Dyscalculie

Hee allemaal!
Ik kon er nog geen topic over vinden en ik vond dat die er wel moest komen :slightly_smiling_face:
Ik heb dyscalculie en ik weet dat nog maar heel kort. Nou vroeg ik me af of er nog meer girlssceners zijn met dyscalculie, en ik zou graag willen weten waar jullie allemaal ‘last’ van hebben of wat jullie merken, hoe jullie ermee omgaan, enz. Ik zoek herkenning denk ik :slightly_smiling_face:

Voor iedereen die dat niet weet: dyscalculie is ongeveer hetzelfde als dyslexie maar dan met getallen, simpel gezegd. Soms gaat het ook samen met andere psychische dingen (manier van denken en ook inzicht). Bij de meeste mensen wordt het al op jonge leeftijd vastgesteld, maar het is nog niet zo bekend en er is ook nog niet zoveel herkenning voor.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
xoxox

ik heb het zelf ook, weet het ook al best wel lang denk sinds groep 5 ofso en ik zit nu in 5 VWO :slightly_smiling_face: wat ik merk is dat ik cijfers omdraai, van 45 bijvoorbeeld 54 maak en dat ik wiskunde gewoon voor geen meter snap die connecties kan ik niet maken. ook kan ik formules niet goed onthouden en dat is best frustrerend hierdoor heb ik geen motivatie (voor wiskunde) en doe ik meestal mn wiskunde huiswerk niet omdat ‘ik het toch niet snap’ een ander ding is dat ik heel slecht ben in dingen schatten zoals afstanden en aantallen.
als mensen mij nou vragen hoe werkt dat dan? heb ik daar eigenlijk geen antwoord op want bijvoorbeeld bij dyslexie heb je wel dat mensen zeggen dat lettertjes over het papier bewegen ofso maar zulke dingen heb ik helemaal niet.
dit is voor mij trouwens de eerste keer dat ik nog iemand ‘ontmoet’ met dyscalculie want ik ben de enige op mijn school, die wist niet eens wat het was en mijn ouders hebben daarvoor heel veel moeten regelen met verklaringen enzo en nu heb ik een pasje die ik mag gebruiken bij wiskunde toetsen zodat ik er langer over mag doen maar ik gebruik dat ding nooit.
ik weet het al best lang en dus kan ik er tegenwoordig wel mee omgaan door te oefenen met hoofdrekenen als je bijvoorbeeld in een winkel staat en globaal wil uitrekenen wat je moet betalen en ik heb gewoon altijd mn rekenmachine op mn telefoon :slightly_smiling_face:

nou sorry super lang stuk xD maar hoop dat je zelf niet al teveel problemen hebt :]

Ik heb het ook ! Ik wissel vaak cijfers om, en aan de kassa op m’n weekendwerk is dat niet altijd handig :stuck_out_tongue: Ik zeg vaak een verkeerd getal, en dan kijken de mensen raar. Of als ik getallen moet opschrijven verwissel ik ook vaak alles.
Ik heb ook altijd al moeite gehad met wiskunde, ik heb echt geen inzicht.
Maarja, ik doe m’n best en leer ermee leven :stuck_out_tongue:

haha omwisselen is zo vervelend hé. altijd leuk als mensen een telefoon nummer opzeggen zeggen ze bijvoorbeeld 53 voluit en dan zit ik een soortvan hardop te zeggen dus dat is 5 en een 3. nu is het Franse tellen nog erger. kunnen we niet gewoon het Engelse tel systeem krijgen dat is veel logischer

Ik draai ook mijn cijfers wel vaak om, maar da’s denk ik omdat ik drietalig ben opgevoed, en het verschilt in de verschillende talen welk deel je eerst zegt. Of is dit dan ook meteen dyscalculie?

^ kan denk ik wel aan de talen liggen, het is (denk ik) pas dyscalculie als je bijvoorbeeld ook geen inzicht hebt of gewoon geen wiskunde kan (snappen) maar ik ben geen expert xD

Welja, ik ben ook wel slecht in wiskunde en heb echt geen inzicht, maar ik kan wel meestal nog een beetje m’n plan trekken als het nodig is.

