Duurzaamheid topic

Hi allemaal,

De laatste tijd houd ik me steeds meer bezig met een beetje duurzaamheid, ik wil graag dat mijn toekomstige kinderen en kleinkinderen namelijk ook nog een leuke wereld hebben om in te leven. Nu ben ik al minder vlees gaan eten (mijn vriend wil niet helemaal stoppen) en let ik op de kleding die ik koop etc. Ook bestel ik bij webshops bijvoorbeeld niet 5 verschillende maten, omdat ik dan weet dat er weer zo’n autootje terug moet rijden en dit niet goed is.

Ik zag hier wel topics over maar die waren vrij oud. Vandaar dat ik een nieuw topic heb gemaakt.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Wat doe je al? Ik ben zelf nu aan het uitzoeken hoe ik mijn ‘voetafdruk’ kan verkleinen bijvoorbeeld. Ben erg benieuwd naar tips!

1 like

Hoi!

Ik ben zelf recentelijk ook mij meer gaan verdiepen in duurzaamheid. Ik let ook vaak op kleding die ik koop en praat veel met mijn vriendinnen over het stoppen van het kopen van fast-fashion en in plaats daarvan tweedehands te shoppen. Mijn eerste tip is om een keer een kijkje te nemen in een tweedehands boetiekje of winkel. Het klinkt muf, maar ik heb al meerdere keren een gloed nieuwe Fila trui of Tommy Hilfiger trui gescoord. Vooral de mannen-afdeling is een aanrader. :slight_smile:

Ook heb ik glazen rietjes gekocht. Heel goedkoop en simpel, maar ik heb nu al 2 jaar geen plastic rietje meer gebruikt. Ik kan ook aanraden een blokje zeep of blokje shampoo te kopen, in plaats van een fles. Ik gebruik op dit moment een blokje shampoo (Geen fles dus, te vinden bij de Kruidvat) van Garnier, die echt geweldig is!

Het zijn de kleine dingen die al een groot verschil kunnen maken. Minder de wasdroger aanzetten, maar gewoon kleding uithangen. Bamboe tandenborstels gebruiken in plaats van plastic. (Action, 4 voor 1 euro) De vaatwasser pas aanzetten als hij vol zit. Lampen uitdoen als je niet in die kamer bent. De verwarming niet te hoog en niet te lang aanzetten. De fiets pakken wanneer het kan (Ook goed voor de gezondheid) en vegetarische maaltijden voor familieleden en vrienden maken die vleeseters zijn (mijn favoriet) zonder het te zeggen… ‘Is dit echt geen vlees?’ Geweldige reacties komen daaruit.

Ik heb 1 vraag. Heeft er iemand ervaring met een menstruatie-cup? Deze schijnt ook heel goed voor het milieu te zijn en over het algemeen fijner te werken, alleen ik heb er nog nooit iemand uit mijn omgeving ooit over horen praten. Ik gebruik nu biologische tampons van het merk Yoni, ook een aanrader. :smiley:

1 voor 1 kleine dingetjes duurzamer maken, en voor je het weet is je voetdruk al een stuk kleiner. Succes iedereen met duurzamer worden!

1 like

^^Ik gebruik sinds kort een menstruatiecup Het is echt wennen vind ik, met inbrengen zit je in een nog iets moeilijkere positie dan een tampon. Ook voel ik het bloed (lekker TMI) naar “beneden glijden”. Dus daar ben ik nog niet helemaal over uit of ik de cup ook echt fijn vind.

Voor de rest ben ik niet heel erg met duurzaamheid bezig, behalve de standaard dingen als afval scheiden, lampen uit als ik er niet ben, zo weinig mogelijk de verwarming aandoen en sinds een jaar bijna ben ik het huis uit en eet ik ook af en toe vegetarisch vlees, dat deden wij thuis nooit. Ook werd thuis vaak restjes weggegooid, maar ik eet hier vaak 2 dagen achter elkaar hetzelfde, maar dat heeft misschien ook te maken met student zijn :")

dank voor je reactie over de cup! Ik had al meegekregen inderdaad dat het ongemakkelijk is met inbrengen. Ik ben ook pas een paar jaartjes ongesteld (Was pas laat voor het eerst ongesteld) en daarom denk ik dat ik de menstruatie cup in mijn achterhoofd houdt maar nog niet ga kopen en gebruiken.

Goede tips @Alayah03 !
De meeste tips pas ik inderdaad ook al toe. Toch ben ik elke keer weer aan het kijken hoe ik de wereld een beetje beter kan achterlaten voor mijn kleinkinderen (als die er ooit komen)…

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wel graag meer aan duurzaamheid zou willen doen, maar dat dit toch moeilijk is. Ik ben namelijk net gescheiden en ik heb 2 kinderen die ik moet onderhouden van 1 loon. Dus geld om te steken in zuinige dingen is er niet.

Ik probeer al wel meer de kinderen met de fiets naar school te brengen bijvoorbeeld. Of af en toe te koken zonder vlees. Maar in praktijk blijkt dat soms toch lastig.

Ook geef ik geld aan het goede doel. Doen jullie dat ook wel eens, doneren aan het goede doel voor het milieu? Ik denk dat ieder steentje daar aan bij kan dragen.

Groetjes Anita

Hi @Anitaatje12, sorry voor mijn late reactie. Ik ben even druk geweest met de verbouwing waar wij ons op dit moment in bevinden. Vandaar even wat minder actief geweest op dit forum

Leuk om te horen dat je ook probeert om zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Ik snap uiteraard je situatie en dat dat niet de makkelijkste situatie is om ook nog eens op duurzaamheid te focussen. Het steunen van goede doelen is een hele goede keuze, maar die hoeven niet per se bij te dragen aan de duurzaamheid.

Zelf heb ik mij 6 maanden geleden aangemeld voor het e-book van adopteer regenwoud. In dit e-book worden een hele hoop tips gedeeld waarmee jij duurzamer kunt leven. Veel van deze punten zijn in het dagelijkse leven toe te passen, dus zeker de moeite waard om een te bekijken.

Geen probleem hoor Esther! Ik heb zelf nog wel wat onderzoek gedaan en een aantal verschillende blogs gelezen. Ik heb hier vooral een aantal tips uit kunnen halen die ik ook direct al kon gebruiken/toepassen. In de toekomst wil ik hier nog wel verder ingaan, maar op dit moment wil ik het even op dit niveau houden. Ik ga het e-book nog wel even downloaden, zodat ik deze in ieder geval heb!

ik ben er ook veel mee bezig, maar inderdaad (zoals Anita al zegt) het is soms best ‘duur’ om duurzamer te leven. wij rijden sinds kort elektrisch, ik koop zo veel mogelijk biologisch en we eten minder vlees, gooien sowieso geen eten weg, gaan met de auto op vakantie i.p.v. vliegen en kopen allebei goede kleding die lang mee gaat (en lang mooi/hip) blijft. ook houden we apps in de gaten voor tweedehands dingen of dingen die anders weg gaan. de menstruatiecub gebruik ik ook, ik heb er wel positieve ervaringen mee. het is wel zeker wennen en het leeggooien is inderdaad niet de fijnste bezigheid!