duurzaamheids topic

Hoi meiden!

Na enig zoeken heb ik op girlscene nog geen topic gevonden dat is gericht op duurzaamheid, terwijl het toch echt iets is wat tegenwoordig leeft in de maatschappij!

Zelf ben ik bijvoorbeeld actief in een coöperatief dat is opgericht door mijn vader. Dit coöperatief zet zich in om in onze regio zoveel mogelijk zonnepanelen op de daken te plaatsen. Ik vind dit erg leuk om te doen en vind het belangrijk om mijn steentje in zulke initiatieven bij te dragen! Zo mag ik over een paar weken op een beurs staan voor duurzaamheid initiatieven om ‘reclame’ te maken voor deze coöperatie.

Ik vind het belangrijk om goed voor de wereld te zorgen, maar ik ben benieuwd hoe jullie daarin staan!
Vinden jullie duurzaamheid zelf belangrijk? Hebben jullie thuis misschien ook wel zonnepanelen, of draag je misschien wel bewust ‘vintage’ kleding? Vind je dat de overheid geld moet vrijmaken voor duurzame initiatieven? Of misschien kijk jij wel heel anders aan tegen duurzaamheid?

Brand los, ik ben heel benieuwd!

Liefs,
Haasisdenaam

Nou ik vind dat hele global warming gedoe en dat wij dat veroorzaken bullshit, dus dat is iig niet iets waarom ik het zou doen.

Omdat het geld bespaart en het mileu schoner houdt vind ik wel een goed punt.
Ik vind dat het belangrijk is dat electronica die momenteel verkocht worden duurzaam zijn. Dit gebeurd gelukkig al wel vrij veel maar persoonlijk denk ik dat het beter kan.

Wij zijn met de hele flat aan het kijken naar het gebruik van zonnepanelen. Het is alleen jammer dat het nog zo duur is, zo is het niet bepaald toegankelijk voor mensen. Je moet blijkbaar eerst over een godsvermogen beschikken wil je geld kunnen besparen op die manier.

Ik vind het goed als mensen zich inzetten voor dit soort duurzame praktijken, maar ik geloof helaas niet zo in zonnepanelen. Het kost ontzettend veel energie om die dingen te maken, wat weer slecht is voor het milieu, en na een jaar of 30 (?) zit je weer met het afval van die dingen, en je gaat me niet vertellen dat het gemaakt is uit alleen maar milieuvriendelijke materialen.

^
Dit.
Plus dat als je ze aanschaft het ongeveer 15 jaar duurt voordat je het geld wat je hebt gestopt in de aankoop er pas uit haalt. Economisch gezien dus niet een geweldige oplossing…

Ik studeer aan Wageningen University en hier zijn ze heel erg bezig met duurzaamheid en gezond leven. Ik probeer sindsdien wel meer op de fiets te gaan, scheid mijn afval en ik woon in een ‘duurzame flat’. (ecodouche, lichten die automatisch aan en uit gaan, volgens mij gaan ze ook nog wat met zonnepanelen doen?)
Maar echt extreem, nee. Dit is alles wat ik eraan doe.

^ wat een bijzondere flat. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord, maar een tof initiatief. Heb je daar bewust voor gekozen, of was het toevallig dat die flat net duurzaam was?
UP! ik vind het heel leuk om te lezen hoe jullie hierover denken!

Mijn ouders hebben een paar jaar geleden samen met een aantal buren zonnepanelen gekocht. Volgens mij was het goedkoper omdat ze er zoveel tegelijk kochten, maar dat weet ik niet meer haha.

Het is natuurlijk wel zo dat ze voor afval zorgen en niet gemaakt zijn op duurzame wijze, maar ik denk dat misschien over een tijdje wel gebeurt. Zonnepanelen zijn natuurlijk een relatief nieuw idee.

Afgelopen zomervakantie ben ik in Zuid-Afrika, Botswana en Namibië geweest. Daar was een project gestart dat zonnepanelen aanbracht op zeg maar de “krotten” waar die mensen in woonden. Het was een soort ding dat water opsloeg, en de zonnepanelen boven op dat ding zorgde ervoor dat je het water kon koken en gebruiken. Daar schijnt de zon natuurlijk ontzettend vaak, dus ik vond dat echt een geweldig idee (:

Goed topic! Ik zou zelf graag wat bewuster met het milieu om willen gaan dan dat ik nu doe, vooral qua meer fietsen en afval beter scheiden (ook plastic bijvoorbeeld), dat komt er nu niet zoveel van…

Ik stem wel regelmatig GroenLinks en vind het belangrijk dat de overheid er iets mee doet, ook om het gewoon “normaler” te maken. Zou ook graag zien dat ze dingen als zonnepanelen en elektrische auto’s goedkoper zou maken bijvoorbeeld, zodat het wat toegankelijker wordt en meer mensen het kunnen nemen.

