Duits op het VMBO

Hoi Meisjes,

Ik doe aankomend schooljaar examen op de VAVO in het vak Duits.
Omdat ik het nooit gehad heb, wil ik jullie vragen wat jullie ervaringen met het vak Duits zijn.
Bijvoorbeeld hoeveel boeken moet je lezen. Het niveau is VMBO-TL.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik vond Duits erg makkelijk en had op mijn examen zelfs een 9.2 . Wij moesten elk jaar twee boeken lezen maar als je geluk hebt staan er verslagen van op internet!

Ik heb dit jaar examen gedaan in Duits (vmbo tl, maar gewoon middelbare school). Ik vind het vak Duits leuk, en ook helemaal niet moeilijk! Ik heb er eigenlijk ook nooit boeken voor hoeven te lezen, maar wel heel veel brieven schrijven (zolang je de grammatica goed bijhoud, is dat niet zo moeilijk). De leesteksten vind ik ook altijd goed te doen.

Oké, ik weet niet of dit wel een zo’n waardevolle reactie is, maar whatever :’)

Hmm aan ieders reactie heb ik wel iets. Zegmaar wat je ongeveer kan verwachten.
En kan je voorbeelden geven van grammatica? Ik leer de naamvallen al, want dat is de basis zegmaar.

Ja de naamvallen zijn dus erg belangrijk, maar het is ook erg handig om (onregelmatige)werkwoorden te kennen en weten hoe je die moet vervoegen.

Ja, ik heb een boek geleend van de bieb en daarin staan de belangrijkste werkwoorden en de naamvallen.

^ Slim! Mag ik eigenlijk vragen waarom je Duits gaat volgen op het VAVO, want ik dacht dat jij dit jaar ook gewoon geslaagd was voor je vmbo-tl, of heb je het nodig voor je opleiding ofzo?

Ik doe de Vavo in twee jaar. Zelf voor gekozen, ook heb ik bijvoorbeeld nooit Duits gehad. En ik wil naar HAVO en daarom wil ik het openhouden qua profiel keuze . Ik kan altijd op het eind van het schooljaar kijken, om die reden raadden ze dat mijn dat vak aan.

Ah zo oké, succes dan maar. :slightly_smiling_face: het is idd erg belangrijk dat als je alle profielkeuzes open wilt houden je sowieso een 2e moderne vreemde taal en wiskunde neemt ja.

Ik heb al Wiskunde afgesloten met een 7 :grinning:
En de rest met nog 1 zeven en 2 achten.
En heb dit jaar ook Engels dus dan is Duits de 2de moderne vreemde taal.

Nice! :slightly_smiling_face: Ik dwaal misschien een beetje af van het topiconderwerp haha, maar heb je wel al een idee welk profiel je wilt gaan kiezen? Ik ga ook havo doen en ik kies C&M!

Ik denk N&G of N&T.
Weet ik nog niet. Of ik moet C&M willen.
Oh, bij ons moet je in ieder geval een 7 gemiddeld staan.
Ik sta nu 7,5 :grinning:

En hoe sta jij? Want hoor dat de overstap moeilijk/pittig is.

Ik vond Duits niet moeilijk op TL. Inderdaad de naamvallen en de vervoeging van (onregelmatige) werkwoorden is belangrijk en je moet ook wel wat boeken lezen, maar niet op een heel zwaar niveau. Verder word je getoetst op luister- en leesvaardigheden. Dat kun je oefenen met proefexamens of door bv. Duitse televisie te kijken.

Ik vond het in ieder goed te doen, maar ik vind taal ook erg leuk.

Disney films in het Duits kijken :wink:

Ik vond Duits altijd een erg leuk vak, ook omdat ik de taal gewoon awesome vind :slightly_smiling_face: Wel maar een 5,6 op m’n CE (terwijl ik een 7,0 stond), maar ach XD Geslaagd is geslaagd :slightly_smiling_face:
Als je gewoon vaak met Duits in aanraking komt, is het erg makkelijk ':wink: Die naamvallen zijn ook niet zo moeilijk, gewoon even dat schemaatje in je hoofd prenten, gelijk neerpennen bij toetsen, en het komt goed!
Van het niveau vmbo-tl weet ik zelf trouwens vrij weinig, maar m’n neefje heeft net z’n laatste jaar gedaan, ook met Duits, en hij vond het goed te doen. Wel op een gewone middelbare school. Ik heb zelf vwo gedaan, maar ik denk dat je als je er gewoon een beetje mee in aanraking komt, het echt te doen is :wink:

Succes!!