Dummy's / art journal etc

Haii,

Ik wil heel graag een dummy kopen, maar ik weet niet waar ik er een kan kopen, welke en wat het handigst is!
X

Ligt er een beetje aan wat je ermee wil doen. Als je er in wil werken met (water)verf, alcohol markers, fineliners etc kan je het beste een Multi purpose dummy kopen, die hebben vaak wat dikker papier. Zo’n 110 gram is fijn, maar hoe dikker hoe rechter het papier droogt. Ik vind die van Winsor&Newton heel fijn. Heel veel youtubers hebben het over Canson, maar die kan je in Nederland nog niet zo veel vinden.
Als je er alleen potlood in wil gebruiken heb je ook zat schetsboeken. Moleskine is hier denk ik beter voor? Ik heb die nog nooit zelf gebruikt maar het papier lijkt me te dun voor waterverf en het is heel populair.

Dan heb je ook nog de keuze tussen ringen en gewoon gebonden achterkant. Ringen is vooral handig om af te scheuren en je loopt er minder risico op super dikke vouwen. Ik vind gebonden met een hardcover het fijnste, dan heb je niet persé een tafel nodig.

Kan je kopen in kunstwinkels. Ik zou niet naar bruna, bijenkorf of flying tiger gaan ofzo, omdat ze daar of slechtere kwaliteit hebben, een duurdere prijs of omdat je niet kan voelen hoe het papier is.

Kijk maar maar op fonq, kan je echt super goeie bestellen! Ik spreek uit ervaring, zeker als je een nodig hebt voor je study

Ik heb mijn Dummy gewoon bij de boekenvoordeel vandaan. hier heb je verschillende formaten. het is gewoon een dik boek met harde kaft en het papier aan de binnen kant is goed genoeg voor mij. ik verf er in, maar ik teken en plak er ook in. eigenlijk doe ik er bijna alles in, en ik ben nog steeds tevreden ermee.
ik heb een A4 formaat en volgens mij was dat iets van 5 euro ofzo

De dummy’s van de boekenvoordeel zijn inderdaad superfijn en niet duur! Het papier is ook heel fijn om op te schetsen en als je met potlood tekent kun je dit mooi uitvegen wanneer je een schaduw wilt maken.
De grote (A4 formaat) valt op gegeven moment wel een beetje uit elkaar wanneer je deze vaak meezeult en er ook veel dingen in plakt.
Met de kleinere heb ik tot nu toe nog nooit problemen gehad!

Ik vind zelf moleskines heel fijn omdat je die met 165 grams papier hebt!

Ga eens bij Flying Tiger kijken, als je er een in de buurt hebt tenminste. Ze hebben ook allemaal van die art dingen en super goedkoop! Daar heb ik ook mijn dummy vandaan :slightly_smiling_face:

Ik raad die van de boekhandel ook aan. Duurderen hebben vaak wel heel fijn papier, maar voor allerlei schetsen en probeersels vind ik de boekhandel exemplaren goed genoeg.

https://puu.sh/wKhk9/d03a825e6d.png

Deze gaat al enkele jaren mee en heeft behoorlijk wat mishandeling doorstaan :’)