Ik probeer wel zuinig te zijn met spullen en doe bijvoorbeeld soms wel kledingruilen, al is dat ook gewoon voor het geldbesparen en de gezelligheid!

@findthehorizon Wat een super mooi project! Ik vind het leuk dat duurzaamheid dus niet alleen goed is voor de wereld zelf, maar ook mensen daadwerkelijk echt verder kan helpen. Win-win situatie :slightly_smiling_face:
@fantillusion Ik vind dat inderdaad ook best lastig, terwijl ik wel probeer zo bewust mogelijk te leven wat energie sparen betreft. Wat ik mezelf echt probeer aan te leren is om alle opladers altijd uit de stekkers te halen en alle lichten in huis uit te doen. Makkelijke dingen om te vergeten, maar daardoor wel zonde van de energie.

Ja daarmee probeer ik inderdaad ook wel een beetje op te letten. Ook was ik niet onnodig heet en hebben we een klokprogramma voor onze verwarming, dus hij brand meestal niet als er niemand thuis is. En als hij brandt ook maar 18 graden (zet hem denk ik zo eens per 2 weken een paar uur op 19 graden maar meer niet). En ik gebruik bijvoorbeeld niet teveel de droger.

Maar er staan helaas ook veel “slechte” dingen tegenover die ik wel doe zoals afval niet goed scheiden, vaak met de auto gaan - ok ik heb zelf nog geen rijbewijs maar ik kan ook nee zeggen - , lang douchen, etc.

Bij ons in de gemeente is het tegenwoordig een soort van verplicht om je afval te scheiden: we hebben een bak voor groenafval en restafval, ons papier en plastic wordt ingezameld en om de hoek zitten speciale bakken voor pakken, blik, kleding, glas enz. Ik denk dat het belangrijk is dat het voor mensen voor gemakkelijk wordt gemaakt om afval te scheiden. Omdat het bij ons allemaal zo gemakkelijk gaat, doet iedereen het ook. Iets waarvan ik vindt dat gemeenten daarin moeten investeren :slightly_smiling_face:

Zijn er misschien meer meiden met bespaartips? Of hebben jullie misschien zonnepanelen op het dak? Of júist niet? Indien jullie mogen stemmen, stem je dan ook juist op partijen die dit stimuleren of niet? Ik ben heel benieuwd!

UP

Ik probeer bewust te leven, als in: koop niets wat ik niet nodig heb (oke oke behalve nagellak) qua make-up, maar op wat ik heb, koop alleen kleren als ik het echt nodig heb of twee de hands. Probeer niet teveel afval te veroorzaken, dat soort dingen.

Oja, ik was 'm kleren nooit zo heet en hang ze altijd te drogen ipv droger. Lekker klein detail, maar toch, haha.

UP! Hoe denkt Girlscene over duurzaamheid?

UP

Mijn ouders zijn aan het kijken of ze het kunnen betalen om ze aan te schaffen!
Verder zouden we een zogenaamd ‘duurzaam’ huis hebben (al zijn we erachter gekomen dat de gebruikte materialen niet oke zijn)
ennnnn we gebruiken bijna nooit de auto (:
we hebben ook geen droger trouwens

Tof om te lezen dat jullie daar zo mee bezig zijn! Sta je hier zelf ook achter?

Ik ben er niet zo erg mee bezig, dat ik mijn leven veranderd heb ofzo, maar ik probeer wel aan kleine dingetjes te denken. Als ik ga winkelen neem ik een tas mee, zodat ik niet 100 plastic tasjes krijg en als ik plastic tasjes heb gebruik ik ze heel vaak, ik gooi ze nooit weg. Verder doen wij thuis aan afval scheiden en proberen we wel allemaal wat korter te douchen en lampen uit te doen als je niet in een ruimte bent. Ik koop sinds korte tijd veel meer kleding tweedehands/vintage en minder nieuw, ik heb gehoord dat dat ook beter is? En het allerbelangrijkste: Wij hebben thuis geen vaatwasser en drogen de meeste kleding in de tuin of aan een droogrek, de droogtrommel gebruiken we dus bijna niet haha.

Was jij ook niet diegene met dat duurzame idee om een school te openen of iets?
Wat was dat ook alweer? Wat is het geworden?

Ik doe ieder jaar mee met de voorleesactie op de Dag van de Duurzaamheid met mijn leerlingen.
Ik vind het belangrijk om hen mee te geven goed om het milieu te passen en ermee om te gaan ook al gebruiken we zoveel apparatuur.
Het is goed om te zien hoe kinderen daarmee omgaan.