Dyscalculie

Hee , ik heb al jaren last van dyscalculie en ik ben bang voor het mbo en toekomstige rekenexamens.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe gaan ze hiermee om bij examens en op het mbo? Ik wil dat graag weten omdat ik me er best druk over maak en bang ben dat ik het heel zwaar ga hebben omdat ik niet kan rekenen. Ik heb zelf ook al van alles geprobeerd om mijn rekenen te verbeteren (bijlessen enz.) maar ik vind het nog steeds erg moeilijk en ik weet niet goed hoe ik ermee om moet gaan en hoe ermee word omgegaan op het vervolgopleiding.

Dus als iemand een soort gelijke ervaring heeft hoor ik t graag. :bowing_man:

Ik heb hoogstwaarschijnlijk ook Dyscalculie. Alleen ben ik er nooit op getest.
(Verschillende wiskunde leraren merkten bepaalde kernmerken op bij mij waardoor de meesten echt sterk aan dyscalculie dachten.)
Met onwijs veel geluk heb ik met 0,2% mijn wiskunde examen gehaald.

Op het MBO heb ik er zelf totaal geen last van gehad omdat rekenen totaal niet aan bod is gekomen op mijn opleiding. Ja één klein half jaartje (ja toen werd het echt rekenen genoemd). Maar dat was om iets te proberen dus totaal niet belangrijk, dus heb ik gewoon nooit mee gedaan.

Welke opleiding ben je van plan te doen?

Ligt echt aan de school denk ik. Ik heb op het HBO het vak budgetteren wel 4x moeten over doen omdat ik er geen hol van begrijp (en nog steeds niet maar toch gehaald uiteindelijk). Bij ons was er alleen de mogelijkheid om lessen te volgens in andere klassen en bij andere docenten. Bijles deden ze allemaal niet aan. Op het MBO heb ik dat vak overigens ook gehaald en daar gewoon in 1x gehaald.

Ik ga onderwijsassistent doen en ik ben dus bang dat rekenen daarin een grote rol kan spelen maar ik wil het echt zo graag en ik wil het niet opgeven alleen vanwege rekenen.

Ik heb mijn opleiding tot onderwijsassistent net gehaald. Ik heb gelukkig niet te maken te gehad met de regels. Maar je moet het MBO rekenexamen afsluiten straks met een voldoende, dan kun je ook slagen voor de opleiding tot onderwijsassistent.

Je krijgt wel in de eerste 1,5 jaar van de opleiding rekenen, daarna mag je beginnen met de examens. Het is misschien wel aan te raden om vanaf begin af aan te starten met bijlessen en echt bij iedere vraag gewoon je vraag te stellen. Het is een pittige toets, ik heb hem zelfs nog moeten herkansen en kon hem ook niet met een voldoende afsluiten (beide keren een 5).

Indien je meer dingen over de opleiding/rekentoets wilt weten, mag je me noten!

Bedankt allemaal voor het reageren.

@Timeless
Ja ik heb ook heel vaak bijles gevolgd en ik probeer zo vaak te oefenen maar het blijft niet in mijn hoofd hangen en dat vind ik heel erg :frowning_face: