Dyslexie... So what!

Hey,

Dus zoals jullie waarschijnlijk al kunnen voorspellen heb ik dyslexie. Ik ben nu 16 jaar en kwam het 2 jaar geleden te weten. Het was een hel waar ik doorging…

Ik schaamde me er erg voor: al die extra aandacht van de leerkrachten, de lelijke blikken van mijn klasgenoten als ik weer ‘voorrang’ kreeg…

Ik wil via deze manier gewoon even weten hoe jullie ermee omgaan en of jullie wat tips hebben die me kunnen helpen? Dit betekend veel voor me, reageer a.u.b.!!!

Heel erg bedankt - Lots of love - *Alice*

Ik heb het precies hetzelfde!!! Bij mij werd het ook twee jaar geleden ontdekt en ik ben nu ook 16. Iedereen zeurt en zegt dat ik me aanstel, terwijl ik keihard oefeningen doe om het te verbeteren… Het liefst wil ik hun ook laten voelen wat ik voel en dat ik het echt niet nep heb…

Het ergste: een leraar die het niet vond kunnen bij mij en na een half jaar zei, toen ik nog steeds een vergrote versie had, ‘ben je nog steeds zogenaamd dyslexisch, verwend nest!’ ik kon echt bijna huilen…

Vaak erger ik me dood aan berichten op facebook die van mensen met erge dyslexie afkomen maar je kan tenminste nog normale woorden typen dus wat maakt het uit?

:beer: Ik als iemand die geen dyslexie heeft,(Wait hoe spel je het nu eigenlijk? Ik zie zoveel verschillend vormen…) heb erg respect voor mensen met dyslexie die er zoveel aan doen om het te verbeteren!

Trek je niets aan van de vieze blikken, als ze het zelf zouden hebben zouden ze blij zijn met extra tijd of minder oefeningen denk ik zo.

ik doe ook heel hard mijn best om te verbeteren en zo weinig mogelijk fouten te maken, maar mijn zus is zo goed om bijna al mijn teksten na te lezen en mij op mijn fouten te wijzen.

Dit helpt mij enorm. Ik zie er altijd tegenop om teksten te lezen met veel alinea’s, een leerkracht heeft mij eens gedwongen om drie pagina’s over te schrijven die geen alinea’s bevatten. Dat vond ik erover…

lots of love - *Alice*

Ik ben het zelf ook en ik zou graag willen dat ik extra aandacht zou krijgen. Ik krijg bij toetsen geen extra tijd en alleen maar commentaar op mijn spelling, op een paar docenten na.

@PinkxCupcake pfew, ik krijg gelukkig wel extra tijd! Bij je eindexamens en schoolexamens moet je sowieso wel verlenging krijgen, als je een verklaring hebt!

Ik vind het heel erg voor je PinkxCupcake, misschien moet je er eens over praten met de directeur van je school. Hij zou er iets aan kunnen doen.

Bij ons op school krijg ik extra tijd en dus heel veel commentaar op mijn spelling. Ze denken dat ik er alle fouten in die tijd er uit haal, maar dit maakt het juist erger. Ik begin te twijfelen en ik kom met hoofdpijn thuis. Maar nu laat ik mij niet meer ontmoedigen

Lots of love - *Alice*

@Alice je kan vragen of ze je spelling gewoon door de vingers zien en er niet meer opletten, maar na de inhoud gaan kijken. Bij mij was er ook een docent die het hele proefwerk vol rode strepen deed, maar ik ging het gewoon vragen dat ik daar onzeker van werd en dat het toch om de inhoud zou moeten gaan en toen deed hij het niet meer!

Als ik een hoog cijfer haal zegt iedereen, zie je wel je hebt geen woordbeeld en door de extra tijd haal jij een hoog cijfer. Als ik extra tijd had ja dan had ik ook een hoog cijfer zeggen ze dan. :rage:

Ikzelf heb het meerdere keren aangegeven en ze hebben mijn verklaring, maar bij ons word je genaaid waar jezelf bij staat. Een paar docenten doen normaal, maar daar houd het echt bij op. Toen ik op de middelbare zat had ik echt goodlife qua tijdverlenging, ik zou bijv. 15 minuten extra tijd krijgen maar als ik 20 minuten nodig had dan kreeg ik het ook gewoon.

Wow dat is wel erg vervelend!! :sob::muscle: Ik ben ook best bang voor volgend jaar :S Wat voor opleiding doe je??

Ikzelf volg de opleiding secretarieel. Bij mij weten ze ook heel goed, hoe je te erg kunt overdrijven, het schijnt bij andere opleidingen veel minder erg te zijn.

Met die opleiding wordt je toch secretarese? Vind je dat geen moeilijk beroep :flushed:

Ja, ik vind het ook echt geen leuke opleiding, hoewel ik stage wel leuk vind. Ik heb de opleiding gekozen omdat ik eigenlijk geen zin had om me te verdiepen in een vervolgopleiding.
Ik heb er wel van geleerd, ik ben nu al aan het kijken wat ik na komend jaar op het hbo wil gaan doen ^^

Ik ben ook dyslectisch. Mensen denken dat extra tijd een voordeel is, nou ik had veel liever gehad dat ik die tijd NIET nodig had. Helaas wel, en die extra tijd maakt vaak maar weinig goed.

inderdaad Angelxb, het maakt niets goed om extra tijd te hebben. Meestal is het gewoon irritant!

Lots of love - *Alice*

Ik vind het erg dat mensen denken dat we ons aanstellen en dat als we ‘even moeite zouden doen’ we geen problemen zouden hebben.

Daarom word ik ook dikwijls kwaad, ik heb er zelfs al eens voor moeten nablijven

Lots of love - *Alice*

H_0909, ik heb zelf ook dyscalculie en maak hier geen gebruik van de extra hulpmiddelen, ik heb er eens met de leerkracht wiskunde over gepraat over de boze blikken voor mijn dyslexie en zij zal er rekening mee houden.

Als ik dus al mijn tussenstappen theoretisch goed doe, trekt ze niet zo heel veel punten af als ik het niet of verkeerd uitreken.

Lots of love - *Alice*

Ik heb is een vraagje aan mensen met dyslexie. Een meisje uit mijn klas heeft een redelijk zware ‘vorm’ van dyslexie zegt zij, en zij gebruikt sinds kort een laptop in de klas omdat dat zogezegd makkelijker is voor haar om te lezen… Wat heeft dit er dan mee te maken en is dat ook écht zo? Want als ze iets moet voorlezen gaat het nog steeds even traag en ze klaagt nog steeds over het feit dat ze moeilijk meekan…

Ik ken ook iemand uit de logopedie die dat ook heeft en je mag er zeker niet aan twijfelen of ze nu echt dyslexie heeft en het overdrijft.

Ik draag een bril met hele sterke glazen om van dicht te kunnen lezen ( +5 en + 6,75) dit kraakt al mijn zelfvertrouwen en dan nog eens de reacties van de mensen…

Het is zwaar om tussen mensen te zitten die het allemaal als niets ervaren en die er geen last van hebben en gewoon geen rekening houden met je.

Ik snap dat je denkt dat ze overdrijft maar waarschijnlijk niet. Dyslexie is een vloek en ik denk dat iedereen het met mij eens is dat het meisje waarschijnlijk het anders had gewild en dat ze af en toe wel mag klagen ( ik stop het meestal weg, maar soms lukt het gewoon niet)

Lots of love - *Alice*