E&M of C&M?

Ik zit nu in 3 havo, en volgend jaar ga ik over naar 4 havo, maar ik heb dus een paar vragen. Ik heb gekozen voor C&M met m&o en Frans, maar ik heb een beetje spijt, en ik kan het nog veranderen. Ik wil dus misschien E&M kiezen met aardrijkskunde, dus zonder tweede moderne vreemde taal. Maar ik ben niet heel goed in wiskunde, maar wiskunde A lukt me nog wel. Mijn vragen over E&M zijn:

• Is wiskunde A moeilijk in 4/5 havo? Wat voor dingen krijg je?
  • Zijn economie en m&o lastig? Ik heb dat nu nog niet, dus ik heb er niet echt ervaring mee.

Nu mijn vragen over C&M:

• Zijn Duits en Frans lastig in 4/5 havo? Frans haal ik meestal nog wel op met so’s, maar dat kan denk ik niet meer in 4/5 havo. En bij de lees en luister toetsen gok ik meestal maar wat, maar ik snap het niet uit mezelf. Bij Duits lukt de grammatica en zo me meestal wel, maar lees en luister toetsen dus totaal niet. Het gaat gewoon niet.
  • Ik ben ook niet echt fan van kunstvakken, maar dat is wel belangrijk bij C&M, wat voor dingen moet je daar meestal doen?

Het zijn best wel veel vragen haha, maar ik weet het echt niet. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ga ook nog met de decaan praten, maar mensen die het zelf mee maken kunnen je daar meestal beter over informeren.

Alvast bedankt!

Ik heb E&M gedaan met m&o en biologie. Ik vond wiskunde A niet zo heel moeilijk, je mag heel veel met de grafische rekenmachine uitrekenen. Het gaat veel over kansberekening, lineaire verbanden etc.

Ik vond economie in havo 4 heel erg lastig, terwijl het in havo 5 heel goed ging. In havo 4 had ik altijd 4en en in havo 5 heb ik gewoon het vak met een 8.1 op mijn examen afgesloten :’) Maar het lag in havo 4 meer aan mijn leraar dan aan mij. Verder leer je bij m&o veel over het bedrijfsleven. (Verschillende soorten firma’s, balansen, winst/verlies rekeningen etc.)

Je moet doen waar jij denkt dat je het meeste aan hebt. Als jij bijvoorbeeld een economische studie wil doen, dan is E&M met m&o een perfecte keuze.

Ik had ook gehoord dat m&o meer de rekenkant is van economie, is dit waar?

Klopt, je moet veel berekeningen maken bij balansen/winst en verlies rekeningen.

Nee bij mij op school kan dit niet, dat kan alleen met NT/NG.

Oké, bedankt voor je antwoorden. :slightly_smiling_face:

Je moet je goed bedenken dat je eindexamen bij de talen bestaat uit leestoetsen en cito-luistertoetsen. Zoals ik het nu lees, ben je daar geen ster in?

Ja, daarom zit ik eraan te denken om toch E&M te doen zonder Duits of Frans, Engels wordt niet lastig want daar ben ik heel goed in, maar bij E&M weet ik niet wat ik moet verwachten van economie, M&O en wiskunde.

Wiskunde was ik altijd erg slecht in in de onderbouw, maar wiskunde A ging mij prima af. Dat lukte wel.

Economie nooit moeite mee gehad, dus ik vond het makkelijk, maar waren er genoeg die wel echt moesten blokken om hiervoor voldoendes te halen, dus daar heb je weinig aan.

M&O vond ik niet zo leuk, maar dat is persoonlijke mening omdat ik echt in de stress raak van formules en balansen enzo… Het theorie gedeelte was prima te doen, maar ik ben financieel gewoon niet zo sterk.

Heb bewust geen talen gekozen (dus alleen standaardvakken NL en EN), want heb geen talenknobbel :grinning:
Ik had dus EM met biologie en M&O

Voor zover ik weet is wiskunde A goed te doen! Zelf heb ik wiskunde B (op vwo) maar wij hebben ook hoofdstukken van wiskunde A erbij moeten doen en dit ging makkelijk. Vriendinnen van mij hebben totaal geen moeite met wiskunde A op havo.

Frans is wel lastig! Dit zal op het eind toch veel teksten en luisteren worden.
En economie en M&O moet je liggen denk ik, zelf ook geen moeite mee maar hoor van sommigen dat zij het toch wel lastig vinden.

Over Duits en kunstvakken weet ik helaas niks… Heb een hekel aan Duits dus heb dat maar achterwege gelaten!
Ik heb zelf trouwens NG/NT met economie en Frans.

Ik heb destijds C&M gedaan, best wel spijt van gehad aangezien ik nu een economische opleiding doe, en heel veel opleidingskeuzes vielen automatisch af omdat ik ook geen wiskunde in mijn pakket had :’).

Zeker Frans gaat een aardig stapje omhoog in de bovenbouw, Duits was bij ons op school over het algemeen herhaling van de voorgaande jaren. En natuurlijk lees- en luistertoetsen, dit kun je oefenen, geloof me, en dat moet ook want het is een enorm belangrijk onderdeel in de bovenbouw. Als je er tijd in steekt kan het zeker te halen zijn.

- Ik ben ook niet echt fan van kunstvakken, maar dat is wel belangrijk bij C&M, wat voor dingen moet je daar meestal doen?
Ik had tekenen en kunstgeschiedenis. Bij tekenen kreeg je een opdracht voorgeschoteld en moest je je eigen creativiteit er op los laten. Veel mensen hadden echter te weinig tijd om het in de les af te maken, dus moesten we vaak na schooltijd nog langs komen om het af te maken. Hier hield ik niet zo van. Ik kreeg ook constant kritiek op mijn werk, omdat mijn lerares haar visie anders was dan die van mij :'). Kunstgeschiedenis vond ik altijd wel erg leuk, het was heel veel werk, maar superinteressant! Vooral de latere stromingen zoals popart zijn leuk om te bestuderen. Echter moet het je wel liggen, is dat niet het geval, dan kun je beter E&M gaan doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je meer hebt aan wiskunde dan aan een vreemde taal. Een vreemde taal krijg je met de lessen op de middelbare school toch niet helemaal goed onder de knie, daarnaast heb je het voor veel studies niet echt nodig. Wiskunde daarentegen wel.

Ik heb overigens C&M met Duits en zonder wiskunde gekozen, maar daar heb ik achteraf wel spijt van.

Ik zou sowieso goed rekening houden met wat je later gaat doen aangezien je voor steeds meer studies Wiskunde A moet doen of anders een rekentoets moet doen om te worden toegelaten.

Wiskunde vind ik persoonlijk goed te doen indien je kansberekeningen te begrijpen vindt. Economie is gewoon veel oefenen en M&O is vrij pittig, maar moet je ook bijhouden.
Duits is trouwens makkelijk, vond ik zelf.

(Ik heb zelf ook E&M met al die vakken die ik hierboven noem, examenjaar)

Veel mensen krijgen later toch veel spijt omdat ze geen wiskunde gekozen hadden.
Het klinkt heel verleidelijk, geen wiskunde, ik heb er destijds ook over nagedacht. Maar stel dat je later toch een opleiding wilt gaan doen waar je wiskunde voor nodig hebt (en dat zijn veeeeel opleidingen!) dan is het zonde dat je daarvoor nog helemaal een extra wiskunde en rekentoets voor moet maken.

Wiskunde A is helemaal niet moeilijk in 4/5 havo. Simpel gezegd hoef je alleen te weten wat je moet intypen op je rekenmachine, die doet verder het meeste werk voor jou!

Ligt natuurlijk ook aan de richting die je op wilt. Meer kunstzinnig of juist economisch? Ik had gekozen voor E&M met frans en biologie. Een mengelmoesje van alle vakken haha. Frans en Duits is in 4havo nog wel grammatica, maar in 5havo praktisch alleen maar lezen (dat zal ook het eindexamen zijn). Denk goed na over je keuze! Ik heb namelijk spijt gehad dat ik geen M&O gekozen had.

Succes!

Ik zit nu in havo 4 met C&M. Ik heb beide talen gekozen. Ik vind kunst super interessant, maar ik had geen zin om elke keer 2 uur na schooltijd aan een opdracht te gaan werken. Als keuzevak heb ik wiskunde A genomen, puur omdat dat, zoals hier al meerdere keren gezegd is, de mogelijke opleidingen vergroot. Wiskunde A was voor mij in het begin best moeilijk, maar nu gaat het beter. Duits is eigenlijk vooral herhaling van de onderbouw. Frans daarentegen is wat moeilijker voor de meeste mensen. Ik heb er zelf ook wat meer moeite mee. Dit jaar heb ik vooral grammatica, maar in de 5e komt het vooral neer op heel veel lezen en luisteren. Ik heb nog geen idee welke opleiding ik ga doen, maar de reden waarom ik C&M heb gekozen is omdat ik een talenknobbel heb, en omdat ik geïnteresseerd ben in geschiedenis en cultuur. Ik weet niet of je al enig idee hebt wat je later wilt gaan doen, maar de keuze van je profiel heeft best wel grote gevolgen. In ieder geval veel succes!! :wink:

Ik doe nu C&M in 4 havo (zonder wiskunde, met beide talen). Duits is een beetje gelijk aan vorig jaar, maar Frans is dit jaar echt moeilijker geworden. Vorig jaar begon ik 1/2 dagen van tevoren met leren en haalde ik alsnog gewoon zevens. Nu haal ik alleen maar vieren (ik doe ook niet altijd goed m’n best…) En verder zijn kunstvakken bij C&M op mijn school totaal niet belangrijk. Ik heb niks met kunst, maar toch doe ik C&M. Succes met je keuze!