Durf niet te stoppen met mijn studie

Beste dames,

Ik ben dit jaar begonnen aan de studie bedrijfscommunicatie in Nijmegen, maar ik
merk dat het niet is waar ik verder mee wil gaan. Je kon bij deze studie ook een taal kiezen,
ik heb Duits gekozen, en ik merk dat ik alleen de Duitse vakken ontzettend leuk vind.
Ik durf alleen niet de stap te zetten om van mijn studie af te gaan, omdat ik niet weet wat ik dan moet gaan doen.
Ook durf ik het niet, omdat ik dan iedereen moet gaan vertellen dat ik een foute studiekeuze heb gemaakt. Voelt alsof ik heel erg gefaald heb en ik denk echt dat ik mensen ga teleurstellen. Zie ertegenop dat ze allemaal vragen aan me gaan stellen. Dit beangstigt mij enorm.
Ik zit dus een beetje vast . .
Heeft iemand tips voor me wat ik in dit jaar kan gaan doen? Of nog andere tips…

Groetjes Saar.

Kijk rond naar andere studies, ga testen doen en eventueel werken
Misschien Duits lerarenopleiding iets voor je? Of gewoon studie Duits in het algemeen?

Ik herken je verhaal wel. Ik ben 3x gestopt met studie en ben nu met vierde studie bezig. Af en toe is het wel vervelend om het weer opnieuw uit te leggen en vragen over te krijgen terwijl ik het er liefste niet over heb

[i]ik ben ook gestopt met mijn studie… ben ook nog geen nieuwe begonnen omdat ik juist niet weet wat ik wil doen.
Al ben ik wel van plan volgend schooljaar een nieuwe studie te doen.

Als je zeker weet dat je er later niks mee wilt doen, zal ik als ik jou was toch stoppen. Het gaat wel om je baan later wat je nog een hele tijd moet doen.
Ik heb zelf liever n baan waar ik plezier in heb, jij vast ook lijkt me?

En gefaald heb je zeker niet, zijn zoveel mensen die verkeerde keuzes maken.
Je komt er meestal ook pas achter als je ermee bezig bent… Helaas…
Maar volg je hart! Komt allemaal wel goed. Ze kunnen je op school ook beroepstesten aanbieden. kreeg ik ook (: al hielp dat bij mij niks… misschien voor jou wel :grin:

En wat je dit jaar nog kan doen… hmm werken? meer tijd besteden aan je hobbys?
ik sport nu veel. Omdat ik toch veel tijd heb.

veeel succes! X[/i]

Tuurlijk heb je niet gefaald. Niet zo denken! Je hebt gewoon een verkeerde keus gemaakt, meer niet. Zeg tegen je ouders dat je school niet leuk vindt en dat je iets anders wilt. Ga ondertussen vast opzoek naar een andere studie en stop ook echt, anders krijg je straks een studieschuld.

Natuurlijk heb je niet gefaald. Iedereen maakt fouten en jij ook. Het is een beetje onderzoeken wat je wilt en dit is niet wat je wilt. Ik denk dat het ook niks voor je is als je straks 4 jaar verspilt hebt, denk dat je er dan heel erg spijt van hebt. Ik heb ook er aan zitten te denken om te stoppen met mijn opleiding, maar omdat ik in mijn laatste jaar zit doe ik dat niet, maar hier heb je natuurlijk niks aan.

Hee, ik ben dit jaar ook begonnen met bedrijfscommunicatie in Nijmegen. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Oke sorry, offtopic.

Ik sluit me hier helemaal bij aan (:

En maak je niet nu alweer druk om wat je dan moet gaan doen. Als dit niks is, moet je hier in ieder geval mee stoppen. Daarna heb je tijd genoeg om te kijken wat dan beter je past en dan vind je vast weer iets :]

Als je zeker bent dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt zou ik met de decaan een gesprek aanvragen.
Hij/zij kan je verder het beste adviseren. Sowieso voor 1 februari doen, anders heeft het gevolgen voor je stufi.
Sommige studies starten ook in februari, misschien weet je dan al wat je liever doet. Lerarenopleiding Duits misschien?

