Dag meiden,
Ik heb een nieuw account aangemaakt voor dit topic, aangezien ik niet graag gelinkt wordt aan dit onderwerp. Het onderwerp is namelijk nogal gevoelig, aangezien het om dysthyme stoornis gaat.
Dysthyme stoornis is een vorm van depressiviteit. Het verschil met depressiviteit is eigenlijk dat dysthyme stoornis niet zulke hevige symptomen heeft als depressiviteit, maar waar depressiviteit in episodes optreed, is dysthyme stoornis er altijd. Een heleboel mensen komen er ook nooit vanaf. Daarom wordt het vaak ervaren als veel zwaarder dan depressiviteit, omdat dit laatste in principe te genezen is.
Ongeveer een halfjaar geleden ben ik gediagnostiseerd met een aantal aandoeningen en stoornissen bij de psychotherapeut, waaronder dysthyme stoornis. Het was een labeltje dat ik opgeplakt had gekregen, waar ik eigenlijk weinig waarde aan hechtte. Het was wel eng om te horen, maar de symptomen die ik opzocht die erbij hoorde waren wel herkenbaar. Toch drong het niet echt tot me door. Ik wist dat het er was en ik sprak er met een aantal mensen over, maar verder niet zoveel.
Nu een halfjaar later, begint het door te dringen. Afgelopen tijd is heel zwaar geweest en ik merk gewoon dat ik weer in de negatieve spiraal zit zoals ik vroeger ook veel zat. Iets wat ik vroeger af kon doen als aanstellerij of puberen, is nu ineens een ziekte. Ik zit een beetje vast met mezelf en al mijn gevoelens en eigenlijk zoek ik gewoon mensen die het begrijpen. Mensen met wie ik ervaringen kan delen en die me kunnen begrijpen.
Dus mijn vraag, zijn er meer mensen die gediagnostiseerd zijn met dysthyme stoornis of die iemand in hun omgeving hebben met dysthyme stoornis? Ik hoor het liefst over mensen met dysthyme stoornis (ook al mogen mensen met depressiviteit ook hun verhaal hier kwijt, begrijp me niet verkeerd!), omdat dit wel iets heel anders is dan depressiviteit en ik echt op zoek ben naar mensen die dit gevoel kennen of herkennen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Liefs