dyslexie

Vroeger had ik veel moeite met taal, ik heb daarom ook erg veel thuis geoefent daarvoor toen ik op de basisschool zat. toen er een meisje op school kwam, kwam haar moeder ook even in de klas en zei ‘‘die die en die hebben dyslexie’’ bij allemaal was het waar behalve bij mij. in groep 8 wouden ze me ook een dyslexie test laten doen maar omdat ze zeiden dat je dat in de 1e zoiezo kreeg vonden ze het onzin om 2 keer achter elkaar te doen dus heb ik hem niet gehad.
nu heb ik wat op internet zitten rondkijken en er kwam bij zo’n testje uit dat ik er tussenin zat. nu heb ik een paar vraagjes

• kan het zijn dat je over dyslexie heen groeit?
  • waar zou ik nu nog een dyslexie test kunnen gaan doen? (ben 17 en voel me er eigenlijk een beetje dom bij, maar ik wil het toch wel zeker weten alleen mn ouders vinden het onzin…)
    ik hoop dat jullie me kunnen helpen :slightly_smiling_face:

volgens mij kun je niet over dyslexie heen groeien, want mijn vader heeft het ook nog steeds heel erg?

Het kan wel, ook al gebeurt het niet vaak. Een vriendin van me heeft op de basisschool ooit een test gedaan, in groep 4 ofzo, en toen had ze het wel. In de eerste kregen we opnieuw een test, en toen kwam daaruit dat ze het niet meer had. Ze leest altijd ontzettend veel, dus dat heeft waarschijnlijk ook geholpen.

Ik zou gewoon een test doen, dan weet je het zeker. Kan het niet gewoon op je school? (ik weet niet op wat voor school je zit, op veel middelbare scholen kan het ook gewoon terwijl je 17 bent denk ik)

hier nog een dyslexie patient (A)

je kan ook naar je huisarts gaan, en heb je ook soms in de gaten dat je in plaats van probleem plobleem zegt? dat je soms die r en j enzo door elkaar raakt?

Dat kan volgens mij gewoon via je school hoor. Mijn zusje heeft dat ook gedaan toen ze 17 was.

ik heb zelf ook dyslexie.
dyslexie, daar wordt je mee geboren en daar groei je ook niet overheen. door veel te oefenen met taal kun je er wel beter in worden.
en zo’n test kun je altijd doen, ook als je zeventien bent. als je nog op school zit(middelbare, vervolgopleiding) is het wel handig als je dat weet.