Dysorthografie

Op de basisschool heb ik meerdere tests gehad, want ik bleef op verschillende vlakken steken (vooral taal), uit deze testen kwam niks, ik was niet dyslecties genoeg om te kunnen zeggen dat ik dyslectie heb.

Eenmaal op de middelbare weer getest, weer het zelfde verhaal. Maar toch bleef ik moeite hebben met taal, hierdoor ben ik ook een nivo gezakt, van TL naar KB, omdat je bij ons op school in KB geen duits had, dus dat scheelde voor mij weer.

Nu zit ik in het 2e jaar van t MBO en ben ik vorig jaar weer getest, toen kwam er uit dat ik dyslecties ben. Eindelijke kreeg ik aan gepaste toetsen, meer tijd, en extra hulp met leren.

Maar nu lees ik op internet wat over Dysorthografie, en alle 'syptomen’die hier bij zitten, passen heel goed bij mij.

Kinderen met dysorthografie maken veel spellingsfouten. Ze blijven lang steken in het stadium van de beginneling.
Bepaalde kinderen zijn vooral auditief gestoord. De meeste schrijffouten worden gemaakt bij woorden die bijna gelijk klinken (“deur” – “duur”). Het verschil in klank ontgaat hen.
Andere kinderen hebben vooral moeite met woorden die wel gelijk klinken, maar er verschillend uitzien (“rauw” – “rouw”). Ze hebben de verschillende woordbeelden niet in hun geheugen geprent. Deze kinderen zijn vooral visueel gestoord.
Kinderen met dysorthografie hebben moeite met de spellingsregels. Ze begrijpen de regels wel, maar kunnen ze moeilijk automatiseren.
Ze verwisselen de volgorde van de letters of voegen per ongeluk een letter toe die elders in het woord voorkomt (“staart” – “straat”).
Dikwijls schrijven deze kinderen erg slordig en kunnen ze geen nette bladvulling maken.

Ik heb het zelf niet in de ernstige vorm.
Ik vind het raar dat er zo weinig bekend is over deze vorm an dyslectie.

Zijn hier mensen die dit kennen?

Nee, up voor jou

Zelf heb ik dyslectie, maar waarschijnlijk is er wel een leraar bij jullie op school die over dyslectie gaat. Print dit uit en laat het hem/haar zien.
Wie weet kan zij/hij je veder helpen?

Ik hoef niet verder geholpen te worden, maar ik vind het raar dat dit zo onbekend ik, want ik las vandaag in mijn oude leeringen dossier van de basisschool dat ik later als de onderzoeken wat verder waren, mij moest laten testen op dyslectie of dysorthografie.