Dun

Hoi,

Ik ben een meisje van 15 jaar ( 7 okt) en ben heel dun. Ik wil dus graag aankomen. Ook ben ik nog nooit ongesteld geweest, nu ben ik dus bang dat dat komt doordat ik zo dun ben. Zou dat zo zijn? Nu is mijn vraag; heeft iemand simpele tips om aan te komen? Voornamelijk mijn bovenbenen. Als ik op andere topics kijk zie ik wel tips, maar dan; eet veel “recept” maar ik woon gewoon thuis dus kan niet iedere avond een speciaal gerecht koken. Daarom dus “simpele” tips. Ik hoop dat jullie een paar weten. X

Btw; het zit wel wat in de familie

Ik ben ook pas op mijn 15e ongesteld geworden hoor :slightly_smiling_face: Maar hoe veel weeg je en hoe lang ben je dan? Kun je niet wat meer eten dan? Bijvoorbeeld dat je simddags 3 boterhammen eet ipv 2? Ik weet niet wat en hoe veel je normaal eet?

Ik snap dat je niet je eigen gerechten kunt maken, maar je kunt misschien wel meer opscheppen? En meer tussendoortjes helpen ook natuurlijk. Ik zou dan vooral voor tussendoortjes met veel eiwit en (onverzadigd) vet gaan!
Maar misschien heeft het feit dat je nog nooit ongesteld bent geweest niks te maken met je gewicht hoor, sommige meisjes zijn gewoon wat later :slightly_smiling_face:

Ik had hetzelfde probleem, alleen was ik dan wel al eerder ongesteld. Ik ben vooral aangekomen door veel tussendoortjes en vreetbuien denk ik; zo ben ik afgelopen jaar bijna 10 kilo aangekomen.
Ik ben nog steeds dun, maar niet ‘griezelig dun’ meer, en dat is heel fijn. :slightly_smiling_face: Hopelijk heb je hier wat aan, succes!

Het kan genetisch zijn. Ik ben namelijk ook dun gebouwd. Ik eet ontiegelijk veel, maar kom niet aan.
Mijn tips zijn; eet gezond, gevarieerd en voldoende.
En als je echt zorgen maakt, ga naar de huisarts. :wink:

Kan je eens een lijstje maken met wat je (ongeveer) op een dag eet (+hoeveelheden). Dan is het makkelijker je wat tips te geven!

Wat ik eet:
Sochtends: 1 stukje brood (heb sochtends niet veel honger en weinig tijd)

  • 1e pauze school: koekje
    -2e pauze school: 2 stukken brood
  • als ik thuis kom, hangt er vanaf hoelaat, moet halfuur lang fietsen naar huis: ook iets van een koekje, wat chocola, crackers of soms tostis

(Soms eet ik tussen “als ik thuis kom” en avondeten ook nog wel iets kleins)

  • half 6 ongv etenstijd, wat de pot schaft😋
  • een uur of half 9 weer iets van koekje , chocolade en stuk fruit

Gedaan :blush::point_up_2:t4:

:point_up_2:t4::blush:

Je eet gewoon veel te weinig voor een meisje in de groei

Probeer noten, zaden, bananen, avocado’s als extra bij je lunch te nemen.
Probeer eventueel een ander ontbijt. Ik kan ook niet goed eten 's ochtens maar sommige dingen vind ik erg lekker
Ik maak soms als ik echt goed moet eten op een dag 's avond iets klaar. Zo eet ik weleens een wrap met feta, sla, (rosbief/carpacchio*) en zaden. Het is niet een sterke smaak, eet makkelijk weg en je hebt weer wat binnen

*ik probeer de laatste tijd de flexitarien dus ik eet als ik iets zelf maak geen vlees meer. Maar omdat jij in de groei bent raad ik je dit wel aan.

Ik ben ook slecht in eten als ik net op ben, dus ik smeer altijd extra brood voor onderweg (vroeger at ik vaak 1 boterham op de fiets, nu ontbijt ik vaak in de bus pas echt).
In plaats van brood ben ik als ontbijt voor thuis yoghurt gaan eten met fruit en cruesli er doorheen. Vooral Turkse yoghurt heeft veel eiwitten en (onverzadigde) vetten, maar het is ook wel erg dik, dus ik meng er dan wat water doorheen zodat het makkelijker mengt met het fruit en de muesli en ik het sneller kan eten. Daarna eet ik dus altijd nog minstens 1 boterham.

Verder heb ik altijd sultana’s en/of mueslirepen en fruit bij me die ik dan tussendoor eet. In de pauzes (ook de kleine pauze) eet ik 1-2 boterhammen en vaak op de weg naar huis of vlak voor vertrek ook nog een boterham als ik er 1 over heb, of anders fruit, sultana’s of muesli. Ik voel me snel slap dus als ik moet fietsen zorg ik van tevoren dat ik in ieder geval genoeg snelle suikers binnen krijg.

Misschien kun je proberen het er met je ouders over te hebben als je er echt zo erg mee zit. Dan kan een van je ouders misschien mee naar de huisarts als je daarheen wilt. Maar ze kunnen je misschien ook helpen door iets extra voor je te koken 's avonds, zodat je dat mee kan nemen voor tussen de middag?
Succes in ieder geval! :slightly_smiling_face:

Bedankt iedereen :kissing_heart: