Duits persoonlijke brief

Hallo allemaal!

Ik ben bezig met m’n duitse informele brief. Alleen ik zit met die naamvallen…

Voorbeeld: Ik dacht dat dit goed was, Meine Name ist …
Maar het is Mein Name

Of:
Ich bin eine Mädchen,
Maar het is dus ein Mädchen

Of:
Meinen lieblingsfächen sind Deutsch und Englisch
Maar het is dus; Meine lieblingsfächer

Nog zo’n eentje:
Meinen Hobbys sind reiten und Bücher zu lesen
Maar het is dus: Mein Hobbys sind …

En de laatste: Ich habe keines Pferd aber ich reite in eine Reitschule
En dit moet zijn: Ich habe kein Pferd aber ich reite in einer Reitschule

Wie kan mij helpen wat ik telkens verkeerd doe?!

Groetjes!

Let goed op het geslacht van de zelfstandige naamwoorden. Mädchen (meisje) is bijvoorbeeld onzijdig, want in het Nederlands zeggen we het meisje. Hierdoor gebruik je dus de naamvallen die horen bij das. Ik weet niet of jullie zoiets hebben als een Spick-o-theke, maar als je eenmaal hebt bepaalt welk geslacht het zelfstandige naamwoord steeds heeft waarvoor je een woord moet zetten kun je daar de naamvallen goed in aflezen. Succes!

Mein Name ist: Name is mannelijk, 1e naamval > mein
Ich bin ein Mädchen: Mädchen is onzijdig, 1e naamval (sein is een koppelwerkwoord!) > ein
Meine Lieblingsfächer: Lieblingsfächer is meervoud, 1e naamval > meine. Let ook op hoe je het meervoud vormt, in het Duits is het niet alleen maar -n of -s toevoegen, zoals in het Nederlands :slightly_smiling_face:
Meine Hobbys sind: Hobbys is meervoud, 1e naamval > meine
Ich habe kein Pferd: Pferd is onzijdig, 4e naamval > kein
Ich reite in einer Reitschule: Reitschule is vrouwelijk, 3e naamval (in +3) > einer

Probeer elke keer eerst het geslacht en de naamval te bepalen en kijk dan in zo’n schema met alle naamvallen wat de juiste vorm is. Succes!

Edit: volgens mij gebruik je soms het schema van de der-Gruppe ipv de ein-Gruppe, houd dat ook goed in de gaten, want ze zijn niet hetzelfde.

Je zou voor de schema’s van de ein- en der-Grupe naar duits.de kunnen gaan, hier staan verder ook handige tips op! Kijk inderdaad goed naar het geslacht van het zelfstandig naamwoord. Als je de regels volgt kom je er wel uit! En anders kun je altijd je docent vragen natuurlijk (: succes!

Super bedankt allemaal! :blush: Ik begrijp het!!!