Duits of Frans?

Heee,

Ik moet na de vakantie een tijdelijke profielkeuze inleveren op school. Ik zit in 3 vwo en weet al bijna helemaal hoe mijn profiel eruit gaat zien: E&M met M&O, wisA en aardrijkskunde. Ik weet alleen niet of ik Duits of Frans moet kiezen. Ik sta voor allebei een 6,5 en ben dus niet zo goed in beide vakken/talen. Van veel mensen krijg ik te horen dat Frans ontzettend moeilijk wordt in de bovenbouw, en Duits veel makkelijker. Alleen heb ik afgelopen twee jaar van een vreselijke leraar Duits gehad, die alleen maar woordjes overhoord(waar iedereen kan afkijken omdat het op de computer is) en ons soms Logo TV laat kijken (soort Duitse Jeugdjournaal). En dan overhoord hij opeens zowat alle grammatica die in het boek staan, hebben we totaal geen tijd om vragen te stellen en haalt bijna iedereen een onvoldoende. Ik wil misschien wel Duits kiezen maar ik ben bang dat ik te weinig weet…
Wat zouden jullie kiezen als je mij was? Frans of Duits? En met welke reden?

Alvast bedankt voor het reageren!

Wat vind je het leukst?
Krijg je niet in de bovenbouw een andere leraar?

Ik heb voor Frans gekozen, maar ik bleef zitten en besloot iets anders in plaats dan Frans te doen :’) Maar ik vond Duits echt verschrikkelijk in de onderbouw en Frans wel te doen, als ik in de bovenbouw iets meer moeite in de taal stopte was het me wel gelukt. In ieder geval waren er bij Frans bij ons altijd hogere cijfers dan bij Duits.

DUITS!
Omdat, Duits gewoon een super toffe taal is.
En de naamvallen zijn wel moeilijk maar op je examen krijg je als het goed is toch alleen maar lezen en luisteren en dat is echt super makkelijk in het Duits.

Ik heb geen van beide talen meer, maar over ‘achterstand’ hoef je je (denk ik) geen zorgen te maken, want ik hoor van vrienden/vriendinnen van me die wel Duits en Frans hebben dat vrijwel alles herhaald wordt en het (te) langzaam gaat.

Ik heb zelf Frans gekozen (ook VWO) en daar ben ik heel blij om! Inmiddels studeer ik, maar ik kan me nog goed herinneren dat Duits juist bij veel mensen voor problemen zorgde. Ik heb het idee dat er bij Duits toch een hoger niveau van je wordt verwacht, misschien omdat dat dichter bij Nederlands ligt. Frans was niet makkelijk, maar het is nooit een probleemvak geweest. Ook wel fijn dat je daarbij niet met naamvallen te maken hebt :slightly_smiling_face: . Ik zou kiezen waar je je zelf het prettigst bij voelt! Ik heb in ieder geval nooit spijt gehad van mijn keuze.

Bedankt voor de reactie’s!

Maar zou ik als ik volgend jaar voor Duits heb gekozen, en hem wéér als docent heb, kunnen aanvragen of ik bij een andere leraar lessen mag volgen?

Ik doe nu 4 Gymnasium, vorig jaar heb ik Duits gekozen en ik ben daar nog steeds heel blij mee (: Zowat alle grammatica van vorig jaar wordt herhaald, het wordt alleen iets uitgebreid, maar over achterstand hoef je je dus geen zorgen te maken.

Ik weet niet of dat kan maar heb je in de bovenbouw niet sowieso een andere leraar?

Ik had de les voor de vakantie subtiel aan hem gevraagd of hij ook de bovenbouw lesgaf, maar dat blijkt helaas waar te zijn…

ik heb duits én frans helaas. Maar duits vind ik echt verschrikkelijk. Vorig jaar leek het zo makkelijk ik zit nu in de 4e trouwens en nu sta ik een 5,5.
En je krijgt heel veel literatuur in ieder geval bij ons. Maar ik denk dat het ook wel per school anders is. Maar frans vind ik echt super leuk :slightly_smiling_face:

Duits! Ik vind duits veeel makkelijker qua grammatica dan frans. Ik deed altijd maar wat bij frans en bij duits begreep ik het gewoon haha. En geslaagd met het hoogste punt van de havo klassen :grinning:

Frans is bij ons in 4havo juist veel makkelijker. Er vallen allemaal tienen, terwijl er bij Duits veel mensen zijn die onvoldoendes halen. Ik had vorig jaar allebei en geloof me, Frans was VEEL makkelijker.

FRAAAAAANS!

Nee, kijk wat je zelf het beste ligt (:

ik heb alleen nog duits dus kan niet vertellen wat makkelijker is

Ik heb beide talen, gewoon omdat ik dat graag wil omdat ik het in de toekomst allebei tegen kan komen (ik heb ook nog Eng, Ned & Spaans)

Ligt ook aan het vak wat je wilt gaan doen, ga je richting de economie/handel dan is Duits handiger in verband met de handel die Nederland en Duitsland onderling doen en het Ruhrgebied om de hoek.

Ga je bijvoorbeeld de toerisme in of een beroep waarin je veel moet gaan reizen is Frans weer handiger aangezien Franstalige mensen ook echt álleen maar Frans spreken. Duitsers over het algemeen spreken redelijk goed Duits maar Fransen spreken dus écht alleen maar Frans.

Ik heb allebei, en ik vind Frans makkelijker. De Duitse grammatica vind ik nogal lastig, vooral door die naamvallen en voorzetsels. Je moet ook veel meer en moeilijkere woordjes leren bij ons.
Bij Frans wordt het wel ietsje moeilijker, maar niet heel veel.
Wij hebben bij beide vakken nu meer lezen, luisteren, schrijven en spreken, en minder grammatica.

Maar het hangt heel erg af van de docent: een goede leraar zorgt ervoor dat het minder moeilijk is, maar een stomme leraar kan het ontzettend ingewikkeld en vervelend maken.

Ik heb allebei, en ik vind Duits makkelijker. Dit komt bij mij, omdat het gewoon veel meer op het Nederlands lijkt en de taal ook logischer in elkaar steekt.

Frans heb ik puur gekozen omdat ik het een ontzettende mooie taal vind.

Bij beide talen geldt voor de grammatica dat je het moet snappen. Op zich is het niveau gelijk, maar je bent beter in de taal die jou het beste ligt.
Wat ik bij mij merk (5VWO) is dat de mensen die slecht zijn in talen toch voor Duits hebben gekozen.

Het wordt allebei moeilijker in de bovenbouw, maar het gaat stapje voor stapje. Je wordt er goed bij geholpen, en je merkt het niet eens zozeer. Evt. kan je nog met je leraren/mentor gaan praten wat zij jou zouden adviseren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en onthoudt, het is maar een tijdelijke profielkeuze he, je kan dit jaar nog je mening veranderen (:

-

Ik heb beide talen gehad op de middelbare, en ik heb Frans makkelijker gevonden door, net als jou, een slechte Duits leraar. Ik vind Frans ook een mooiere taal dan Duits. Als je later echter iets in de economische wereld wil gaan doen, zou ik wel Duits aanraden. Belangrijkste handelspartner van Nederland enzo.