Dwangneurose

Hey meiden,

ik zit met een probleem, ik heb last van een dwangneurose. Dit houd in dat je jezelf dwingt om bepaalde dingen te doen. Soms gaat dit veel te ver. Dan ben ik 10 minuten met iets bezig wat totaal geen nut heeft. Ik doe dit omdat ik anders bang ben, dat er iemand die mij dierbaar is dood gaat of ernstig ziek word. Ik wil hier vanaf, maar hoe? Het lijkt een soort ‘‘verslaving’’ en ik blijf er dus mee doorgaan? Kan iemand me helpen of advies geven?

x

Oh dit ken ik wel, hier heb ik eens een programma over bekeken. Je kan er op internet best veel over vinden, misschien kun je een forum vinden met lotgenootjes? Hun hebben vast tips en tricks om dat soort tics tegen te gaan. Er schijnen ook bepaalde vormen van therapie te zijn speciaal voor dwangneuroses. Kun je misschien ook even op zoeken. Het is in ieder geval super veel voorkomend, ontzettend veel mensen hebben hier in sterke of mindere mate mee van doen.

Ik herken bij mijzelf vooral dat ik ALTIJD cijfers van digitale klokken of telefoonnummers ga optellen. Strontvervelend.

@matinee, wat jij beschrijft heeft iedereen, wat de TS beschrijft is toch iets anders :wink: een meer dwangmatige en ernstige en voor enorm belemmerende vorm hiervan, als ik het goed begrijp in ieder geval.

ik denk niet dat wij hier op girlscene je echt kunnen helpen, omdat dit meer een probleem is voor iemand die er voor heeft geleerd :wink: je kunt naar je huisarts gaan en die kan samen met je kijken wat goede stappen kunnen zijn om hier iets aan te proberen te veranderen. of eens met een ggz lijn bellen om puur en alleen informatie, is nog wat vrijblijvender. ook er met je ouders over praten is natuurlijk wijs, die kunnen je ook helpen.

ik heb dit ook weleens, ik MOET films bijvoorbeeld altijd chronologisch bekijken van mezelf en zit altijd helemaal te balen als dit niet zo is gegaan. heel irritant.
Ik kijk soms ook 10 keer in 1 minuut op de klok :s

Ga naar je huisarts voor een doorverwijzing naar de psycholoog, schaam je vooral niet! Zo’n man/vrouw helpt je te zoeken naar de reden en het oplossen. Vaak ga je dan ook in gedragstherapie

De meeste redenen van dwangneurose zijn:

• Traumatische en sociale ervaringen
  • Hersenbeschadiging (zeer zeldzaam)
  • Serotonine (is een soort stofje in je hersenen die tevredenheid maakt, als dit niet in balans is met de andere stoffen krijg je dwanggevoelens)
  • Erfelijkheid

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Anders kun je altijd nog google raadplegen!

had ik ook als kind - als ik een woord had gelezen ging ik tellen hoeveel letters het had en dan kwam daar een getal uit bijvoorbeeld 15 en dat getal had weer 8 letters en dat getal had weer 4 letters , en dan zo door , en dan met serieus elk woord. Ook trok ik haren uit en waste ik de hele tijd door mijn handen.

ik ben hier denk ik overheen gegroeid , maar misschien is het voor jou een tip om het er met je ouders erover te hebben , en naar de huisarts te gaan en eventueel als dit nodig is bij de ggz te gaan praten

succes !

ik heb 's avonds dat als ik tanden poets ik altijd 4 keer mn mond moet spoelen want 3 is ongeluksgetal…
en nog wel meer dingen

Ik weet niet maar bij mij is het niet zo heel erg dus ik kan er mee leven maar als het echt te erg wordt bij jou kan je naar je huisarts gaan of met iemand erover praten

Ik snap dat meerdere mensen dit natuurlijk hebben.
Maar het belemmert me echt in het leven. Bijvoorbeeld in het verkeer. Dan mag ik geen strepen aanraken. Of ik moet zorgen dat ik niet ingehaald wordt. Ik ben bijna een keer aangereden omdat ik een onverwachte bocht maakte…

Hallo meiden ik zoek voor mijn eindwerkstuk iemand met een dwangneurose voor een interview (mag anoniem natuurlijk) zou iemand die dit leuk lijkt contact met me willen opnemen?

hartelijk bedankt alvast!

Hallo meiden,
Ik herken mezelf in jou verhaal. Ik heb vanaf kleins af aan dwangneurose. ik ben geholpen bij kinderpsychiatrie wat mij heel erg geholpen heeft maar nou twee jaar verder begint het weer terug te komen (ik heb het dan ook in zware mate). ik heb dwanggedachtes en dwanghandelingen zoals: als ik een film aan het kijken ben en ik heb een zin niet goed gelezen ben ik de hele film aan het denken over die ene zin. ik voel vijf keer aan deuren als ik ze op slot doe. ik ben de hele weg naar mijn werk aan het denken of ik alles op slot heb (vaak zeggen mijn gedachtes dat ik alles nog open heb dus moet ik helemaal terug). als ik sms of app en er zit een foutje in verwijder ik het hele gesprek. als ik in een schrift schrijf en er een lelijke letter tussen staat scheur ik het blaadje eruit. als ik iets hards onder mijn rechter voetzool voel ga ik ook iets zoeken voor de linker. ik kan soms ook ineens aan mensen zitten omdat ik persee iets moet voelen. dit is maar een klein deel van wat ik allemaal doe en heb. enigse oplossing voor mij is met iemand praten die veel verstand heeft van dwangneurose! schaam je niet elk mens heeft een klein beetje dwangneurose in zch! :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face: ohh en ygb je mag mij wel intervieuwen!

Iedereen heeft idd wel iets, al is het maar heel klein. Het enige wat helpt: stop ermee. De dwangneurose versterkt de angst, voor mijn gevoel, wat de dwang weer verergert. Zeg het tegen iemand waarvan je denkt dat diegene het snapt (ouders, goede vriendin), dat scheelt al. En dan “gewoon” stoppen. De eerste dagen voel je je daar superslecht bij, en zal je misschien ook nog wel momenten hebben dat je denkt: “oh, zie je wel, dat ging mis en dat ging mis”, maar op den duur is het echt zoveel beter!

En als dit echt niet lukt, kan je natuurlijk een psycholoog om hulp vragen.

Herkenbaar. Ik moet elke dag als ik naar school fiets een bepaalde zin 3x achter elkaar zeggen, en als ik dat niet doe denk ik dat mijn dag een complete hel zal worden. Ik moet elke keer als ik het licht aan wil doen vervolgens nog 10x met het licht knipperen, en zo heb ik nog wel een paar van die dingen. Soms wordt het behoorlijk irritant.

Naar een psycholoog gaan die met jou aan de slag gaat om de dwangneurose te voorkomen. Een ergotherapeut kan dit trouwens ook! en dat wordt 10 uur vergoed door de basisverzekering!:slight_smile:

ik heb soms last van dwangmatig handelen, dan moet ik het geluid van mijn muziek bijvoorbeeld op even getallen zetten, oneven mag echt niet en daar voel ik me dan ook helemaal niet gemakkelijk bij. Ook mag ik niet over strepen lopen op een parkeerplaats maar moet ik wel normaal blijven lopen, heel lastig :stuck_out_tongue: En toen we nog een traphekje hadden dat steeds dichtklapte moest ik boven zijn voordat hij dicht was geklapt, dus rende ik binnen 3 seconden naar boven.

En ik heb ook hele rare wc gewoontes, ik moet altijd eerst de klep dichtdoen en dan handen wassen en dan deur open en dan snel doorspoelen en licht uit en zo snel mogelijk weg

maarja, zo zijn er nog wel meer dingetjes ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, er valt mee te leven haha

Ik heb er zelf ook last van, en vooral als ik het niet doe dat ik dan bang ben dat er idd iets gebeurd met dierbaren. Ik heb een avondroutine wat ik uitvoer voordat ik naar bed ga. Ik heb het niet in extreme mate dat het me bijv. in het verkeer belemmerd. Maar ik heb zo wel m’n routine’s maar eigenlijk ben ik dat al zo gewend dat ik er bijna niet meer over na denk.

Ik herken me hierin. Ik zelf heb altijd ook het gevoel als er iets gebeurt met mij of mijn dierbaren… Ik durf het niet tegen mijn ouders te zeggen. Zelf denk ik niet dat het echt dwangneurose is. Maar een iets mindere variant (begrijpen jullie wat ik bedoel?)

Ik heb er helaas ook last van, gelukkig minder erg dan toen ik klein was…

Ik ben destijds in behandeling geweest voor PDD-NOS en ze zeiden dat het daar ook mee te maken heeft. Maar ik heb er nu ook nog last van, aangezien het gewoon van die k*t tics zijn, zoals die psycholoog/arts zei. Ik vind het ook lastig, maar ‘‘doe’’ ik het zeg maar niet dan krijg ik zo irritante tinteling dat het alsnog ‘‘moet’’ zeg maar, ja raar ik weet…

Hai meiden,

Hebben jullie al wel eens gekeken naar de website van de ADF stichting? Daar omschrijven ze dwangneurose’s ook wel als OCD of OCD (obsessieve compulsieve stoornis). Misschien kunnen zij helpen!

Hey,
Ik herken me wel in jou verhaal. Ik had het niet heel erg, maar een periode dat het niet zo goed met me ging speelde dit heel erg op. Wat mij enorm heeft geholpen is dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/dwang-cd/1001004006175162/
Niet heel goedkoop, maar ik vond het erg goed