Dwanggedachten?

Ik heb een probleem waar ik al heel lang mee zit en ik durf dit aan niemand te vertellen. Ik denk dat ik last heb van dwanggedachtes. Het gaat om het getal 4, alles moet ik 4 keer aanraken anders word ik helemaal gek en begin ik heel erg te stressen. In mijn hoofd maak ik sterretjes (een + en een x door elkaar zeg maar) en elk streepje moet 4 keer gemaakt worden anders voel ik me echt niet goed, ik heb speciale volgordes waarop ik die streepjes maak. Ik heb dit al 5 a 6 jaar. Ook heb ik heel erg de dwang om alles te organiseren en schoon te maken. Ik was heel erg vaak mijn handen anders voel ik me gewoon vies en word ik gek. Mijn kamer is heel erg schoon en netjes, en als ik ergens kom waar dat niet zo is word ik helemaal gek. Alles moet op kleur geordend zijn en symmetrisch liggen. Ook maak ik altijd planningen en heb ik een vaste routine in alles. Kan iemand mij helpen? Is dit normaal?

Het is in ieder geval niet ‘normaal’. :slightly_smiling_face:

Als je googled op dwangneurose komen die dingen die jij noemt wel naar boven. Tellen, ordenen, controleren, schoonmaken. Heel veel mensen hebben er wel een lichte vorm van. Als je er in je dagelijkse leven echt last van hebt of het neemt meer dan een uur in beslag per dag, dan zou ik er zeker wat aan laten doen.

Je kunt gewoon naar de huisarts hiermee, zij kunnen je doorverwijzen naar iemand die bijvoorbeeld met gedragstherapie jou helpt om het minder aanwezig te laten zijn. Ze denken echt niet opeens dat je gek bent geworden:P

Voortaan even een duidelijke titel kiezen (zonder hoofdletters)!

Naar de huisarts!

Als ik het zo lees zou het kunnen dat je obsessieve compulsieve stoornis hebt. Ik zou even naar de huisarts gaan, hij kan je dan doorverwijzen naar een psycholoog. Waarschijnlijk kan een psychotherapeut je helpen met behandeling en het is zelf te genezen (is niet makkelijk, maar het kan!) Succes!

dit lijkt me nogal neurotisch gedrag. wel goed dat je dat zelf weet en bereid bent eraan te werken. ik zou even contact opnemen met de huisarts.

Ik heb het ook, maar bij mij valt het nog wel mee. Ik check elke dag of alle deuren vast zijn, of het gasvuur uitstaat en of alle stekkers zijn uitgetrokken. Klinkt normaal, maar ik doe het 3 keer achter elkaar, anders gaat iedereen dood. Je kan bij een psychotherapeut terecht als je hier ècht zelf last van hebt.

Ga naar een psycholoog.