffen. De grondstoffen bleven even duur. De winst is dan 1.788 miljoen.
Nu bereken je het loonaandeel en winstaandeel in de beginsituatie en in de situatie na de veranderingen. Je zult dan zien dat het loonaandeel daalt en het winstaandeel stijgt.
Ik hoop dat je het zo snapt!

Heel, heel, heel, heel erg bedankt ! Ik snap het helemaal (:
Ik weet niet of je dr toevallig nog bent?
Maar zou ik je nog iets kunnen vragen?

xxx