Durf niet te stoppen met opleiding

Hee,

Ik ben dit jaar net begonnen met een opleiding. Alleen krijg ik steeds meer het gevoel dat
dit eigenlijk niet de opleiding is waar ik de rest van mn leven werk mee wil gaan doen.
Maar ik durf niet tegen mn ouders te zeggen dat ik misschien wil stoppen, omdat het dan veel geld heeft gekost voor niks, en de studiefinanciering vervalt dan volgend jaar als ik een andere opleiding doe. :frowning_face:

Ik zou als eerste een afspraak met je studieadviseur maken. Je studieadviseur kan je advies geven over wat de opleiding verder inhoudt, en hoe het zit met regelingen van studiefinanciering. Misschien kan je dit jaar nog ergens anders instromen bijvoorbeeld? Ik weet het niet, maar dat soort dingen kan je met je adviseur overleggen.

Volgens mij krijg je geld terug als je voor februari stopt (als die regel er nog is) en ik dacht dat als je al studeerde datjet dan niet bij die studenten hoorde die alleen een lening kunnen nemen. Maar dat weet ik niet zeker eerlijk gezegd. Maar ik denk wel dat je het tegen je ouders moet zeggen, want het werkt ook niet als je een opleiding doet die je niet leuk vindt, dan wordt het alleen maar moeilijker door en misschien doe je dan zelfs langer op de opleiding en dat kost ook geld. Misschien kun je anders wat bijdragen?

Jaa klopt het geld krijg je terug als je voor februari stopt. Als je al studeert en de lening dan niet voor je geld zou wel heel mooi zijn! Ik zal dat even gaan nazoeken.

Als je in februari met een nieuwe studie start krijg je ook nog stufi, de nieuwe wet gaat pas in september in. Als je de studie nu al niks meer vindt, kan je beter stoppen aangezien je het dan waarschijnlijk ook niet tot het eind gaat halen en dan heb je 4 (?) jaren verpest.

Vanaf het moment dat je stufi aanvraagt, heb je volgens mij gewoon 4 jaar recht op stufi. Dus als je daar maar een half jaar gebruik van maakt, heb je nog 3 en een half jaar stufi.
Als je echt zeker weet dat je deze opleiding niet wilt doen, stop ermee. Het heeft geen zin om een opleiding af te ronden, als je de eerste maanden al niet leuk vond. En ik zou het echt vreemd vinden als je ouders kwaad zouden worden, omdat je wilt stoppen met je opleiding. Er zijn echt zoveel mensen die verkeerd gekozen hebben. Ga wel even praten met een decaan of zo.

Wanneer je zeker weet niet door te willen met de opleiding kun je het beste zo snel mogelijk je studiefinanciering stopzetten en je uitschrijven. Je krijgt namelijk een bepaald aantal maanden basisbeurs (voor vier jaar studie) en als je nu een aantal maanden eigenlijk voor niets ingeschreven staat krijg je aan het einde van je volgende opleiding minder lang studiefinanciering! Je hebt de basisbeurs gekregen dit jaar dus zolang ze dat ook niet gaan veranderen behoud je nog de andere maanden basisbeurs voor je volgende opleiding. De lening is alleen voor alle studenten die nog nooit basisbeurs hebben ontvangen volgend schooljaar.

Ga zo snel mogelijk een gesprek aanvragen met een decaan om je opties te bespreken. Hij/zij is van alle regels op de hoogte en kan je het beste helpen.