Duits voor Economie?

Ik heb net even met de zoekmachine gezocht en volgens mij was er nog topic over dit onderwerp aangemaakt. Als ik er toch overheen heb gekeken, sorry!

Ik vroeg me af wat jullie nou vinden van de uitspraak dat als je economie kiest, je ook meteen Duits in je pakket moet kiezen. Ook op school is het argument van de meeste Duits docenten waarom je Duits zou moeten kiezen ‘omdat je er later mee de economie in kunt’. Nou vind ik dit zelf echt totale onzin, want tegenwoordig ligt de wereldeconomie meer in handen van China en India etc. dan in Duitsland. En die mensen daar kunnen toch ook geen Duits…?
Maar ja misschien heb ik het wel helemaal fout, vandaar dat ik graag jullie menen zou willen weten. :slightly_smiling_face:
Dus, vinden jullie dat Duits echt een hele grote toegevoegde waarde heeft als je later iets met economie wilt doen?

Ik denk niet dat het noodzakelijk is. Ik zit zelf op een economische richting en heb geen Duits in mijn vakkenpakket.

Als je toch een taal moet kiezen heb je in die zin over het algemeen meer aan Duits dan aan Frans, maar dat ligt ook maar net aan het bedrijf waar je later terecht komt. Als jij niet goed bent in Duits of er totaal geen zin in hebt zou ik het gewoon lekker niet kiezen. Het is toch niet zo dat je een taal heel goed leert op de middelbare school. Als je echt de economische kant op wil kun je beter M&O erbij nemen.

Zoals Uncommonhearts al zei, volgens mij is het niet noodzakelijk. Zelf doe ik E&M met Grieks en Latijn (en oh wat baal ik ervan dat ik geen Frans en Duits erbij kon kiezen) en wil ik bedrijfskunde doen. Daar heb je voorzover ik weet niet per se een moderne vreemde taal nodig.

bij ons hebben ze dat niet gezegd haha. En ik heb wel economie en geen duits. Volgens mij is het ook niet echt nodig. Het ligt er alleen dan aan wat je wilt gaan doen denk iik.

Lijkt me niet noodzakelijk. Ik kan niet helemaal opmaken of je moet kiezen tussen Frans of Duits? Zo ja en je weet dat je later iets met economie wil gaan doen, zou ik wel voor Duits gaan. Op mondiaal niveau is bijvoorbeeld China een grote speler ja, maar Duitsland is nog steeds het land waar Nederland verreweg het meest naar exporteert. Lijkt me in dat opzicht nuttiger dan Frans.

het is niet noodzakelijk maar wel handig, het klopt dat als je de economie in wil duits handig is.

Waarom hebben mensen het altijd over ‘de economie in kunnen’. Kan iemand daar een keer een definitie van geven? ‘De economie’ is ZO ontzettend breed dat er gigantisch veel banen zijn waarbij je geen Duits nodig hebt. Natuurlijk, er zijn ook veel banen waar het wel zo is, maar overschat in dat geval het nut van een taalvak op de middelbare school niet hoor :’) Wat je leert in vier jaar op de middelbare school kan veel sneller en efficiënter bij een degelijke taalopleiding/cursus. Het niveau dat je bij een baan nodig zou hebben waarbij Duits een rol speelt, behaal je toch niet op de middelbare school. Slechts een basis, die ook prima later kan worden gelegd. Dan maakt het dus eigenlijk geen drol uit of je het wel of niet kiest.

Ok, hier heb je niet veel aan. Nou ja, ik zou je lekker niks aantrekken van wat economiedocenten beweren, en kies gewoon of Duits je leuk lijkt/je ligt. Mocht je dan later ‘de economie in willen’, vind je echt wel een baan waar Duits geen vereiste is.

Oh je hebt het over Duitsdocenten. Dan moet je je er al helemáál niks van aantrekken, want dat is overduidelijk gewoon een wanhopige poging tot het trekken van leerlingen voor hun vak :’)