Dyscalculie

Ik zit in de 2e klas havo, sinds de helft van dit schooljaar hebben we rekenen erbij gekregen. Alleen het valt me op dat ik veel dingen verleerd ben. Ook kan ik niet goed hoofdrekenen, ik ben super langzaam en kan niet even 432-226 uit mijn hoofd uitrekenen. Ook ben ik niet erg goed met wiskunde maar vorig jaar en dit jaar viel dat hartstikke mee. Ik was op de basisschool ook niet echt goed met rekenen, maar verder is het me nog nooit echt aangegaan.

Ook hebben we een rekentoets moeten maken en die had ik ook helemaal verprutst. En rekenen is nu een examen vak geworden.

Maar het viel me op omdat we nu die simpele groep 4/5/6/7/8 sommen aan het herhalen zijn en ik die niet eens meer goed kan uitrekenen. Ik heb op internet naar de kenmerken van dyscalculie gekeken, en een paar dingetjes kwamen overeen.

• Langzaam
  • moeite met hoofdrekenen (al bij sommen zoals 24-13)
  • niet goed kunnen geld rekenen
  • als je op je horloge kijkt eerst even 2 seconden denken en dan zeggen hoe laat het is als iemand dat vraagt
  • soms moet ik wel eens even denken hoe je zo’n groot getal uitspreekt.

Weet iemand of dat ik dyscalculie heb?

Alvast bedankt voor het lezen!

Wij kunnen niet in je hoofd kijken, kun je niet via school een test doen?

Ik zou het inderdaad even door je school laten nakijken. Nou hoop ik niet dat ik het ook heb, want ik herken toch wel wat punten xd

Haha ik dacht een tijdje dat ik het ook heb, maar ik ben gewoon dom in wiskunde/rekenen :p. Want dyscalculie heeft denk ik ook overeenkomsten met dyslexie, en dus dat je getallen niet goed kan lezen of zoiets (dacht ik). En daar heb ik geen last van :’). Zou via een school een test vragen als je het zeker wilt weten.