Dwangmatig bijhouden wat andere eten

Hi,
Het klinkt misschien stom, maar ik heb een soort obsessie.
Ik heb namelijk altijd de dwang om bij te houden wat andere mensen eten. Ik voel me beter als ik zie dat andere meer of ongezonder eten dan ik. heeft iemand dit ook en hoe kom ik er van af?
X

Ik let er weleens op ja, maar dwangmatig is niet!
Je moet niet onzeker zijn over wat je eet, je eet hoe je dat zelf wilt en hoeveel/weinig jezelf wilt!

Ik doe het ook heel erg, maar bij mij is het zelfs zo dat ik mensen aanspoor dingen te eten ( dus eigenlijk vet te mesten ) maar zelf eten, ho maar :frowning_face:
Ik zou ook niet weten hoe je er vanaf kan komen, dus zie dit maar als een upje.

Misschien proberen je meer te focussen op wat je zelf eet, en hoe gezond.
Als je weet dat dat goed zit, heb je misschien minder de ‘behoefte’ om jezelf te vergelijken met anderen.

Ik heb dat ook heel erg, maar ik loop nu ook ergens om van mijn eetproblemen af te komen. Wat coulditbeme doet doe ik overigens ook… maar ik weet niet hoe je er vanaf komt.

Ik heb dat ook wel een beetje nu je het zegt, maar ik heb er verder geen last van. Als ik bijvoorbeeld een koekje met chocola eet voel ik me redelijk schuldig maar als dan een vriendin van me een koekje eet met het dubbele aan chocola dan voel ik me beter omdat ik minder slecht eet dan haar. Heel vreemd eigenlijk…

Denk dat wel weer mensen dit hebben… Heb het zelf denk ik ook wel onbewust, maar als het echt ‘dwangmatig’ wordt zoals je zegt. dan weet ik niet zo goed wat je moet doen!

en dit herken ik ook ja! dat ik mensen aanspoor om vette dingen te eten

ik ben gelukkig niet raar nu ik lees dat meerdere het hebben.
maar ja, hoe kom je er vanaf?!

Ik wil niet lullig zijn hoor, maar dat is niet gezond…

ik weet het, daarom wil ik er ook vanaf :wink:

Oh wat irritant. Ik heb weleens eerder gehoord over mensen die dit hebben. Zelf helemaal geen last van, maar kan begrijpen dat het erg in de weg zit.
Enige tip wat ik kan geven is hulp zoeken en kijken of je iemand kan vinden die je er van af kan helpen… Geen idee wie of hoe eigenlijk.

Heb je considerd going to a therapist/dokter? Of wil je er gewoon zelf vanaf komen?

precies…

@Snoeszepoes
Ik wil er graag zelf vanaf komen

Heb ik ook. Niet dat ik het echt bijhoud, maar ik vind het gewoon een heel fijn gevoel dat ik de helft van het aantal boterhammen eet die mijn vriendin eet. Maar ja, dat is gewoon omdat ik redelijk dik ben.

Ik vind het alleen leuk om samen met anderen heel ongezond te eten, geen idee waarom, maar als ik met een vriendin allemaal ongezonde dingen eet vind ik dat prima, maar als ik het in mijn eentje doe voel ik me er wel slecht over. Maar ik word er niet blij van als anderen ongezonder eten dan ik, en ik hou ook niet bij wat iemand anders allemaal eet.

Ik heb het ook heel erg. Ik wil dat anderen met me mee eten of zelf heel ongezond eten want dan voel ik me beter. Als ik alleen ongezond eet dan voel ik me na het eten heel erg schuldig over wat ik gegeten heb.
Maar ik heb zelf ook een eetstoornis gehad en dit heb ik die tijd ontwikkeld, ben er van genezen alleen dit niet. Net zoals compenseren, dan ben ik ook nog steeds niet afgeleerd. Ik heb nooit 2 ongezonde dagen achter elkaar, ik zorg altijd dat ik de dag ná de ongezonde dag, gezonde dingen eet of desnoods dingen over sla. Ik denk ook niet dat ik dat ooit nog kwijt ga raken…

haha ik kijk daar wel vaak naar… en let erop… en spoor mensen aan soms… en vind het inderdaad leuk om me samen met een vriendin helemaal vet te mesten. maar of ik me eraan erger , nee.