Dit. Plus ik ben een aantal weken geleden ook gestopt en totaal geen spijt van. Ik was bang dat mensen mij raar vonden, omdat ik ging stoppen. Maar dat viel reuze mee. Ook had ik het gevoel dat ik faalde en ook dat was niet waar. Dus ik raad je echt aan om te stoppen als deze studie niet aansluit bij je interesses.

Een foute studiekeuze maken gebeurd heel vaak hoor, niks raars eigenlijk… Beter zo dan dat je je studie met tegenzin afmaakt en een diploma hebt voor iets wat je niet echt aanspreekt…

Een vriendin van mij had dit ook en is naar het studie switch event geweest bij Fontys in Eindhoven. Dat scheen heel interessant te zijn, zij had daar ook wat aan. Misschien kan je daarover even informatie opzoeken op internet. - en als er al een speciaal evenement voor is geeft dat ook wel aan dat heel veel mensen dit probleem hebben :slightly_smiling_face:.

je kan allemaal tests doen die opleidingen aangeven of de richting die jij leuk vind, en kijk een beetje rond. maar waarom zou je een opleiding volgen die je niet gelukkig maakt? dan zijn het uiteindelijk alleen maar weg gegooide jaren. het is ook heus niks geks, ik zit zelf ook op een opleiding en ik heb ook al zoveel mensen van de opleiding zien gaan, zelfs nog aan het einde van t tweede jaar van de opleiding. ze zullen je heus wel begrijpen.

Inderdaad. Er zijn niet veel mensen die in 1 keer de juiste studie kiezen. Heel veel redden het eerste jaar niet omdat het de verkeerde keus was.

Bedankt voor iedereens reactie! Doet me goed om te horen :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face: xxx

Ik heb hetzelfde gehad, heb er echt weken meegezeten om het bijvoorbeeld aan mijn ouders te vertellen. Maar ik ben uiteindelijk zo blij dat ik het gedaan heb, de studie die ik nu toe past veel meer bij me. Dat is een veel beter en fijner gevoel :grinning:

Het is helemaal niet erg dat je de verkeerde keus hebt gemaakt! Ontzettend veel studenten veranderen van studie.

Waar je wel op moet letten, is dat eigenlijk vrijwel geen enkele studie perfect bij je past. Mensen die ALLES aan hun studie leuk vinden, zijn zeldzaam. Maar jij geeft aan dat je eigenlijk alleen het taalaspect leuk vindt van je studie, het kan dus best zijn dat een taal beter bij je past.

Ga geen overhaaste beslissingen nemen though. Dit jaar ben je toch al ‘kwijt’ tenzij je in januari in wil stromen in je nieuwe studie. Ga dus gewoon wat meeloopdagen doen voor studies die je leuk vindt, en vraag ook eens aan ouderejaars wat zij nu van jouw huidige studie vinden. Misschien vind je het nu ook wel niks omdat het nog te inleidend en vaag is, maar wordt dit minder naarmate je dieper op de stof ingaat.

Het is misschien moeilijk om zo te denken, maar jij moet deze keuze maken voor jezelf en niet omdat andere mensen er ‘dit en dit’ van zullen denken/vinden/zeggen.

Kijk ook naar de lange termijn…
Wat heb je liever? Dat je je nu een tijdje minder voelt omdat je gestopt ben, maar dat je hierna wel een studie kan gaan doen die helemaal bij je past, óf dat je over 2 jaar nog steeds deze studie doet, maar je ongelukkig bent, en dat je deze studie bent blijven doen omdat je anders van jezelf vindt dat je gefaald hebt en bang was voor de reactie van anderen?

Ik snap heel goed dat het moeilijk is, maar probeer een beetje schijt te hebben aan al die mensen met vragen. Ze zouden ook trots op je kunnen zijn dat je besloten hebt om eerst beter na te denken over wat je écht wilt gaan doen!
en wat is nou één jaar op een mensenleven?

Kortom, denk goed over deze beslissing na, en luister goed naar je gevoel. Die heeft het meestal aan het rechte eind.