Durf niet meer te paardrijden...?

vorige week ben ik van mijn paard (rijdpaard, geen eigendom van mij zegmaar.) afgevallen. dat kwam omdat hij steeds bokte enzo, ik heb van andere mensen gehoord dat er bijna elke les wel iemand af viel door zijn gedrag. nu moet ik morgenochten er weer op rijden, en dat durf ik eigenlijk niet, maar ik moet wel, omdat we een tienrittenkaart hebben gekocht en als je afbelt word een les doorgestreept en kost dus geld, dus ik moet wel. En ik wil dat paard eigenlyk niet in de steek laten, want als hij los staat is hij wel heel lief. (bij het borstelen enzo, wat ik morgen ook moet, doe hij heeeel vervelend ook.)
maar weten jullie dus iets te doen? om minder bang te worden ofzo? want ik heb er al de heleweek buikpijn van de zenuwen van…
xx

praat anders even met je instructrice. misschien mag je op een ander paard?

Gewoon er op gaan rijden morgen, probeer je niet al te druk maken. Je overwint je angsten door het (nog) eens te proberen…
Ik ben ook vaak (en hard) genoeg van paarden afgedonderd, maar als je het blijft proberen gaat je angst vanzelf wel weg.

Gewoon doen joh.
Ik ben de tel letterlijk kwijtgeraakt van hoe vaak ik er wel niet afgevallen ben.
En een tijdje durfde ik ook niet meer op mijn eigen pony, dus…

Haha ik weet nog toen ik de eerste keer van een pony gevallen was, dat was op een soort spellenmiddag, en ik moest nog de hele middag blijven, vréselijk vond ik het! Maar je moet het inderdaad weer proberen, dan overwin je je angst. Ik ben ook echt al vaak er vanaf gevallen, en ook hard, maar je moet gewoon doorzetten, dan valt het allemaal wel mee :slightly_smiling_face:

gewoon weer erop gaan.
Je weet wat hij nu doet.
Dus hou je benen aan zijn/haar buik.
En wees altijd klaar voor de bok.
achterover leunen, niet voorover dan val je JUIST.
hakken omlaag en naar achteren.

welke manege rij je trouwens ?

Echt gewoon doen!
Niet aan denken en zelfvertrouwen hebben!
Als je instructrice jou op dat paard zet,
heeft zij (neem ik dan aan ;p) genoeg vertrouwen
dat je dat aankan. :wink:
Ik reed ooit op een paard die ik super veel reed,
en die gooide zóveel mensen eraf, maar dat betekent
niet dat hij jou er ook afgooit!
Natuurlijk kan ie het proberen etc, maar zij rijden ook weer heel
anders dan jij, dus dat reageert ook weer anders op elkaar allemaal. ;p
Het paard op de ruiter en de ruiter op het paard.
Dus…ik hoop dat je er wat aan gehad hebt!
(mocht ie heel vervelend gaan doen, voltes rijden, overgangen maken,
tot ie d’r gek van wordt en vergeten is dat hij wilde bokken ;p)

gewoon doen, anders blijft je angst. ik ben ook vaak genoeg van mn pony afgevallen, maar ik ben nu eigenlijk nooit meer bang. wat ik een poos wel snel was! door dat mijn pony er ook vaak vandoor ging en flink gek deed is mijn houding beter / steviger geworden. nu doet hij -bijna- nooit gek meer, omdat hij weet dat ik de baas ben. gewoon doorzetten & je angst overwinnen dus!

ik kan niet op een andere paard, want de rest zijn pony’s en te klein voor mij… (echtkleinepony’s)
en, tis niet alleen bokken, ook keihard de bak door galopperen enzo. op slaan naar de andere pony’s…

Kun je niet vragen of je op een ander paard mag rijden?
maar eigenlijk zou je nu JUIST op dat paard moeten, dan vraag je maar of iemand je vast wil houden d.m.v halstertouw aan hoofdstel.
Eigenlijk had je er direct weer opgemoeten, kom je het snelst over je angsten heen.

Ooit was er bij ons een nieuw paard op de manege, en ik mocht hem gezellig uit proberen. Nou, daarna is dat rotbeest direct weggegaan.
Ben er in éen uur wel 4/5 keer afgevallen, liep te bokken en te stijgeren dat beest.
Ging de intructrice erop, viel er ook bijna af. Maar omdat ik zo bang was voor dat beest werd ik vrijwel gedwongen er weer opgezet. Hebben ze me wel vastgehouden. Gewoon rondje stap, rondje draven en rondje galop. Daarna los uitstappen. Was ik direct weer over mijn angst heen.

Dus gewoon vragen of iemand met halstertouw ernaast wil lopen!
Oh, nog even; ga met vertrouwen het paard op. Als hij merkt dat je bang bent gaat hij juist lastiger doen!

@carlisle;
je moet zelf leren rijden zei ze, dus niemand mag ernaast lopen. :S

Geef ik haar ook wel gelijk in. Maar als jij ‘doodangsten’ om het maar even zo te zeggen, om dat paard weer op te gaan…
Misschien is zij nu wel zo ervaren en alles, dat zij niet meer bang word als ze van een paard afvalt, maar jij word daar nog wel bang van!
Kan ze wel rekening mee houden. Desnoods doe je 't stappen alleen, gaat er met draf naast je lopen ofzo.
En vraag of je galop alleen mag doen, en dan niet de hele bak door galloperen, maar gewoon voltes rijden.
Net zoals hierboven gezegt word. Gaat hij minder snel bokken en heeft hij de kans niet om de hele bak door te sjezen.

En alleen als in;
niet met alle paarden tegelijk.

op welke manege rij je ?

maar ze heeft je er opgezet, omdat ze vind dat je goed kan rijden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[quote author=xALLSTAR link=topic=151550.msg5198615#msg5198615 date=1271440271]
op welke manege rij je ?

maar ze heeft je er opgezet, omdat ze vind dat je goed kan rijden.[/quote]
Houd dat maar in je hoofd.
Geeft jou vertrouwen, dat straal jij weer op je paard af!

Ik zou er gewoon op gaan! En je moet ervoor zorgen dat je niet zenuwachtig of gespannen bent want dat voelen ze en dan worden ze zelf ook onrustig. Als hij vervelend doet meteen aanpakken want dan probeert hij je uit en dan weet hij meteen waar hij aan toe is. :’) succes morgen!

als jij bang bent, voelt je paard dat aan. dus word je paard dat ook!

nou, echt goed rijd ik niet, maar ook niet heel slecht.
ik rijd nog niet zo lang, en heb daarom nog niet zo’n stevige zit…
(en ook geen harde corrigerende stem…)

@starfall;
ja dat was het ook,
dat paard is nieuw, en zit in zijn uitproberende periode ofiets. maar toch vind ik het eng…

maariedereen hier heel erg bedankt alvast!

Ik vorige week ook.
Ik zat op een paard.
en dat paard reedt al in de les voor mij mee.
ik liep naar dat meisje, en vroeg of ze het leuk had gehad(ze gingen naar buiten)
nou hij was heel druk en hij liep helemaal achteraan en was naar voren gerent voorbij de groep. en bokte enzo. vanalles zei ze tegen mij.
ik zo: Ohh.
nou we gingen naar buiten.
hij deed niks
dat kwam omdat ik wist wat hij zou kunnen doen.
ik hield hem in, hakken goed omlaag, iets meet achterover leunen, teugels goed kort.

dik levensverhaal van mij :grinning:

maar ik rijdt op het twence ruiter centrum in oldenzaal.