Yes, lotgenoten! Ik ben geloof ik de enige in de buurt (die ik ken dan). Ik heb er echt onwijs veel moeite mee gehad op de middelbare school! En nu doe ik iets met medische natuurkunde kant dus met die formules is het ook superlastig.

Op de middelbare school heb ik na de derde klas wiskunde gelukkig kunnen laten vallen. Ik heb ook geen last van dansende cijfers, maar ik heb gewoon echt het inzicht niet! Dan legden ze het me vier keer uit en dan snapte ik het nog niet, kon er wel om janken! Maar ik heb een hele geduldige neef die het me vaak uit wil leggen :slightly_smiling_face:

Ik kan ook niet analoog klokkijken trouwens. Als ik dat tegen mensen zeg kijken ze me echt aan alsof ik dom ben. Digitaal gaat op de een of andere manier wel gewoon, maar ik zeg het wel echt zoals het er staat (bijv: 20:30 is voor mij uitgesproken twintig-dertig en zelden half negen).

Ach, je leert er wel mee leven, hoewel het stiekem nog best lasti is!

Ik wissel ook vaak mijn cijfers om en heb er echt moeite mee als iemand bv. 43 tegen me zegt, dan moet ik echt nadenken is het nu eerst een 3 of eerst een 4 enzo, maar voor de rest heb ik eigenlijk geen problemen met wiskunde & ik kan het best goed. Dus ik denk niet dat ik echt dyscalculie heb… 'x

misschien moet je je een keer laten testen ?

ik kan ook niet klokkijken en zeg ook vaak letterlijk twintig dertig en dan kijkt iedereen me raar aan maargoed xD

heb ik ook :slightly_smiling_face:

klokkijken is heel lastig en getallen opzeggen ook. bv 349 spreek ik uit als 3-4-9.
omdat ik het anders niet snap XD

ik heb ook sinds de 3e geen wiskunde meer gehad op de middelbare school en daarvoor had ik alleen maar onvoldoendes.

ook is tijd in schatten lastig en ben ik overal te vroeg want ik weet niet hoelang ik ergens mee bezig ben.

en de horror van het telefoon nummers opschrijven! wie herkent dit?

mensen moeten de getallen 1 voor 1 zeggen bij mij ( en dat vraag ik ze ook) want als ze 4-3 5-6-8-1 als 43 56 81 uitspreken dan worden ze never nooit teruggebeld want dan heb ik het nummer door elkaar gehaald :stuck_out_tongue:

YEAH.
Ik ben nu 17 en ik zit met rekenen op het niveau van een basisschool leerling, ik kan kleine getallen op en aftrekken, met hulp van mijn vingers, maar ik kan niet keren en delen.

En als ik in het openbaar iets moet uitrekenen lijk ik écht heel debiel

JAAA.

Ik heb het ook! En ik zoek een baantje want ik ben 16 maar wil niet achter de kassa omdat ik gewoon echt niet kan hoofdrekenen…
Gelukkig heb ik nu een pakket zonder wiskunde dus gaat het er al beter mee :slightly_smiling_face:

Ik ben nooit getest maar in groep 8 moest ik groep 6 werk maken omdat het anders niks werd haha.
Inderdaad, getallen omdraaien. Ik ben vaak even bezig om te ontdekken welk getal het nou is. Telefoon nummers moet je me ook nummer voor nummer zeggen, anders gaat het sowieso fout.
Formules kun je me tot in de treuren uitleggen, maar na een tijdje ben ik ze toch weer kwijt.

Jaa! haha. Als ze beginnen met drieenveertig zeg ik al: zeg maar een voor een :stuck_out_tongue:

^ dat en dat daarboven met het vingertellen, als ik achter de kassa sta en mensen willen met veel kleingeld betalen is echt een ramp voor mij. plus ik merk dat veel mensen hier wiskunde hebben laten vallen dat kan ik jammergenoeg niet…

Ik! De rekenlessen die ik krijg in mijn opleiding zijn echt een drama. Ze kunnen het nog zovaak uitleggen maar ik snap het nooit. Ik loop ook achter met m’n opdrachten. Helaas heb ik een docent die ontzettend ongeduldig is, en ik heb best een tijdje nodig om na te denken en dan zegt ze zelf het antwoord al, daar word ik dan onzeker van.